Tatranská železnica a jej najzaujímavejšie zastávky

2018-10-15 00:00:01 |   |    | 

Na návšteve Tatier ste ich zrejme využili aj vy - Tatranské železničné trate totiž ponúkajú pohodlný spôsob dopravy s nádherným výhľadom. Priblížme si ich históriu aj najzaujímavejšie zastávky.



 

Vďaka výstavbe prvých železničných tratí na Slovensku v druhej polovici 19. storočia začali byť Vysoké Tatry dostupnejšie a začala sa tu rozvíjať turistika. V roku 1896 bola sprevádzkovaná ozubnicová železnica Štrba – Štrbské Pleso. Spojenie zabezpečovali konské záprahy a omnibusy, v rokoch 1904 až 1906 dokonca trolejbusy. Tie sa však ukázali ako nevyhovujúce, a tak sa podnikatelia Matejka a Krieger rozhodli vybudovať železničnú trať, ktorá by spojila Poprad a Starý Smokovec. Rozchod koľají mal byť 1000 mm, trať mala byť elektrifikovaná a vlaky mali jazdiť pod napätím 550 V.

Trať sa začala stavať v roku 1906, vo februári 1908 bola v podstate dokončená. Ako oficiálny termín otvorenia bol stanovený 1. júl 1908. Ten sa však nakoniec ukázal ako veľmi nereálny vzhľadom na to, že kráľovské ministerstvo obchodu ju odmietlo sprevádzkovať z dôvodu niektorých nevyhovujúcich technických parametrov. Nakoniec sa začalo jazdiť na trati Poprad-Tatry – Starý Smokovec s dĺžkou 13,6 km od 20. decembra 1908. O tri roky neskôr (16. decembra 1911) bola spojazdnená aj trať z Tatranskej Lomnice cez Starý Smokovec do Tatranskej Polianky a na poslednom, najnáročnejšom úseku na Štrbské Pleso sa začala premávka 13. augusta 1912.

V prevádzke boli okrem osobných aj nákladné vozne na prepravu uhlia, tehál, cementu a iného nákladu. Vďaka dobrým hospodárskym výsledkom sa uvažovalo aj o ďalších tratiach, napríklad Štrbské Pleso – Liptovský Hrádok, tieto návrhy však ukončila prvá svetová vojna.

 

Starý Smokovec

Stanica v Starom Smokovci patrí k najstarším na trati, otvorili ju už v roku 1908. Využíva sa teda nepretržite od spustenia trate. Od roku 1911 bola prestupnou stanicou na ceste z Popradu do Tatranskej Lomnice a od roku 1912 aj na Štrbské Pleso. Budova stanice je trojposchodová hrazdená stavba a nachádza sa v nej informačné centrum, predaj cestovných lístkov a reštaurácia. Asi 300 metrov od nej stojí dolná stanica pozemnej lanovky na Hrebienok.

 

Nová Polianka

Nová Polianka leží na úbočiach Gerlachovského štítu zhruba na polceste medzi Vyšnými Hágmi a Tatranskou Poliankou a je najmladšou tatranskou osadou. Začala vyrastať v okolí vojenského liečebného ústavu sotva po rok po skončení druhej svetovej vojny. Sanatórium bolo posledným realizovaným projektom architekta Milana Michala Harminca. Stanica má čakáreň, žiadne predajne tu však nie sú.

 

Tatranská Lomnica

Tatranská Lomnica je najväčším zimným strediskom vo Vysokých Tatrách. Nachádza sa na úpätí Lomnického štítu, kam vedie aj visutá lanovka. Centrum obce predstavuje práve železničná zastávka, v ktorej okolí nájdete reštaurácie, potraviny, športové obchody a informačné kancelárie. Stanica bola vybudovaná v rokoch 1906 až 1908 a dnes sa v nej nachádza informačné centrum, predaj lístkov aj reštaurácia. Dvojtraktová hrazdená budova stanice je zaradená medzi kultúrne pamiatky.

 

Vyšné Hágy

Vyšné Hágy sú jednou z najvýznamnejších kúpeľných osád vo Vysokých Tatrách. Ich najstaršia časť ležala asi o tristo metrov nižšie od dnešnej stanice tatranskej elektrickej železnice. Zaujímavosťou je, že kedysi viedla od zastávky k areálu liečebného ústavu 500 metrov dlhá vlečka (teda vedľajšia železničná dráha) s tunelom, oboje z roku 1935. Asi 170-metrový tunel je najvyššie položeným na Slovensku a kedysi slúžil na dopravu potravín a zásobovanie liečebného ústavu. Vlečka sa zas využívala hlavne na dopravu uhlia do kotolne.

 

Popradské Pleso

Popradské pleso patrí k najobľúbenejším cieľom turistov v Tatrách. Málokto pritom zaregistruje nenápadnú budovu zastávky, ktorú vyhlásil Pamiatkový úrad Slovenskej republiky v januári 2017 za národnú kultúrnu pamiatku. Hrazdená jednopriestorová stavba z kameňa a dreva stojí vo výške 1250 m n. m. a pochádza z roku 1912.

 

Dolný Smokovec

Stanica v Dolnom Smokovci slúžila svojmu účelu len do roku 2013, kedy ju zatvorili. O štyri roky neskôr si ju ale vyhliadli aktivisti zo združenia Banská St a nica Contemporary. V lete 2017 si budovu zastávky prenajali, upravili a od októbra ju pod názvom TATRY 73 využívajú ako výstavný priestor.

 

Štrbské Pleso

Zastávka Štrbské Pleso je so svojou nadmorskou výškou 1350 m n.m. najvyššie položenou železničnou stanicou a v Tatrách patrí tiež k najvyťaženejším. Je terminálom Tatranských elektrických železníc, ale aj ozubnicovej trate Štrbské Pleso – Štrba. Od roku 1912 pri jazere turistom slúžila staršia stanica, ktorú však v roku 1970 pri príležitosti Majstrovstiev sveta v lyžovaní v klasických severských disciplínach nahradili súčasnou budovou.

 

Tatranská Polianka

Tatranská Polianka je liečebná osada v ústí Velickej doliny, na juhozápadných úbočiach Slavkovského štítu. Patrí k najstarším tatranským osadám, jej okolie bolo osídlené už v praveku. Od konca 19. storočia tu vyrástli viaceré hrazdené turistické domy a v súlade s nimi bola postavená aj stanica železnice.

Zdieľať článok na Facebooku

Foto: TASR - Oliver Ondráš
Zdroj: ako

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Štvrtok, 25. apríl. 2024. Meniny má Marek, Marko, Markus.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa