FOTO Najkrajšie mosty Európy a ich prekvapivé tajomstvá

29.08.2016 |   |    | 

Napriek tomu, že ich postavili najmä z praktických dôvodov, mosty sú neraz tou najkrajšou ozdobou mesta či krajiny. Sú zhmotneným dôkazom ľudskej šikovnosti a neraz aj nemým svedkom významných historických udalostí. Ľudia si ich tiež oddávna spájali s rôznymi legendami. Najkrajšie mosty Európy skrývajú mnohé prekvapivé tajomstvá.



 

Ponte Nuevo, Ronda, Španielsko

Most Ponte Nuevo je symbolom španielskeho mesta Ronda. Jeho brehy spájajú ponad 120-metrovú roklinu rieky Guadalevín tri mosty, Ponte Nuevo je najnovší a najväčší z nich. Prvý most na tomto mieste začali stavať už v roku 1735 a mal oblúk s priemerom 35 metrov. Dokončili ho za rekordných 8 mesiacov, no po šiestich rokoch sa zrútil a do rokliny so sebou stiahol aj 50 nešťastníkov. Výstavba Nového mosta začala v roku 1751 a trvala 42 rokov. Nad ústredným oblúkom mosta sa nachádza komora, ktorú počas občianskej vojny využívali obe strany na mučenie nepriateľov. Až 500 sympatizantov fašizmu údajne odtiaľto vyhodili oknom.

 

Karlov most, Praha, Česká republika

Karlov most v Prahe je hotovým starčekom, pochádza totiž zo 14. storočia. Pôvodne stál na rovnakom mieste jeho drevený predchodca. Cez rieku Vltavu však vtedy neboli žiadne poriadne prechody a už dlhší čas sa uvažovalo o jeho nahradení. Všetky plány nakoniec posúrilo strhnutie mosta silným prúdom vody. Pri pátraní po novom materiáli padla voľba na kameň. Z neho vzniklo šestnásť majestátnych oblúkov, ktoré dostali najprv pomenovanie Kamenný most. Až neskôr most pomenovali podľa panovníka, ktorý nariadil a dozeral na jeho výstavbu. S mostom sa spája aj niekoľko zaujímavých legiend. Podľa tej najznámejšej použili pri jeho výstavbe aj mlieko a vajcia. Tie pražské však na stavbu nestačili a tak údajne sám Karol IV. nariadil českým mestám, aby posielali ďalší "materiál na stavbu". Z jedného miesta však poslali vajcia uvarené, aby sa cestou nerozbili, a ďalší mudrlanti zas mlieko cestou predávali a potom ho riedili vodou. Výskumy prítomnosť vajec v malte nepotvrdili, mlieko a dokonca aj víno sa tu však našlo.

 

Tower Bridge, Londýn, Anglicko

Londýn sa môže pochváliť niekoľkými známymi mostmi, no najväčšiu pozornosť priťahuje jednoznačne Tower Bridge, ktorý dokončili v roku 1894. Od začiatku bol plánovaný ako vyklápací most, aby sa umožnil prieplav vyšších lodí. Ľudia často sedávajú na brehu v nádeji, že most uvidia "otvorený". To sa však stáva len málokedy, preto sa považuje za šťastie byť nablízku v tom správnom momente a vidieť manéver na vlastné oči. Most najlepšie spoznáte na výstave, ktorá je v jeho útrobách inštalovaná. V obidvoch vežičkách sa nachádza výťah, ktorý vás privezie na prvú časť prehliadky, kde ožíva tvorba tohto mostu. Po krátkom videu sa prejdete cez strednú časť, kde nájdete výstavu fotografií najzaujímavejších mostov na svete, aby ste sa potom dostali do technickej časti prehliadky.

 

Ponte Vecchio, Florencia, Taliansko

Výstavba „Starého mosta“ vo Florencii siaha do 14. storočia, kedy ním nahradili starý most, ktorý už doslúžil pôvodnému účelu. Od ostatných mostov sa  odlišuje na prvý pohľad, na jeho ploche totiž vybudovali niekoľko farebných obchodov, ktoré sú aj v súčasnosti stále funkčné. Vo väčšine z nich sídlia klenotníctva. S tým súvisí aj slávna legenda. Ak spolu s tým, koho milujete, pripevníte kdekoľvek na moste zámok a kľúčik zahodíte do rieky Arno, vaša láska bude podľa legendy trvať večne. Pri zrode tohto zvyku stál pravdepodobne miestny klenotník, ktorý vlastnil svoj obchodík pri vstupe na most a takýmto spôsobom chcel zvýšiť predaj. Dnes sa však už od neho upúšťa, obrovské množstvo zámkov most poškodzovalo a odoberalo mu na kráse. Predstavitelia mesta ich teda dali odstrániť a dnes jej pripevňovanie nových zámkov na most dokonca trestné. Milencom teda musí stačiť to, že sa môžu dotknúť tých zámkov, ktoré na moste zostali.

 

Pont du Gard, Provensálsko, Francúzsko

Za svoj najkrajší most môžu Francúzi ďakovať Rimanom. Pont Du Gard meria 360 metrov, ktoré sú súčasťou 50-kilometrového akvaduktu, a má až tri poschodia, pričom oblúky sa smerom nahor postupne zmenšujú. Pont du Gard patrí medzi najstaršie mosty na svete, jeho výstavba sa datuje do 1. storočia pred Kristom. V súčasnosti sa už na svoj pôvodný účel nevyužíva, zostal však veľmi obľúbenou turistickou pamiatkou. Francúzski tour operátori k nemu organizujú pravidelné výlety a na naoko nenápadnom mieste im ukazujú tento skvost, ktorý po celé storočia fascinoval ľudí vďaka svojej technickej dokonalosti. Podľa provensálskej legendy most dokonca postavil samotný diabol, všetkým ľuďom totiž stavbu vždy zničila rieka Gardon. Diabol sľúbil, že postaví most, ktorý bude stáť večne, za odmenu si však vezme prvú dušu, ktorá po ňom prejde ako prvá. Ľudia diabla prekabátili a cez most poslali zajaca. Keď túto lesť odhadil, diabol zviera v hneve šmaril do mosta a jeho obrysy sú tam údajne dodnes vidieť.

