BICYKEL Kupujeme bicykel (2)

21.04.2010 |   |    | 

Vybrať si správny bicykel nie je vôbec jednoduché. Ponuka na trhu je široká a výber bicykla presne na mieru záleží na mnohých podmienkach. Ak sa chcete lepšie orientovať a vedieť na čo si dať pozor čítajte ďalej.



 

Veľkosť rámu

Základom pohodlnej jazdy je správna veľkosť rámu. Tá sa udáva v palcoch (horské a krosové bicykle), alebo v centimetroch (cestné bicykle). Veľkosť rámu vyberáme podľa výšky postavy a dĺžky nôh.

Asi najlepšia je jednoduchá skúška priamo v obchode. Pokiaľ si stúpnete obkročmo na bicykel, malo by byť medzi vaším rozkrokom a hornou rámovou rúrkou zostať 8-10 cm (horský a krosový) alebo 2 cm (cestný bicykel). Toto pravidlo platí samozrejme len pre rovné rámové rúrky. Pokiaľ je rámová rúrka šikmo, rátame od úrovne jej navarenia, ako keby bola vedená rovnobežne.

 

Prevody

Mnohí sa pri kúpe bicykla zaujímajú o počet prevodov a tiež výrobcovia tento údaj podrobne a radi uvádzajú. Trochu to zvádza k domnienke, že čím viac prevodov, tým lepší bicykel.
Pokiaľ však nie ste pretekár, dôležitejší je počet zubov a ich rozsah. Rozhodujte sa podľa toho, či chcete svoj bicykel rozbehnúť na maximálnu rýchlosť, alebo je pre vás dôležitejšie pohodlné zdolávanie kopcov.

Ak chcete jazdiť rýchlo, zvoľte si na prednom prevodníku rozsah 28-38-48 zubov. Pokiaľ používate bicykel občas a nie ste príliš "na športovanie", výhodnejší je prevodník 22-32-42 (alt.44) zubov, ktorý vám umožní ľahšie zdolávať kopce. Na rovine síce nevyviniete obrovskú rýchlosť, ale zato sa nemusíte do pedálov opierať s takou silou. Zadný prevodník -  počet a rozsah jeho zubov sa v minulosti veľakrát menil. Dnes je obvyklý rozsah 34 (alt.32) až 11 zubov.

Základné pravidlo na bicykli znie: Pokiaľ máte prevody, používajte ich!

 

Odpružené alebo pevné

Odpruženie sa prvýkrát objavilo na horských bicykloch, dnes sa stále viac posúva aj do kategórie trakingových-krosových bicyklov. V každom prípade odpruženie zvyšuje pohodlie pri jazde a šetrí bicykel aj jazdca. Než sa rozhodnete, či investujete do odpruženia, mali by ste si rozmyslieť nasledujúce veci.

Využijem to - rovnako ako pri výbere bicykla, aj tu záleží na akých cestách chcete jazdiť? Najviac sa odpruženie uplatní na horských bicykloch. Tu má zmysel aj celo-odpružená kostra. Na krosové a trekingové bicykle sa najčastejšie montuje len odpružená predná vidlica, ale už nie sú výnimkou aj bicykle so zadným odpružením. Pri jazde na pevných cestách sa efekt odpruženia celkom neprejaví, ale už ho lepšie oceníte trebárs na cestách s výmoľmi, panelových či poľných a lesných cestách. V prípade cestných bicyklov, odpruženie stráca celkom zmysel.

Pozor na odpruženie za každú cenu - pokiaľ si v supermarkete kúpite odpružený bicykel za 5-7 tisíc, je to skôr kúpa pre zlosť. Efekt takého odpruženia je úplne zanedbateľný. Často to býva jednoduchá pružina z nekvalitného materiálu, ktorá rýchlo stráca svoj účel a naopak začína cvakať alebo sa dokonca zlomí.

Odpruženie predovšetkým prednej vidlice (tá najčastejšie prichádza do styku s nečistotami) vyžaduje pravidelnú údržbu. Nohy vidlice je potrebné udržiavať čisté a premazané, aby fungovali správne. Okrem času, ktorý strávite nad svojim bicyklom, je treba občas investovať aj do prehliadky v odbornom servise. Inak riskujete, že odpruženie prestane plniť svoju funkciu a výsledok bude horší než v prípade kvalitnej a pevnej vidlice.

 

Brzdy

Staršie brzdy typu cantilever dnes prakticky úplne nahradili čeľusťové V-brakes (V-brzdy). Tie poskytujú veľmi dobré brzdné vlastnosti, ich účinnosť však rýchlo klesá za vlhka a mokra.

Stále častejšie môžeme na bicykloch vidieť takzvané kotúčové brzdy. Brzdný disk je umiestnený pri strede kolesa a v prípade nutnosti môžeme prísť domov aj s poriadnou "osmičkou" na kolese. Brzdy sa podstatne menej opotrebovávajú než V-brakes a sú jemnejšie, citlivejšie – dá sa s nimi aj pohodlne pribrzďovať. Sú takisto menej náchylné k zablokovaniu celého kolesa, ale ťažšie sa nastavujú.

Pokiaľ sa rozhodnete nahradiť svoje staré V-brakes kotúčovými brzdami, je to veľmi náročné a takmer neuskutočniteľné. Najlepšie je zakúpenie celého modelu bicykla, ktorý má tento typ bŕzd už zabudovaný.

 

Súpravy komponentov

V súvislosti so skladaním bicykla sa často užíva termín sada komponentov, či názvy ako Nexave, Deore a podobne. Výrobcovia sú zvyknutí usporiadavať jednotlivé komponenty do určitých súprav. Súprava obvykle obsahuje prehadzovač (zadný menič prevodov), prešmykovadlo (predný menič prevodov), radiace páčky, brzdy, brzdové páčky, náboje do kolies a pod.

Obecne platí, že čím drahšia, vyššia sada, tým je lepšia kvalita materiálu z ktorej sú jednotlivé elementy vyrobené. Zatiaľ čo najlacnejšie sú často z lisovaného plechu či plastu, tie najkvalitnejšie zo špeciálnych oceľových zliatin. Vyššia súprava znamená pomalšie opotrebovanie a dlhšie a lepšie slúži svojmu účelu. Znova záleží na akej úrovni chcete jazdiť, či závodne alebo rekreačne. 

Len málokedy sa na bicykel montujú všetky komponenty z tej istej súpravy. Zadné prehadzovače, ako najviac namáhaný prvok, pochádza obyčajne zo súpravy o jednu až dve triedy vyššej. Naopak prešmykovač, býva zo súpravy minimálne o jednu triedu nižšej.

Každý užívateľ by si mal osadenie svojho bicykla vyberať podľa toho, koľko chce na ňom prejsť kilometrov a či je ochotný investovať do kvality, ľahkosti chodu a dlhotrvajúcej životnosti komponentov. Často platíte za to, čo oceníte trebárs až za 5 rokov.

Vylepšovanie býva nákladné, pretože niekedy je nutné vymeniť aj viac častí naraz. Pokiaľ vám zostanú použité komponenty, ťažko ich predáte. Preto vyberajte obozretne, zbierajte informácie z rôznych zdrojov, hlavne predajcov, ale nepohrdnite ani skúsenosťami priateľov.

 

Zdroj/autor: bicykel,nakole,drom
 

Zdielať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
4.8/5 (8 hlasov)

Súvisiace články


Nedeľa, 17. december. 2017. Meniny má Kornélia.

Najnovšie príspevky

Foto dňa