Unikátne porovnanie: RETRO foto leteckej dopravy v Československu a súčasnosť
Blíži sa leto a mnohí z nás sa opäť rozletia do sveta, aby získali množstvo zážitkov a načerpali nové sily. V minulosti sa letecká doprava využívala v oveľa menšej miere ako dnes, no my sme preskúmali archív a našli množstvo zaujímavých fotografií. Tie ilustrujú, ako sa v priebehu rokov menili letiská, lietadlá aj personál, ktorý nás na cestách sprevádza.
Na Slovensku máme šesť medzinárodných letísk.
Najväčším a najfrekventovanejším je letisko Milana Rastislava Štefánika v Bratislave. Jeho výstavba začala v roku 1948 a letová prevádzka bola otvorená o tri roky neskôr. Letisko má v súčasnosti tri terminály a ich kapacita je 5 miliónov cestujúcich ročne.
Druhým najväčším je letisko Košice s kapacitou asi 700 000 osôb ročne. Letisko bolo vybudované v rokoch 1955 až 1955, nová budova terminálu pre cestujúcich je z roku 2004.
Do Európy sa lieta aj z Popradu, kde sa nachádza naše najvyššie položené letisko.
Letisko M. R. Štefánika v Bratislave
Vľavo bratislavské letisko 26. novembra 1980, vpravo aktuálna fotografia.
Letisko Košice
Vľavo nová vybavovacia hala v Košiciach na archívnej snímke zo 16. februára 1968. Rekonštrukciou vtedy pribudlo v Košiciach 400 metrov štvorcových novej plochy. Vpravo aktuálna fotografia.
Letisko Poprad - Tatry
Vľavo: Na archívnej snímke z roku 1970 otvorenie letiska v Poprade. Prestrihnutím pásky otvoril v sobotu 17. januára minister výstavby a techniky SSR Štefan Šebesta letisko Poprad-Tatry. Na snímke prvé lietadlá, ktoré tam v tento sviatočný deň pristáli.
Vpravo: Aktuálna fotografia letiska Poprad - Tatry
Čakáreň na letisku v Poprade
Vľavo: Na archívnej snímke z 12. februára 1970 nedávno otvorené letisko v Poprade je v dňoch pred Mastrovstvami sveta v severskom lyžovaní vo Vysokých Tatrách v plnej permanencii. Pristávajú tu lietadlá našich i zahraničných liniek a privážajú pretekárov i návštevníkov tohto vrcholného lyžiarskeho podujatia.
Vpravo: Aktuálna fotografia letiskovej čakárne
Vstupná hala bratislavského letiska
Vľavo: Podpredseda vlády Slovenskej socialistickej republiky Štefan Sádovský odovzdal 28.augusta 1970 do užívania novú odbavovaciu halu letiska v Bratislave a pomocné prevádzkarne, ktoré s nákladmi 75 miliónov Kčs postavil Doprastav, n.p. Na snímke vľavo interiéry nových priestorov.
Vpravo: Aktuálna fotografia letiskovej haly
Čakáreň bratislavského letiska
Vľavo: Nová budova letiska v Bratislave, ktorú odovzdali do užívania v lete 1970, už plne slúži svojmu účelu. Zariadenie celého areálu, ktoré stálo 75 miliónov Kčs, poskytuje všetko pohodlie cestujúcim na domácich a zahraničných linkách. Na snímke z 2. februára 1971 čakáreň s barom pre zahraničné linky.
Vpravo: Aktuálna fotografia haly
Bar na bratislavskom letisku
Na snímke vľavo z 2.februára 1971 bufet v oddelení pre vnútrozemské linky, vpravo letiskový bar v súčasnosti.
Občerstvenie na palube lietadla
Vľavo: Na archívnej snímke z 29. marca 1960 v Košiciach lietadlo IL-18 na trati Praha- Bratislava-Košice. V pondelok 28. marca začali Československé aerolínie premávku na trati Praha-Bratislava-Košice štvormotorovým turbovrtuľovým lietadlom sovietskej výroby IL-18. Je to 73. letecký spoj na vnútroštátnej doprave, zavedením ktorého otvorili Čs. aerolínie tohoročnú letnú sezónu. O pohodlie cestujúcich sa v IL-18 starajú letušky. Podobne ako na aktuálnej fotografii vpravo.
