Unikátny exponát v Taliansku: Jediná loď z dielne Enza Ferrariho

2019-06-22 12:00:00 |   |    | 

Jediný hydroplán s pohonom od Ferrari v histórii získava celosvetovú pozornosť vo svojom pôvodnom domove v talianskom meste Maranello. Skonštruovali ho v roku 1952 s osobnou účasťou samotného Enzo Ferrariho. Tento historický hydroplán sa teraz pripravuje na svoje nadchádzajúce 70. výročie s obnoveným motorom v známom technickom centre Ferrari Classiche.



Loď pomenovaná Arno XI bola skonštruovaná tak, aby prelomila svetové rekordy v rýchlosti a na jazere Lago d'Iseo v Taliansku sa jej podarilo v roku 1953 vytvoriť doteraz neprekročený rekord 240km/h. V roku 1951 sa prvý majiteľ lode, Achille Castoldi, spriatelil s pretekármi Ferrari Grand Prix Albertom Ascarim a Luigim Villoresim a tí mu pomohli skonštruovať jediný Ferrari motor, ktorý bol kedy postavený špeciálne pre plavidlo. Enzo Ferrari súhlasil s tým, že sa osobne zúčastní na projekte, dohliadal na každý jeho krok a testovanie motora. Do projektu sa priamo zapojil vedúci dizajnu motorov značky Ferrari Aurelio Lampredi a jeho technický tím.

"Je to jeden z najdôležitejších motorov v histórii Ferrari," povedal Luigino "Gigi" Barp, šéf Ferrari Classiche, divízie Ferrari zodpovednej za obnovu klasického Ferrari do pôvodného stavu. "Obnovili sme najvzácnejší a najcennejší kúsok od Ferrari, aký sme kedy vyrobili, ale pracovali sme samozrejme len na motore a karosérii. Obnova tohto motora od Ferrari z roku 1952, konkrétne ručne vyrobeného pre túto jedinečnú inštaláciu, je pre nás všetkých v ústredí Ferrari zážitkom na celý život."

"Predstavte si, že by ste mohli byť špičkovým technikom vo Ferrari a mohli ste pracovať na tých istých častiach, ktoré sám Enzo Ferrari pomáhal navrhnúť a vyrobiť," povedal štvrtý a súčasný majiteľ lode Austin podnikateľ Milton Verret. "Ako zberateľ jedinečných a vzácnych modelov od Ferrari musím povedať, že sa nič nevyrovná pretekárskej lodi poháňanej motorom Ferrari vyrobeným na preteky F1. Pridajte k tomu osobnú angažovanosť Enza a máte funkčný motor, po akom túži väčšina nadšencov motoristického športu. Je to naozaj jedinečný pocit."

Motor z roku 1952, ktorý stále kraľuje lodi Arno XI, je dnes 4,5-litrový 12-valcový motor Ferrari typu 375 (rok 1952 je vyrazený na bloku motora). Ide o rovnaký typ motora, aký poháňal Ferrari počas prvých majstrovstiev sveta Formuly 1, ktoré vyhral na Veľkej cene Veľkej Británie v Silverstone v predchádzajúcom roku. Motor má kompresiu 12:1 s výkonom, ktorý stačí poháňať vrtuľu s dvoma lopatkami na úrovni 10 000 otáčok za minútu. Motor je vybavený dvojitým magneto zapaľovacím systémom s 24 zapaľovacími sviečkami namiesto obvyklých 12. Použitie magnetov namiesto krytov rozdeľovača zabezpečuje prevádzku motora aj v prípade, že je pokrytý vodou.

Motor Ferrari mal pôvodne výkon 350 konských síl, ale po niekoľkých počiatočných testovacích jazdách a pretekoch sa Enzo Ferrari začiatkom roku 1953 rozhodol, že aj keď loď dokázala vyvinúť rýchlosť viac ako 161 km/h, motor treba upraviť pre metanolové palivo, aby bolo možné dosiahnuť vyššie kompresné pomery. Pridal dva kompresory Roots (alebo dvojité turbodúchadlá) a dvojicu mohutných karburátorov so štyrmi škrtiacimi klapkami, takže výkon motora bol nakoniec viac ako 500 konských síl! Loď má na svojom konte plno svetových rekordov v rýchlosti práve vďaka tomuto motoru od Ferrari.

"Keď môj tím vo Ferrari dokončí svoju prácu na motore, bude fungovať rovnako, ako keď Castoldi a náš zakladateľ, pán Ferrari, prvýkrát otočili kľúčom v roku 1952," dodal Barp.

"Chcel som sa uistiť, že loď bude v dokonalom stave na svoje 70. výročie," povedal Verret. "Uchovanie histórie Ferrari je pre mňa najdôležitejšie. Tento druh rarity robí z niektorých modelov Ferrari kúsky hodné desiatok miliónov dolárov. Mať "jediný vyrobený kus" je na nezaplatenie."

Od roku 2012 Verret prepožičiava loď Arno XI obom svetoznámym múzeám Ferrari v Taliansku. Plavidlo videli už stovky tisíc návštevníkov. Loď vystavovali spolu s víťazom Ferrari, ktoré v roku 1951 vyhralo F1 na znak dominancie Ferrari na pevnine aj vo vode. Barp dodáva: "Je to pokračujúca kapitola v histórii Ferrari. Naše motory sú skutočne vyrobené tak, aby fungovali navždy a po takmer sedemdesiatich rokoch je česť mať tento jedinečný model vyrobený na zákazku v centre Ferrari Classiche. Pán Verret nám ho zveril do rúk a my robíme to isté aj pre nadšencov Ferrari po celom svete. Ferrari Classiche očakáva, že práce na lodi Ferrari budú ukončené začiatkom jesene. V tom čase pán Verret plánuje svetové turné, ktoré loď predstaví fanúšikom Ferrari na celom svete."

Autor: © Zoznam/ako

Zdieľať článok na Facebooku

Foto: PRNewswire/Milton Verret
Zdroj: ts

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Sobota, 20. apríl. 2024. Meniny má Marcel.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa