Sudán
Fakty
Názov krajiny: | Sudánska republika |
Hlavné mesto: | Chartúm |
Rozloha: | 1 861 484 km2 |
Počet obyvateľov: | 41,35 mil. (odhad 2018) |
Štátne zriadenie: | federácia |
Geografická poloha: | Severovýchodná Afrika |
Časové pásmo: | Slovensko +1 hod |
Podnebie: |
Sever krajiny má typické horúce púštne počasie, zrážok je minimum, najviac padá na juhu a zvyčajne v období medzi aprílom a októbrom. Teploty sú vysoké v každom mesiaci a kdekoľvek. Dokonca v januári sú teploty nad 30°C, v noci teploty klesajú na 25°C. Vlhkosť vzduchu je citeľná len na juhu krajiny. |
Mena: | sudánska libra (SDG) |
Jazyky: | arabský (úradný), núbijský, Ta Bedawie, rôzne dialekty nilótskych, hamitických a sudánskych jazykov, anglický |
Správne členenie: | 17 federálnych štátov |
Národnost. zloženie: | Arabi (70%), Furovia, Bejaovia, kmene Nuba a Fallata |
Náboženstvo: |
sunnitský islam (97%), pôvodné náboženstvá, kresťanstvo |
Diplomatické zast.: |
SR nemá v Sudáne diplomatické zastúpenie. Príslušným je Veľvyslanectvo SR v Káhire, Egypt.
Pre SR je príslušným Veľvyslanectvo Sudánu vo Viedni. |
Víza a doklady:
|
Občania SR potrebujú pre vstup na územie Sudánu cestovný pas a platné víza. Cestovný pas musí mať platnosť minimálne 6 mesiacov od dátumu vstupu do Sudánu. V cestovnom pase nesmie byť udelené izraelské vízum. Občania SR môžu požiadať o udelenie víza na veľvyslanectve Sudánu vo Viedni. Žiadateľ musí predložiť na veľvyslanectve potvrdenie o rezervácii ubytovania a spiatočnú letenku. V prípade obchodnej cesty je potrebné preložiť list pozývajúcej organizácie s cieľom pobytu, jeho predpokladanou dĺžkou a finančným zabezpečením. Kópia zoznamu iných kontaktov v Sudáne sa doporučuje predložiť. Doba na vybavenie víza je zvyčajne 14 dní. V mimoriadnych prípadoch (pri obchodných cestách) je možné požiadať o vízum na veľvyslanectve Sudánu v Káhire. Medzinárodný očkovací preukaz sa nevyžaduje. Môže sa stať, že pohraničné orgány budú vyžadovať od návštevníka potvrdenie, že nie je nositeľom vírusu HIV, alebo vírusu Ebola. V žiadnom prípade sa nedoporučuje cestovať do Sudánu bez platného víza. Získať vízum na letisku po prílete nie je možné a väčšina leteckých spoločností neprevezme na palubu cestujúceho bez víz. V súčasnosti sa nevyžaduje žiadna deklarácia o výške dovážaných valút, ani pri odchode z krajiny. |
O krajine
Dejiny: Moderný Sudán sa rozkladá na rovnakom území ako staroveká núbijská civilizácia, odveký súper egyptských faraónov. Počas storočí sa tu striedali vlády Egypťanov, núbijské kráľovstvá (ríša Kuš) a niekoľko nezávislých kresťanských kráľovstiev. Koncom 14. storočia egyptskí Mameluci prelomili odpor Núbijcov a priniesli do krajiny islam. V 16. storočí sa kráľovstvo Funj stalo silným moslimským štátom a mesto Sennar ( dnes Chartúm) sa stalo jedným z centier islamského sveta. V roku 1821 miestodržiteľ Egypta, Mohammed Ali, dobyl severný Sudán a otvoril juh krajiny pre obchodníkov.
Za krátky čas sa o územie začali zaujímať Angličania, ktorí chceli zabrániť rozširujúcemu francúzskemu vplyvu. Kresťanskí misionári začali na juhu šíriť svoju vieru, čo vyvolalo prudký odpor sudánskych moslimov. V roku 1881 sa začala revolúcia vedená Mohammedom Ahmedim, ktorý na štyri roky vyhnal anglického guvernéra z Chartúmu. V roku 1898 však anglicko-egyptská armáda vzbúrencov definitívne porazila a Sudán sa stal anglickou kolóniou. V roku 1956 získala krajina nezávislosť, ale juh krajiny sa vzbúril potom ako mu nebol priznaný autonómny štatút. Občianska vojna trvala 16 rokov.
V roku 1969 sa vlády v krajine zmocnil plukovník Jaafar Nimeiri a udržal si moc 16 rokov. Prežil niekoľko atentátov a v roku 1972 podpísal dohodu v Addis Abebe o autonómii juhu krajiny, čím odvrátil ďalšiu občiansku vojnu na viac ako desať rokov. V roku 1983, však Nimeiri autonómiu zrušila a v celej krajine zaviedol islamské právo šaríju. Očakávaný efekt sa dostavil, a v krajine opäť vypukla občianska vojna. Armádny veliteľ John Garang dezertoval z armády a sformoval Armádu hnutia za oslobodenie Sudánu (SPLA), ktoré čoskoro ovládlo juh krajiny. Nimeiri bol v roku 1985 vystriedaný prechodnou vládou pod dohľadom armády, potom sa na čelo krajiny dostal Sadiq al-Mahdi. V júli 1989 sa vlády zmocnil doterajší prezident generál Omar Hassan Ahmad al-Bashir, v skutočnú moc však držal Hassan al-Turabi, fundamentalistický líder národného islamského frontu.
Územné spory, pokus o atentát na egyptského prezidenta urobili zo Sudánu nedôveryhodnú krajinu, a v roku 1998 zasiahli americké riadené strely farmaceutickú továreň v Chartúme, spolupracujúcu s Al Kajdou. V roku 1999, hneď potom ako sa situácia v krajine zlepšila rozpustil prezident al-Bashir parlament a vyhlásil v krajine výnimočný stav. Vo voľbách v decembri roku 2000, bojkotovaných opozíciou ľahko zvíťazil prezident al-Bashir, a rok neskôr bol Al - Turabi zatknutý za vyjednávanie s SPLA. V tomto období počet obetí občianskej vojny a humanitárnych katastrof dosiahol dva milióny.
Od roku 2001 sa situácia v krajine stabilizovala, uzavreli sa dohody o prímerí. Pozitívny vývoj v krajine bol narušený dvoma udalosťami. Prvou bol mocenský spor medzi prezidentom hovorcom parlamentu, druhou závažnejšou bolo povstanie v regióne Darfur, a následné kroky armády vyhnali do susedného Čadu množstvo utečencov. Pozorovatelia OSN ohlásili, že armádou sponzorované arabské milície systematicky zabíjajú afrických dedinčanov. V máji roku 2004 sa skončila vojna s juhom krajiny, trvajúca dvadsať rokov, ale situácia v regióne Darfur túto udalosť zatienila. V septembri bol konflikt označený za genocídu a v roku 2005 sem prišli africké mierové sily.
Trvalo ďalších šesť rokov, než v súlade s CPA prebehlo v roku 2011 očakávané referendum o sebaurčení južnej časti Sudánu. Pre nezávislosť v referende hlasovalo 98.83 % južných sudáncov, ale aj na severe tvorili priaznivci rozdelenia krajiny 58% voličov. Sudán prišiel rozdelením krajiny o štvrtinu svojho obyvateľstva, o tretinu územia, o 70 – 80 % zásob ropy a cca 75 % príjmových zdrojov rozpočtu.
Po rozdelení krajiny sa vláda prezidenta Umara Bašíra pokúsila podniknúť ústretové kroky voči politickej opozícii a presvedčiť ju, aby se podieľala na novo vzniknutej vláde národnej jednoty. Toto úsilie bolo úspešné len čiastočne. Aj napriek tomu že prezident Bašír oznámil, že už nemá v úmysle kandidovať v nadchádzajúcich prezidentských voľbách, opak je pravdou. V roku 2015 bol opätovne zvolený do čela štátu. Pozícia prezidenta O. Bašíra na medzinárodnom poli je naďalej oslabená rozšírením obvinení ze strany Medzinárodného trestného tribunálu (ICC) za zločin genocídy spáchaný v Darfúre.
Bezpečnostné riziká: Sudán nie je krajinou, ktorá je naklonená cestám individuálnych turistov. V krajine pokračuje 18 rokov občianska vojna medzi islamským Severom a kresťansko-animistickým Juhom. Z hľadiska bezpečnostného sa odporúča len okolie hlavného mesta. Počas dňa je situácia v Chartúme a väčších mestách na severe krajiny bezpečná. V noci (od 0,00 hod. do 5,00 hod.) sú na väčších križovatkách a na jednotlivých mostoch cez Níl rozostavané vojenské hliadky. Počas prejazdu týmito kontrolnými stanoviskami v noci sa odporúča použiť parkovacie svetlá a zažať svetlo v kabíne. Je vhodné sa vyhnúť prezidentskému palácu, sídlo rozhlasu a televízie, ako aj vojenským objektom. Pobyt na severe krajiny, od Chartúmu vyššie nepredstavuje žiadne problémy v bezpečnostnej oblasti. Cesta na archeologické pamiatky (Djebel Barkal, Meroe) je bezproblémová za podmienok, že je vydané povolenie (travel permit). MZV SR neodporúča podnikanie ciest mimo hlavného mesta smerom na juh krajiny. Situácia v južných štátoch je stále nepokojná kvôli ozbrojeným zrážkam medzi vládnymi zložkami a SPLA (Sudánskou ľudovou ozbrojenou armádou). Cesty do štátov Južný Darfour, Severný Kordofan, Kassala, štáty horného toku rieky Níl, Bahr el Ghazal a Equatoria sa absolútne neodporúčajú. Tranzit do Etiópie cez Gedaref a Gallabat je priechodný bez problémov. Dôležité mestá južného Sudánu sú zakázané pre turistov a sú pod kontrolou vládnych vojsk. V prípade cesty do niektorého z týchto štátov sa vyžaduje “Travel permit” a cesta je možné väčšinou len letecky. Travel permit do južných štátov sa vybavuje veľmi zdĺhavo a prakticky sa vydáva len členom diplomatických misií akreditovaných v Sudáne, pracovníkom medzinárodných organizácií a členom nevládnych medzinárodných organizácií. Mimo väčších miest je bezpečnosť slabá. V prípade cesty na juh od línie Nyala – EL Obeid – Kassala sa doporučuje ostať v kontakte s veľvyslanectvom SR, resp. honorárnym konzulom SR v Chartúme a informovať o ceste.
