Dobre vedieť: V prípade straty batožiny máte právo na vysoké odškodné

06.09.2017 |   |    | 

V letných mesiacoch letecké spoločnosti mnohým cestujúcim stratili alebo poškodili batožinu. Väčšina z nich pritom netuší, že má nárok na finančnú kompenzáciu. Takéto sú podmienky.



 

Pokiaľ cestujúci leteckou dopravou nedostanú na letisku svoju batožinu, majú pri jej meškaní či dokonca strate alebo poškodení nárok na kompenzáciu. Tá môže vyšplhať až do výšky približne 1 350 € Kč, je však potrebné dodržať základné pravidlá.

 

Hygienické potreby áno, ale drahé hodinky nie

Do troch týždňov od straty sa batožina považuje len za meškajúcu. Pri meškaní batožiny je dopravca povinný preplatiť náklady za nevyhnutné potreby, bez ktorých by sa cestujúci po dobu meškania batožiny neobišiel. Batožinu musí dopravca doručiť cestujúcemu najneskôr do 21 dní, potom už je považovaná za stratenú. Už v tejto dobe má ale cestujúci nárok na preplatenie najnutnejších vecí, ktoré si kvôli meškaniu batožiny musel kúpiť,“ vysvetľuje právnik spoločnosti Vaše nároky.sk Petr Novák.

Za nevyhnutné potreby sa typicky považujú hygienické potreby alebo základné ošatenie. Naopak by sa cestujúci mali vyvarovať utrácaniu za veci, ktoré tak úplne nevyhnutné nie sú. Značkové oblečenie alebo drahé hodinky pravdepodobne dopravca neuzná a nepreplatí. "Pokiaľ by sa však cestujúcemu na služobnej ceste stratila batožina s oblekom, ktorý mal pripravený na dôležitú obchodnú schôdzku, mohol by byť nárok na preplatenie nového obleku oprávnený. Vždy záleží na konkrétnych okolnostiach,“ vysvetľuje právnik.

Celkové náklady, ktoré cestujúci môže teoreticky žiadať preplatiť, nesmú prekročiť čiastku približne 1 350 €. Pokiaľ ale bolo meškanie spôsobené vyššou mocou, ktorú dopravca nemohol ovplyvniť, nemusí odškodnenie vyplatiť vôbec. Aby mal cestujúci šancu odškodnenie získať, musí si schovať všetky účtenky a do 21 dní od doručenia batožiny poslať dopravcovi písomnú reklamáciu a žiadosť o preplatenie nákladov,“ uvádza právnik z Vaše nároky.sk.

 

Batožina je stratená po 21 dňoch

Pokiaľ batožina nedorazí ani do 21 dní od príletu, je už považovaná za stratenú. V takomto prípade má cestujúci nárok na finančnú náhradu za batožinu i za všetok obsah v nej. Cestujúci však musí preukázať, že uvedené veci batožina skutočne obsahovala, a určiť ich hodnotu. Ideálnymi dôkazmi teda sú fotografie batožiny a zabalených vecí pred odletom a ďalej účtenky od stratených predmetov.

Pokiaľ je hodnota batožiny a obsahu v nej vyššia než 1 350 €, má bohužiaľ cestujúci smolu. Letecká spoločnosť je povinná vyplatiť odškodnenie iba do stanoveného limitu. Pokiaľ cestujúci v batožine preváža napríklad drahé potápačské vybavenie v hodnote 2 000 €, je vhodné si ho proti strate pripoistiť,“ radí právnik.

 

Reklamácia poškodenia do 7 dní

Cestujúcim sa tiež často stáva, že svoju batožinu síce dostanú hneď na letisku, tá je ale poškodená. Poškodenú batožinu je potrebné reklamovať u dopravcu do sedem dní od príletu, odporúčajú to ale urobiť hneď na letisku, cestujúci sa tým vyhne problémom s preukazovaním toho, že k poškodeniu došlo skutočne počas letu,“ odporúča právnik Novák. Maximálna kompenzácia sa pohybuje opäť okolo 1 350 €, záleží ale na konkrétnom poškodení.

 

Zdielať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
5.0/5 (1 hlasov)

Piatok, 22. september. 2017. Meniny má Móric.

Najnovšie príspevky

Foto dňa