 

Stari Most, Mostar, Bosna a Hercegovina

Mesto Mostar, ležiace asi 70 kilometrov juhozápadne od Sarajeva na rieke Neretva, dostalo meno práve od slova most. Elegantný Starý most z bieleho mramoru mu dával osobitný charakter od svojho dokončenia v roku 1566. Odvtedy prežil 427 rokov invázií, vojen a živelných pohrôm, no v roku 1993 ho zasiahla strela z tanku, ktorá zmenila symbol spojnice medzi Východom a Západom, islamom a kresťanstvom, na symbol zničujúcej balkánskej vojny. Práce na rekonštrukcii mosta spustili v roku 1997, roztrúsené trosky z dna rieky však vytiahli až v júni 2001. Most obnovili s použitím pôvodných aj nových kameňov a kombinácie pôvodnej a novej technológie za 15 miliónov dolárov.

 

Kapellbrücke, Luzern, Švajčiarsko

Kapellbrücke je najstarším dreveným mostom v Európe. Postavili ho v roku 1333 ponad rieku Reuss ako súčasť mestského opevnenia a pomenovali podľa kaplnky svätého Petra, ktorá sa nachádza v blízkosti. Kaplnkový most meria 198 metrov a na jeho konci je osemhranná zastrešená vodná veža, ktorá kedysi slúžila ako väzenie a mučiareň. V období protireformácie okolo roku 1545 vzniklo 158 malieb, ktoré z vnútornej strany zdobia strechu mosta. Objednali si ich predstavitelia mesta, ktorí tak chceli vyjadriť svoju podporu katolíckej cirkvi. Zobrazenie sv. Leodegara a švajčiarskej histórie malo všetkým ukázať, že bohabojný život vedie k šťastiu aj silnému mestu. V roku 1993 však bohužiaľ došlo k požiaru, ktorý most veľmi poškodil. Zreštaurovať sa podarilo len 30 malieb. Neďaleko Kapellbrücke sa nachádza aj druhý most cez rieku Reuss z roku 1407.

 

Ponte di Rialto, Benátky, Taliansko

Rialto je jedným zo štyroch mostov, ktoré vedú ponad Canal Grande v Benátkach a je z nich najstarší. Pôvodne stál na jeho mieste od roku 1181 pontónový most, ktorý v roku 1255 nahradili novou drevenou stavbou. V roku 1444 sa však most zrútil, keď ho preťažil dav, sledujúci sprievod lodí. Súčasný klenutý kamenný most dokončili v roku 1591. Je podobný drevenému mostu, ktorý mu predchádzal – dve rampy pokryté obchodíkmi vedú k ústrednej jednoduchšej časti. Konštrukcia mosta je taká odvážna, že jej niektorí predpovedali pád. Stavba však všetkých kritikov umlčala, dodnes stojí a stala sa dokonca jednou z najvýznamnejších benátskych pamiatok.

 

Széchenyi Lánchíd, Budapešť, Maďarsko

Széchenyi Lánchíd je jedným z ôsmich mostov v maďarskej Budapešti. Spája jej dve historické časti – Budín a Pešť. Hoci sa jeho názov dá preložiť ako „Sečéniho reťazový most“, v skutočnosti sa jedná o visutý most. Meria 375 metrov a hlavné rozpätie medzi piliermi je 202 metrov. Keď ho v novembri 1848 slávnostne otvorili, bol druhým najväčším na svete. Od Reťazového mosta sa merajú všetky vzdialenosti v Budapešti aj v celej krajine, značí sa ako kilometer 0. Vstupy na most zdobia kamenné levy, ktoré sem inštalovali až v roku 1852. Podľa rozšírenej povery zvieratám chýba jazyk, pohľad zhora však potvrdzuje, že to nie je pravda.

 

Most vzdychov, Benátky, Taliansko

K najznámejším na svete patrí aj ďalší most v Benátkach, a nevďačí za to len svojej podobe. Ponte dei Sospiri bol ponad 8 metrov široký kanál Rio di Palazzo postavený v roku 1603, aby spojil vypočúvacie miestnosti v Dóžovom paláci s obávaným Novým väzením. Cez most boli väzni odvádzaní na výsluch do paláca a späť. Tvorí ho úzky tunel, rozdelený vo vnútri prepážkami na dve časti. Za svoj názov vďačí anglickému romantickému básnikovi Georgeovi Byronovi, podľa ktorého prechádzajúci väzni vydávali hlboké žalostné vzdychy pri pohľade z okienok na vonkajší svet, ktorý im je odopretý. Legenda vraví, že ak sa pri východe slnka pod mostom pobozkajú zaľúbenci na gondole, ich láska bude večná.

 

Autor: AKO, David

Zdielať článok na Facebooku

Foto: Thinkstock
Zdroj: ako

Hodnotenie článku:
4.5/5 (11 hlasov)

Nedeľa, 19. august. 2018. Meniny má Lýdia.

Najnovšie príspevky

Foto dňa