Zdravotná starostlivosť: Zdravotnícky systém v Sudáne tvorí sieť štátnych a súkromných nemocníc, ktorých úroveň nedosahuje európsky štandard. Pri vstupe do Sudánu nie je požadovaný medzinárodný očkovací preukaz. Vhodné je očkovanie proti hepatitíde typu A a B, tetanu a malárii. Počas pobytu v Sudáne je potrebné klásť dôraz na hygienickú úroveň stravovacích zariadení. Najvhodnejšími nemocnicami pre prípadné ošetrenie v Chartúme sú: 1. Ibn Sina Hospital, 317 New Extention, 2. Sudanese Medical Association Hospital, Africa Street, blízko letiska, 3. San Francis Maternity Hospital. Okrem bežných očkovaní (tetanus, polio) sa odporúča očkovanie proti žltačke typu A a B, proti meningitíde A, C. Vzhľadom na prítomnosť malárie je vhodné zvážiť používanie antimalarík.Je potrebné si dávať pozor na uhryznutie túlavými psami a mačkami, pretože v Sudáne sú stále možné prípady besnoty.Odporúča sa uzavrieť pred cestou zdravotné poistenie na Slovensku. V prípade havárie, či inej vážnejšej choroby sa však jednoznačne doporučuje presun a liečenie na Slovensku.
Internet (.sd): www.sudan.net, https://allafrica.com/sudan/
Komunikácia: Telekom (áno), Orange (áno), O2 (nie)
Bez záruky: Pred vypuknutím sudánskej revolúcie v roku 1881 sa jej neskorší vodca Mohammed Ahmed nazval “Mahdi.” Tento titul patril podľa moslimskej tradície človeku, ktorý zbaví svet prítomnosti diabla. Museli ho predstavovať Angličania, lebo po ich porážke už ďalšieho nehľadali, a moc v krajine si niekoľko rokov udržali.
Doprava
Cestná: Cesta po súši zo severu (z Egypta) je možná, ale len s kvalitným terénnym automobilom, vyžaduje skúsenosti s jazdou v púšti, trpezlivosť pri rokovaniach s miestnymi orgánmi pri získavaní povolení na prejazd jednotlivými úsekmi. Cesty v Sudáne majú spravidla nespevnený povrch a v období dažďov (jún – september) je väčšina z nich nezjazdná. V prípade dopravy po krajine sa doporučuje prenájom súkromného taxi (terénny automobil). Cena za prenájom na 24 hod. spolu so šoférom bez obmedzenia kilometrov je cca 30 USD. Cestovanie do jednotlivých štátov Sudánu je možné len na základe zvláštneho povolenia, ktoré vydáva Ministerstvo vnútra. Platnosť povolenia je 1 mesiac s možnosťou predĺženia. Domáca letecká spoločnosť Sudan Airways má zastaralý letecký park a nie je zriedkavosťou havária lietadla.
Letecky: Najvhodnejším prostriedkom na cestu do Sudánu je letecká doprava. Pravidelnú leteckú dopravu zabezpečujú letecké spoločnosti Lufthansa, KLM a EgyptAir (Káhira – Chartúm). Sudán má dve medzinárodné letiská, Khartoum International Airport a Port Sudan New International Airport. Chartúm je hlavné medzinárodné letisko. Sudan Airways je medzinárodným dopravcom Sudánu. Lieta do Abú Zabí (SAE), Addis Abebe (Etiópia), Asmary (Eritrea), Káhiry (Egypt), Jeddah (Saudská Arábia), N'Djamena (Čad) a Rijád (Saudská Arábia). Táto spoločnosť nemá dobré bezpečnostné záznamy a nemá dovolené lietať do Európy a iných západných krajín.
Musíte vidieť
Chartúm – jedno z moderných afrických miest, postavené na sútoku bieleho a modrého Nílu so širokými cestami, mrakodrapmi a rozľahlými ulicami;
Port Sudan – prekvapivo kľudné priemyselné centrum, základňa pre potápanie v Červenom mori;
Meroe – archeologické nálezisko z doby meroitských faraónov, jedno z najzaujímavejších sudánskych miest;
Národné múzeum v Chartúme – učupené medzi modernou architektúrou, ponúka niekoľko zaujímavých exponátov, napríklad egyptské kamenné reliéfy, alebo ranokresťanské fresky;
Omdurman – tradičný moslimský trh, založený v 19. storočí, jedna z najväčších atrakcií Sudánu;
Súvisiace články
TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.