ŠKÓTSKO - Falkirské koleso predstavuje unikátny príklad toho, ako moderné inžinierstvo dokáže skĺbiť funkčnosť a krásu. Tento rotačný lodný výťah spája dva kanály a je jediným svojho druhu na svete.
Monumentálna konštrukcia nielen efektívne rieši výškový rozdiel medzi kanálmi, ale využíva aj fascinujúci princíp Archimedovho zákona, vďaka čomu spotrebúva minimálne množstvo energie. Dnes patrí medzi najnavštevovanejšie turistické atrakcie Škótska, keďže ročne priláka približne 500 000 návštevníkov z celého sveta.
Sieť kanálov Veľkej Británie zohrávala kľúčovú úlohu v revolúcii dopravného systému a v ekonomickom rozvoji krajiny. Približne 200 rokov slúžili na prepravu ľudí, tovaru a služieb, kým ich význam nezačal upadať s príchodom železníc a nákladných áut.
Kanály Forth and Clyde a Union, ktoré spájali Glasgow s Edinburghom, pôvodne prekonávali výškový rozdiel pomocou série 11 plavebných komôr. Tento systém vyžadoval tisíce ton vody na jedno preplavenie a cesta cez všetky komory trvala takmer celý deň.
Koncom 20. storočia však začal narastať záujem o obnovu britských vodných ciest. Vtedy vznikol projekt Millennium Link, ktorého cieľom bolo opätovne spojiť kanály Forth and Clyde a Union. Vtedy prišiel na scénu aj nevšedný projekt od jednej zo škótskych spoločností, ktorý nakoniec získal podporu miestnych úradov.
Namiesto jednoduchej rekonštrukcie pôvodného systému plavebných komôr sa plánovači rozhodli pre odvážny krok. Uvažovalo sa o viacerých návrhoch vrátane štruktúry pripomínajúcej hojdačku či systém rotujúcich vajec, no nakoniec zvíťazil koncept rotačného lodného výťahu, ktorý sa ukázal ako ojedinelý a mimoriadne úspešný nápad.
Falkirské koleso bolo oficiálne otvorené 24. mája 2002, čím sa po takmer 70 rokoch opätovne prepojili dve významné škótske vodné cesty. Konštrukcia pozostáva z dvoch protiľahlých ramien, ktoré siahajú 15 metrov za centrálnu os a pripomínajú tvar sekery.
Na koncoch ramien sa nachádzajú dve vodou naplnené nádrže, každá s kapacitou približne 360 000 litrov. Tu sa prejavuje geniálny princíp fungovania celého systému založený na Archimedovom zákone. Plávajúci objekt vytláča presne toľko vody, koľko sám váži. To znamená, že keď loď vstúpi do kolesa, množstvo vytlačenej vody má presne takú istú hmotnosť ako samotné plavidlo.
Vďaka tomuto princípu majú obe nádrže vždy rovnakú hmotnosť bez ohľadu na to, či nesú lode alebo nie. To umožňuje, aby celá 1 200-tonová konštrukcia zostala počas otáčania v dokonalej rovnováhe. Keď sa jedna gondola spúšťa, druhá sa súčasne zdvíha, pričom sa prakticky vymieňajú pozície. Kompletná 180-stupňová rotácia trvá len päť a pol minúty.
Najpozoruhodnejším detailom Falkirského kolesa je jeho energetická efektívnosť. Na pohon totiž stačí 22,5-kilovattový elektrický motor. To zodpovedá množstvu energie potrebnému na uvarenie ôsmich kanvíc vody.
Ďalšou zaujímavosťou je, že Union Canal je o 11 metrov vyššie než akvadukt, ktorý sa napája na koleso. Preto musia lode po výstupe z kolesa prejsť ešte dvojicou plavebných komôr, aby sa dostali na úroveň Union Canal.
Celý systém je schopný prepraviť lode s hmotnosťou až 600 ton. Aby sa zabezpečila bezpečnosť a plynulá prevádzka, tím inžinierov vykonáva pravidelné kontroly údržby vrátane denných bezpečnostných prehliadok a mesačnej rutinnej údržby, ako je mazanie mechanických častí kolesa.