TALIANSKO - Taliansky protimonopolný úrad (AGCM) oznámil udelenie vysokých pokút za skupovanie vstupeniek do rímskeho Kolosea. Pokutu sedem miliónov eur dostala spoločnosť, ktorá systém predaja vstupeniek spravovala, a sankcie za 13 miliónov eur udelil úrad niekoľkým spoločnostiam, ktoré vstupenky na internete skupovali pomocou automatizovaných systémov. Spoločnosti sa môžu proti rozhodnutiu AGCM odvolať.
Kvôli skupovaniu vstupeniek zo strany cestovných kancelárií a sprievodcovských firiem bolo niekoľko rokov takmer nemožné zohnať lístok do Kolosea za základnú cenu. Podľa AGCM firma CoopCulture, ktorá systém spravovala, o probléme dlho vedela, ale nič nepodnikla, aby ho napravila.
Spoločnosť navyše dávala do predaja veľkú časť vstupeniek s doplňujúcimi službami. "Tým nútila spotrebiteľov obracať sa na cestovné kancelárie a platformy, ktoré predávali vstupenky za výrazne vyššie ceny," uviedol úrad. Úrad potrestal aj firmy, ktoré skupovali vstupenky za použitia automatizovaných systémov, pretože tým podľa neho prispievali "k rýchlemu vypredaniu vstupeniek".
Skupovanie vstupeniek do Kolosea bol dlho známym problémom, ktorým sa AGCM rozhodol zaoberať v roku 2023. Istú zmenu podľa tlače prinieslo rozhodnutie vedenia archeologického parku zaviesť vstupenky na meno, čo čiastočne zabraňuje zaobstarávaniu veľkého počtu vstupeniek naraz.
Koloseum je najviac navštevovanou štátnou pamiatkou v Taliansku. V roku 2023 archeologický park, ktorého súčasťou starorímska pamiatka je, navštívilo 12,3 milióna ľudí a príjmy zo vstupného predstavovali 79,3 milióna eur.