POĽSKU - V Poľsku sa dá vidieť vôbec prvý automobil vyrobený v krajine po druhej svetovej vojne. Do súkromného múzea v meste Otrembusy neďaleko Varšavy sa historické vozidlo Warszawa M-20 so sériovým číslom 000001 dostalo po desaťročiach pátrania, pri ktorom bolo nakoniec nájdené vo Fínsku, napísala agentúra AP. Vozidlo označila za pripomienku poľskej povojnovej podriadenosti Sovietskemu zväzu.
"Sme nesmierne hrdí, pretože sa počítame medzi niekoľko málo ľudí na svete, ktorí získali späť prvé vozidlá sérií vyrobených v ich krajine," povedal Zbigniew Mikiciuk, spoluzakladateľ súkromného múzea v meste Otrembusy. Vozidlo aj napriek svojmu veku podľa neho "drží pohromade".
Prvé vozidlo Warszawa M-20 vyšlo z továrne varšavskej automobilky FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) 6. novembra 1951. Následne ho dostal sovietsky a poľský maršal Konštantín Rokossovskij, ktorý po druhej svetovej vojne pôsobil niekoľko rokov vo funkcii poľského ministra národnej obrany, čo malo podľa AP spečatiť závislosť Poľska na Moskve.
Čo sa dialo s vozidlom potom, nie je známe. Automobilka FSO sa ho v 70. rokoch minulého storočia snažila nájsť, aby ho využila pri výročí, ale bezvýsledne, napísala agentúra. Nepomohlo ani to, že zaň ponúkala úplne nové vozidlo v čase, keď boli autá v Poľsku luxusom. Podľa Mikiciuka sa vozidlo nakoniec našlo v rodine fínskeho automobilového pretekára a vyše dvoch rokov trvalo vyjednávanie o jeho návrate do krajiny pôvodu.
Prvý exemplár Warszawy M-20 teraz rozšíril zbierku historických vozidiel v múzeu, kde sa podľa AP nachádza okrem iného aj automobil značky Volvo, ktoré používal poľský komunistický vodca a generál Wojciech Jaruzelski, ktorý vyhlásil v krajine v roku 1981 vojnový stav, aby potlačil nezávislé hnutie Solidarita.
"Robíme to už viac ako 50 rokov a nezbierame autá, ktoré môžete vidieť na ulici, ale vozidlá, ktoré majú svoju históriu, dušu a legendu," povedal Mikiciuk. Majitelia múzea dúfajú, že vystavením prvého vozidla Warszawa M-20 povzbudia verejnosť, aby sa prihlásila a doplnila ďalšie podrobnosti o jeho histórii.
Fabryka Samochodów Osobowych vznikla v polovici minulého storočia a prvým vozidlom, ktoré sa v nej vyrábalo, bola FSO Warszawa v rámci licencie sovietskeho vozidla Poběda. Automobilka FSO bola počas komunizmu hlavným producentom osobných áut v Poľsku. Napríklad na základe licencie podpísanej s talianskym Fiatom sa v nej vyrábal od druhej polovice 60. rokov Polski Fiat 125p. Podnik zastavil výrobu v roku 2011.