Do Poľska autobusom: Nové cezhraničné spojenia uľahčia turistom život

07.09.2017 |   |    | 

Štyri cezhraničné autobusové spojenia vo verejnom záujme chce zriadiť vicemaršalek Malopoľského vojvodstva, čiže regiónu so sídlom v Krakove, ktorému patrí aj Nový Targ, Zakopané a poľská časť Tatier, Pienin a Oravy.



 

Autobusy majú premávať celý rok niekoľkokrát denne, štart sa predpokladá v apríli alebo máji 2018. Už niekoľko mesiacov trvajú v tejto veci konzultácie, avšak potrebný je ešte súhlas prešovského aj žilinského župana.

 

Prešiel si cez hory do Poľska a chceš sa vrátiť? Máš smolu, nič nejazdí

Slovensko a Poľsko sú spolu už takmer 10 rokov v Schengenskom priestore. Tatry sa však napriek tomu nestali spoločnými - naopak, hranica je naďalej dosť viditeľná v podobe chýbajúcich dopravných spojení. Jediný cezhraničný autobus, spájajúci poľskú a slovenskú časť Tatier premáva iba 4 mesiace v roku: od 15. júna do 15. októbra (spojenie Zakopané - Starý Smokovec - Poprad). Cez zimu a na jar nepremáva vôbec nič. Od Veľkonočných sviatkov do 15. júna by sa pritom medzi slovenskými aj českými turistami mohli tešiť obľube aj horské prechádzky po poľskej strane Tatier, ktoré sú otvorené celý rok - aj vtedy, kedy sa chodniky na Slovensku zatvárajú "z ochranárskych dôvodov".

Ani cez leto sa dnes nedostanete zo slovenskej na poľskú stranu Západných Tatier - medzi Zubercom či Oravicami a Zakopaným nejazdí nič, nepomôže ani cestovanie s prestupmi. Prejdete z Roháčskej doliny cez Lúčnu alebo Rákoň na poľskú stranu do Chocholovskej doliny a chceli by ste sa vrátiť späť k miestu, kde nechali ste auto? Smola, nič nejazdí.

 

Iniciatíva maršálka Grzegorza Lipca

Tento problém už čoskoro môže byť vyriešený. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, čiže Malopoľský VÚC už niekoľko mesiacov pracuje nad zriadením celoročných cezhraničných autobusových liniek, ktoré majú spájať poľskú a slovenskú časť Tatier, Oravy a Pienin. Z politickej strany vec koordinuje Grzegorz Lipiec, vicemaršálek (čiže vicežupan) Malopoľského vojvodstva, zodpovedný za cezhraničnú spoluprácu regiónu.

"Zriadením cezhraničnej dopravy vychádzame v ústrety obyvateľom prihraničných obci, ktorí často za hranicou študujú, nakupujú, pracujú alebo využívajú služby kaderníka, kozmetičky či zubára, ako aj napĺňame očakávania turistov, ktorí si chcú pozrieť slovenské mestečká, poprechádzať sa po turistických chodníkoch po druhej strane Tatier a potom sa bez problémov vrátiť domov alebo do prenajatého ubytovania", povedal Grzegorz Lipiec.

Projekt podporili takmer všetci oslovení, vrátane primátorov Tvrdošína, Trstenej, Kežmarku, mesta Vysoké Tatry a väčšiny starostov. Výhrady voči autobusovým spojeniam do Poľska majú len starostovia Tatranskej Javoriny a Ždiaru.

 

Všetko v rukách županov

Po konzultáciách zo slovenskými primátormi a starostmi Maršálkovský úrad v Krakove pripravil aktualizovaný návrh štyroch trás:

1) Zakopané - Suchá Hora - Oravice - Zuberec - Zverovka (Roháče) - Zuberec - Tvrdošín

2) Trstená - Jablonka

3) Zakopané - Tatranská Kotlina - Tatranská Lomnica - Starý Smokovec - Štrbské Pleso - Podbanské

4) Nowy Targ - Niedzica - Červený Kláštor - Spišská Belá - Kežmarok - Poprad

Autobusy by mali premávať celý deň, od 6-7 ráno do 21-23 večer. Týmto by sa umožnilo bezproblémové cestovanie po Tatrách - dalo by sa prejsť zo slovenskej strany na poľskú (cez Bystrú, Rákoň, Lúčnu, Volovec, Kasprov vrch, Rysy) a v ten istý deň večer sa vrátiť na Slovensko.

 

Zdielať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
5.0/5 (3 hlasov)

Piatok, 22. september. 2017. Meniny má Móric.

Najnovšie príspevky

Foto dňa