Unikátne porovnanie: RETRO foto leteckej dopravy v Československu a súčasnosť

28.04.2017 |   |    | 

Blíži sa leto a mnohí z nás sa opäť rozletia do sveta, aby získali množstvo zážitkov a načerpali nové sily. V minulosti sa letecká doprava využívala v oveľa menšej miere ako dnes, no my sme preskúmali archív a našli množstvo zaujímavých fotografií. Tie ilustrujú, ako sa v priebehu rokov menili letiská, lietadlá aj personál, ktorý nás na cestách sprevádza.



 

Na Slovensku máme šesť medzinárodných letísk.

Najväčším a najfrekventovanejším je letisko Milana Rastislava Štefánika v Bratislave. Jeho výstavba začala v roku 1948 a letová prevádzka bola otvorená o tri roky neskôr. Letisko má v súčasnosti tri terminály a ich kapacita je 5 miliónov cestujúcich ročne.

Druhým najväčším je letisko Košice s kapacitou asi 700 000 osôb ročne. Letisko bolo vybudované v rokoch 1955 až 1955, nová budova terminálu pre cestujúcich je z roku 2004.

Do Európy sa lieta aj z Popradu,  kde sa nachádza naše najvyššie  položené letisko.

 

 

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave

Vľavo bratislavské letisko 26. novembra 1980, vpravo aktuálna fotografia.

 

Letisko Košice

Vľavo nová vybavovacia hala v Košiciach na archívnej snímke zo 16. februára 1968. Rekonštrukciou vtedy pribudlo v Košiciach 400 metrov štvorcových novej plochy. Vpravo aktuálna fotografia.

 

Letisko Poprad - Tatry

Vľavo: Na archívnej snímke z roku 1970 otvorenie letiska v Poprade. Prestrihnutím pásky otvoril v sobotu 17. januára minister výstavby a techniky SSR Štefan Šebesta letisko Poprad-Tatry. Na snímke prvé lietadlá, ktoré tam v tento sviatočný deň pristáli.

Vpravo: Aktuálna fotografia letiska Poprad - Tatry

 

Čakáreň na letisku v Poprade

Vľavo: Na archívnej snímke z 12. februára 1970 nedávno otvorené letisko v Poprade je v dňoch pred Mastrovstvami sveta v severskom lyžovaní vo Vysokých Tatrách v plnej permanencii. Pristávajú tu lietadlá našich i zahraničných liniek a privážajú pretekárov i návštevníkov tohto vrcholného lyžiarskeho podujatia.

Vpravo: Aktuálna fotografia letiskovej čakárne

 

Vstupná hala bratislavského letiska

Vľavo: Podpredseda vlády Slovenskej socialistickej republiky Štefan Sádovský odovzdal 28.augusta 1970 do užívania novú odbavovaciu halu letiska v Bratislave a pomocné prevádzkarne, ktoré s nákladmi 75 miliónov Kčs postavil Doprastav, n.p.  Na snímke vľavo interiéry nových priestorov.

Vpravo: Aktuálna fotografia letiskovej haly

 

Čakáreň bratislavského letiska

Vľavo: Nová budova letiska v Bratislave, ktorú odovzdali do užívania v lete 1970, už plne slúži svojmu účelu. Zariadenie celého areálu, ktoré stálo 75 miliónov Kčs, poskytuje všetko pohodlie cestujúcim na domácich a zahraničných linkách. Na snímke z 2. februára 1971 čakáreň s barom pre zahraničné linky.

Vpravo: Aktuálna fotografia haly

 

Bar na bratislavskom letisku

Na snímke vľavo z 2.februára 1971 bufet v oddelení pre vnútrozemské linky, vpravo letiskový bar v súčasnosti.

 

Občerstvenie na palube lietadla

Vľavo: Na archívnej snímke z 29. marca 1960 v Košiciach lietadlo IL-18 na trati Praha- Bratislava-Košice. V pondelok 28. marca začali Československé aerolínie premávku na trati Praha-Bratislava-Košice štvormotorovým turbovrtuľovým lietadlom sovietskej výroby IL-18. Je to 73. letecký spoj na vnútroštátnej doprave, zavedením ktorého otvorili Čs. aerolínie tohoročnú letnú sezónu. O pohodlie cestujúcich sa v IL-18 starajú letušky. Podobne ako na aktuálnej fotografii vpravo.