Posádka lietadla
Vľavo: Na archívnej snímke z 18. apríla 1956 v Tatrách otvorenie dopravy na nových leteckých linkách. Po zavedení novej tarify pristúpili Československé aerolínie k ďalšiemu rozšíreniu vnútroštátnej leteckej dopravy. V pondelok 16. apríla vzlietli lietadlá s prvými cestujúcimi na linke Tatry-Sliač-Praha, Sliač-Bratislava-Praha a Prešov-Bratislava-Praha. Novinkou je letecká linka z Vysokých Tatier cez Sliač do Prahy a späť, ktorá odstráni veľmi nevýhodné vlakové spojenie stredného Slovenska s hlavným mestom republiky. Lietadlo s prvými cestujúcimi z Vysokých Tatier do Prahy na novootvorenej linke riadila posádka pod vedením veliteľa Bohumila Herejka.
Vpravo: Posádka Českých aerolínií v súčasnosti
Interiér lietadla
Vľavo interiér lietadla počas letu18. apríla 1956, vpravo ilustračná fotografia.
Kapitán lietadla
Vľavo: Na archívnej snímke z 11. apríla 1988 letisko v Bratislave. Bratislavské letisko v Ivánke pri Dunaji spája hlavné mesto SSR pravidelnými i nepravidelnými leteckými linkami so 7 krajinami Európy, Libanonom, Kuvajtom a Spojenými arabskými emirátmi. Ročne tu odbavia vyše 9 tisíc pravidelných liniek, z ktorých viac ako 5 tisíc smeruje do zahraničia. Už niekoľko rokov od polovice júna do polovice októbra prepravuje závod leteckej dopravy Československých aerolínií v Bratislave československých turistov k Čiernemu moru a k Jadranu. Na snímke veliteľ lietadla TU 134 A Čs.aerolínií, kapitán Miloš Stránský pred odletom linky OK 898 do Moskvy.
Vpravo: Kapitán Českých aerolínií
Lietadlo
Vľavo na archívnej snímke z 29. marca 1960 v Košiciach lietadlo IL-18 na trati Praha- Bratislava-Košice. V pondelok 28. marca začali Československé aerolínie premávku na trati Praha-Bratislava-Košice štvormotorovým turbovrtuľovým lietadlom sovietskej výroby IL-18. Je to 73. letecký spoj na vnútroštátnej doprave, zavedením ktorého otvorili Čs. aerolínie tohoročnú letnú sezónu.
Vpravo: Airbus A330 Českých aerolínií
Letiskový autobus
Vľavo: Na archívnej snímke z 12. februára 1970 nedávno otvorené letisko v Poprade je v dňoch pred Majstrovstvami sveta v severskom lyžovaní vo Vysokých Tatrách v plnej permanencii. Pristávajú tu lietadlá našich i zahraničných liniek a privážajú pretekárov i návštevníkov tohto vrcholného lyžiarskeho podujatia.
Vpravo: Autobus pri lietadle spoločnosti Ryanair
Letisko M. R. Štefánika v Bratislave
Vľavo: Podnik Doprastav odovzdal 28. augusta 1970 správe bratislavského letiska novú letiskovú halu. V modernej, reprezentačnej budove podrobili overovacím skúškam informačné a signalizačné zariadenie a potom ju odovzdali do prevádzky. Na snímke z 27.8.1970 nová budova letiska.
Vpravo: Aktuálna fotografia budovy letiska
Riadenie letovej prevádzky
Vľavo: Na archívnej snímke z 11. apríla 1988 letisko v Bratislave. Ročne tu odbavia vyše 9 tisíc pravidelných liniek, z ktorých viac ako 5 tisíc smeruje do zahraničia. Už niekoľko rokov od polovice júna do polovice októbra prepravuje závod leteckej dopravy Československých aerolínií v Bratislave československých turistov k Čiernemu moru a k Jadranu. "Štart povolený pre linku OK 898 do Moskvy", hlási v angličtine veliteľovi lietadla Juraj Slota z letiskového stanovišťa riadenia.
Vpravo: Aktuálna snímka z pracoviska Letových prevádzkových služieb
Radarová obrazovka
Vľavo: Radarová obrazovka s vyznačenými letovými cestami na bratislavskom letisku 26. novembra 1980
Vpravo: Obrazovky na pracovisku Letových prevádzkových služieb
Zdieľať článok na Facebooku
Foto: TASR, Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava
Zdroj: ako
Súvisiace články
Novinky.sk
Gurman.sk
TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.