10 tipov, ako si poradiť so strachom z lietania

25.07.2017 |   |    | 

Ľudia sa najčastejšie boja lietania najmä vtedy, keď využívajú tento spôsob dopravy po prvýkrát. Obvykle z nich však aj vtedy obava spadne v momente, keď sa lietadlo odlepí od zeme a nájde si stabilnú polohu. Niektorí sa však ani vtedy neupokoja a veľký stres prežívajú pred každý letom. Práve pre nich je určených niekoľko techník, ktoré im pomôžu s ich problémom.



 

 

Staňte sa na chvíľu inou osobu

Pri obavách z lietania vám najlepšie pomôže odosobnenie sa. Štylizujte sa do inej úlohy a prezentujte sa ako sebavedomý človek, ktorého nedokáže nič vykoľajiť. Lietanie je pre vás zábavou a lietadlom sa presúvate tak často, že sa to pre vás stalo samozrejmosťou. Ak máte so sebou priateľov, začnite sa o tom rozprávať v tomto štýle a odľahčite tak atmosféru. Pretože čím dlhšie budete myslieť na vašu novú úlohu a spôsob správania, ktorý tomu musíte prispôsobiť, tým kratšie sa budete venovať vášmu strachu.

 

Príďte k lietadlu na poslednú chvíľu

Zbytočne nepredlžujte čas strávený na letiskách. To vo vás hromadí stres a napätie ešte viac narastá. Vypočítajte si, ako dlho vám trvá presun k lietadlu a potom si naplánujte, kedy by ste tam mali prísť. Ak by vám stále zostávalo veľa času, choďte do obchodov a do lietadla nastúpte až vtedy, keď budú oznamovať posledné výzvy pre pasažierov.

 

Naštudujte si čo najviac faktov

Strach sa často skrýva za našou nevedomosťou. Čím viac faktov viete o danej problematike, tým si budete istejší tým, že vás pilot bezpečne prepraví do cieľa cesty. Stále platí informácia, že letecká doprava je najbezpečnejšia na svete. Denne sa presunú tisíce lietadiel bez toho, aby sa niečo stalo. Lenže práve správy z týchto nešťastí sa najviac medializujú a preto pôsobia tak desivo. Nemajte strach ani z turbulencií. Trasenie lietadla je síce veľmi nepríjemné, ale v skutočnosti doteraz turbulencie nespôsobili ani 10 percent nehôd.

 

Priplaťte si za lepšiu triedu

Táto možnosť síce nie je vhodná pre všetkých, no pokiaľ si to môžete dovoliť a daná letecká spoločnosť má takú možnosť, priplaťte si za 1. triedu. Tieto sedadlá sú v stabilnejšej časti lietadla, aby tak pripravili pre cestujúcich lepší pocit z lietania. Zároveň tam máte väčšie pohodlie, takže sa môžete pri dlhých letoch vyspať a rýchlejšie vám ubehne čas. Spoľahnúť sa môžete i na služby letušiek, ktoré vám neustále niečo ponúkajú, servírujú vám chuťovky a vy natoľko nevnímate to, čo sa deje okolo vás.

 

Vizualizačné techniky

Zavrite oči a preneste sa v duchu na iné miesto. Môžete si predstavovať napríklad destináciu, do ktorej letíte. Premýšľajte o tom, ako bude vyzerať celá dovolenka a na čo všetko sa môžete tešiť. Často prospieva i rozhovor s človekom, s ktorým cestujete. Keď sa zarozprávate, neuvedomujete si priestor, ani nič iné, čo sa práve deje. Mozog sa odpúta od lietania a myslí na príjemnejšie veci.

 

72 hodín pred letom eliminujte kofeínové nápoje

Kofeín nám dráždi nervový systém. Čím viac ho dostanete do tela, tým horšie zvládate stresové situácie. Namiesto toho sa potrebujete upokojiť a ľahšie zvládnuť celý let. Aby sa dostal kofeín z vášho tela, nestačí ho obmedziť iba v deň letu. Snažte sa piť menej nápojov s jeho obsahom už 72 hodín pred cestou.

 

Hudba

Zoberte si so sebou do lietadla vašu obľúbenú hudbu. Tá vás dokáže najlepšie upokojiť a pôsobí ako antistresová terapia. Nespoliehajte sa na výber leteckých spoločností, ak sa totiž netrafia do vášho vkusu, môže vás to ešte viac znepokojiť. Fungujú tiež rôzne prírodné zvuky ako napríklad „hlas“ mora alebo tečúceho potoka. Vďaka slúchadlám na ušiach opäť vnímate prostredie okolo vás menej a cítite sa istejšie.

 

Hlboké nádychy do brucha

Pri strachu sa dostáva menej kyslíka do krvi a vaša úzkosť sa ešte viac zhoršuje. Naučte sa preto správnu dýchaciu techniku, ktorá vám dodá viac pokoja. Počítajte do štyroch a robte hlboký nádych do brucha. Potom počítajte do šesť a vypúšťajte veľmi pomaly vzduch von. Toto opakujte dookola. Takto sa krv lepšie okysličí a telo začne reagovať normálne, pričom sa pomaly vytráca i pocit úzkosti.

 

Cvičenie na stratu úzkosti

Toto cvičenie majú používať pacienti s úzkosťou a pomáha i pri strachu z lietania. Vždy, keď na vás doľahne strach, mali by ste si prekrížiť nohy a preložiť ľavý členok cez pravý. Potom vystrite ruky nahor a otočte ich opakom dlaní k sebe. Prepleťte si prsty a takto spojené ruky dávajte smerom nadol až do úrovne vašej brady. Dajte si jazyk na podnebie a so zatvorenými očami počas jednej minúty pokojne dýchajte. Potom môžete cvičenie opäť zopakovať.

 

Kontrolujte iného človeka

Presuňte vašu pozornosť na iné veci. Snažte sa kontrolovať nejakého človeka okolo vás. Sústreďte sa napríklad na prácu letušky a sledujte, čo robí správne a kde dochádza k omylu. Svoju pozornosť tak odpútate od vášho hlavného problému.

 

Autor: David

 

Zdielať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
2.6/5 (5 hlasov)

Sobota, 18. november. 2017. Meniny má Eugen.

Najnovšie príspevky

Foto dňa