 

Posádka lietadla

Vľavo: Na archívnej snímke z 18. apríla 1956 v Tatrách otvorenie dopravy na nových leteckých linkách. Po zavedení novej tarify pristúpili Československé aerolínie k ďalšiemu rozšíreniu vnútroštátnej leteckej dopravy. V pondelok 16. apríla vzlietli lietadlá s prvými cestujúcimi na linke Tatry-Sliač-Praha, Sliač-Bratislava-Praha a Prešov-Bratislava-Praha. Novinkou je letecká linka z Vysokých Tatier cez Sliač do Prahy a späť, ktorá odstráni veľmi nevýhodné vlakové spojenie stredného Slovenska s hlavným mestom republiky. Lietadlo s prvými cestujúcimi z Vysokých Tatier do Prahy na novootvorenej linke riadila posádka pod vedením veliteľa Bohumila Herejka.

Vpravo: Posádka Českých aerolínií v súčasnosti

 

Interiér lietadla

Vľavo interiér lietadla počas letu18. apríla 1956, vpravo ilustračná fotografia.

 

Kapitán lietadla

Vľavo: Na archívnej snímke z 11. apríla 1988 letisko v Bratislave. Bratislavské letisko v Ivánke pri Dunaji spája hlavné mesto SSR pravidelnými i nepravidelnými leteckými linkami so 7 krajinami Európy, Libanonom, Kuvajtom a Spojenými arabskými emirátmi. Ročne tu odbavia vyše 9 tisíc pravidelných liniek, z ktorých viac ako 5 tisíc smeruje do zahraničia. Už niekoľko rokov od polovice júna do polovice októbra prepravuje závod leteckej dopravy Československých aerolínií v Bratislave československých turistov k Čiernemu moru a k Jadranu. Na snímke veliteľ lietadla TU 134 A Čs.aerolínií, kapitán Miloš Stránský pred odletom linky OK 898 do Moskvy.

Vpravo: Kapitán Českých aerolínií

 

Lietadlo

Vľavo na archívnej snímke z 29. marca 1960 v Košiciach lietadlo IL-18 na trati Praha- Bratislava-Košice. V pondelok 28. marca začali Československé aerolínie premávku na trati Praha-Bratislava-Košice štvormotorovým turbovrtuľovým lietadlom sovietskej výroby IL-18. Je to 73. letecký spoj na vnútroštátnej doprave, zavedením ktorého otvorili Čs. aerolínie tohoročnú letnú sezónu.

Vpravo: Airbus A330 Českých aerolínií

 

Letiskový autobus

Vľavo: Na archívnej snímke z 12. februára 1970 nedávno otvorené letisko v Poprade je v dňoch pred Majstrovstvami sveta v severskom lyžovaní vo Vysokých Tatrách v plnej permanencii. Pristávajú tu lietadlá našich i zahraničných liniek a privážajú pretekárov i návštevníkov tohto vrcholného lyžiarskeho podujatia.

Vpravo: Autobus pri lietadle spoločnosti Ryanair

 

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave

Vľavo: Podnik Doprastav odovzdal 28. augusta 1970 správe bratislavského letiska novú letiskovú halu.  V modernej, reprezentačnej budove podrobili overovacím skúškam informačné a signalizačné zariadenie a potom ju odovzdali do prevádzky. Na snímke z 27.8.1970 nová budova letiska.

Vpravo: Aktuálna fotografia budovy letiska

 

Riadenie letovej prevádzky

Vľavo: Na archívnej snímke z 11. apríla 1988 letisko v Bratislave. Ročne tu odbavia vyše 9 tisíc pravidelných liniek, z ktorých viac ako 5 tisíc smeruje do zahraničia. Už niekoľko rokov od polovice júna do polovice októbra prepravuje závod leteckej dopravy Československých aerolínií v Bratislave československých turistov k Čiernemu moru a k Jadranu. "Štart povolený pre linku OK 898 do Moskvy", hlási v angličtine veliteľovi lietadla Juraj Slota z letiskového stanovišťa riadenia.

Vpravo: Aktuálna snímka z pracoviska Letových prevádzkových služieb

 

Radarová obrazovka

Vľavo: Radarová obrazovka s vyznačenými letovými cestami na bratislavskom letisku 26. novembra 1980

Vpravo: Obrazovky na pracovisku Letových prevádzkových služieb

 

Zdielať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
3.7/5 (9 hlasov)

Piatok, 22. september. 2017. Meniny má Móric.

Najnovšie príspevky

Foto dňa