Ako za starých čias: Najkrajšie historické železnice na svete

2015-11-30 08:00:00 |   |    | 

Súčasné železnice vás možno rýchlo a spoľahlivo prepravia do vytúženého cieľa, no istotne stratili na svojej atmosfére. Staré parné rušne sa síce presúvali medzi jednotlivými stanicami pomalšie, no k tomu vám ako bonus pripravili pokojnú jazdu často nádhernými úsekmi, keď ste si trebárs po návrate z práce mohli počas jazdy aj trošku oddýchnuť. V súčasnosti sa už takéto železničky uchovávajú ako vzácne historické pamiatky, na ktorých prevezenie sa je jedným z najlepších zážitkov počas dovolenky.



 

Darjeeling himalájska železnica, India

 

Zažiť jazdu na tejto železnici je zážitkom. I keď ide o stále funkčnú trať na denné používanie, stále tam používajú parné lokomotívy, resp. dieselové rušne. Dôvodom je náročný horský terén, ktorý by sa len ťažko elektrifikoval. Tieto vlaky zároveň prechádzajú po skutočne kurióznych miestach. Tak ako to vidíte vo filmoch a dokumentoch, i v tomto prípade sa celá súprava zrazu presunie tesne popri obydlí a rušných trhov. Z toho dôvodu jazdí veľmi pomaly a pri presune ňou musíte mať poriadku trpezlivosť. Pochopiteľne chýbať nemôžu ani typické scénky s cestujúcimi, ktorí sú niekedy len zavesení z vonkajšej strany vlaku a vystúpia si vtedy, keď im to vyhovuje. Železnica bola vybudovaná na konci 19. storočia a postupne prechádza až do nadmorskej výšky 2200 metrov.

 

Isle of Man parná železnica, Veľká Británia

 

Viktoriánska železnička na tomto sympatickom ostrove patrí k hlavným atrakciám regiónu. Postavená bola na konci 19. storočia a postupne prechádzala naprieč celým ostrovom. Po elektrifikácii a prechode na modernejší spôsob prepravy sa však rozhodli jednu sériu parných vlakov nechať na propagačné účely. Trať železničky je totiž premyslená tak, že má zastávky v blízkosti jednotlivých atrakcií na ostrove. Vďaka tomu majú cestovatelia nielen zaujímavý zážitok z jazdy, ale taktiež sa tak veľmi jednoducho dostanú na všetky želané miesta.

 

Cumbres a Toltec scénická železnica, USA

 

Výstavba tejto železnice sa začala v roku 1880. Smelé plány hovorili o spojení regiónu medzi Novým Mexikom a Coloradom, čo na tie časy znamenalo veľký pokrok. Ich sny sa nakoniec podarilo uskutočniť a už o dvanásť mesiacov neskôr sa mohli prepraviť v prvok vlaku na trati. Už od začiatku pútala pozornosť najmä nádhernou okolitou prírodou. Vďaka tomu sa stala obľúbenou vyhliadkovou cestou, ktorú neskôr začalo vyhľadávať aj veľa turistov. Z toho dôvodu sa rozhodli železnicu ponechať v pôvodnom stave a zachovať tak aj jej čaro, aby si ľudia mohli vychutnať úžasnú prírodu okolo seba. V súčasnosti je najvyššie položenou a najdlhšou železničnou traťou na parné vlaky v USA.

 

Čiernohronská železnica, Slovensko

 

Medzi najzaujímavejšie stále funkčné a zachovalé historické železnice sa právoplatne dostala aj naša Čiernohronská železnica. Jej pôvodný účel bol pracovný. Robotníci potrebovali vyriešiť zvýšený záujem o drevo a hlavne problém s jeho prevozom k spotrebiteľom. Preto sa rozhodli vybudovať železničku, ktorá im pomáhala v každodennej činnosti. Po ukončení prevádzky trať začala chátrať, no nakoniec sa ju podarilo zachrániť a využiť aspoň na turistické účely. V súčasnosti ponúka pravidelné jazdy krásnym regiónom. Najkrajšie to tam vyzerá počas zimného obdobia, keď usporadúvajú špeciálne sviatočné cesty.

 

Železnica Finton, Írsko

 

Nechýbalo veľa a svet by prišiel o krásnu železničnú trať. Nachádza sa v okrese Donegal v Írsku a prechádza typicky krásnou prírodou tohto ostrova. V roku 1947 ju však zavreli, pretože nebola rentabilná a rekonštrukčné práce by boli pridrahé. Po skončení krízového obdobia sa však v čase rozmachu nezabudlo ani na obnovu zaujímavých atrakcií. V roku 1995 odviezla železnica Finton opäť ďalších turistov a po prepuknutí cestovateľskej horúčky v tejto krajine sa stala jednou z vyhľadávaných atrakcií medzi dovolenkármi.

 

Železnica Šargan, Srbsko

 

Hlavným lákadlom tejto železnice je opäť prostredie, ktorým trať prechádza. Nádherné lesy v kombinácii s divokou prírodou sú ako stvorené na relax. Kuriozitou je, že táto železnica bola plne dokončená až pred piatimi rokmi. Napriek tomu sa rozhodli nezmeniť kolorit prepravy a súpravu ešte stále poháňa parná lokomotíva. Trať bola pre nedostatok financií a hĺbkovú rekonštrukciu už nevyhovujúcich koľajníc pozastavená na vyše 30 rokov. V tom období sa zároveň začalo intenzívnejšie pracovať aj na dokončení plánovanej trasy.

Zdroj/autor: heritage-railways.com, visitbritain.com, wikipedia.com, David

Zdieľať článok na Facebooku
Zdroj: David

Hodnotenie článku:
4.7/5 (3 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Piatok, 19. apríl. 2024. Meniny má Jela.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa