Transsibírska magistrála má 100 rokov: Dôkazy, že sa jej nič nevyrovná
Transsibírska magistrála je najdlhšou nepretržitou železničnou traťou na svete. Z Moskvy do Vladivostoku meria 9288 kilometrov, ktoré vlak prekoná za 8 dní. Trať pretína 16 veľkých riek a míňa 89 miest. A tu výber fascinujúcich údajov o hlavnej dopravnej tepne Ruska zďaleka nekončí.
1. ČAS
Myšlienka transsibírskej magistrála vznikla už v 50. rokoch 19. storočia, presnejšie kontúry však dostala až v roku 1880. So stavbou železnice sa začalo v máji 1891, kedy budúci cisár Mikuláš II. navštívil stavenisko vo Vladivostoku. Trvalo 22 rokov, kým toto východoruské mesto spojili s Moskvou. Nasledovali dokončovacie práce a v októbri 1916 železnicu otvorili vysvätením mosta cez rieku Amur pri Chabarovsku.
2. FINANCIE
Úlohou Transibírskej magistrály bolo predovšetkým zabezpečovať prepravu tovaru a nie spájať existujúce mestá. Aby sa ušetrili náklady a nebolo potrebné vyjednávať s majiteľmi pôdy, železničnú trať naplánovali mimo dedín a menších miest. Šetrilo sa aj na použitých materiáloch. Napriek tomu v roku 1913 trať stála už takmer 1,5 miliardy rubľov v zlate. Pre porovnanie – mesačná mzda policajta bola okolo 50 rubľov.
3. NÁMAHA
Výstavba magistrály bola rozdelená do siedmich častí, na ktorých sa pracovalo súčasne. Vo vrcholnej fáze sa na nej podieľalo až 90 000 ľudí. Okrem robotníkov to boli aj vojaci, sedliaci či trestanci. Za prvých 12 rokov vybudovali 7500 kilometrov trate takmer bez ťažkých strojov. S podmáčaným terénom aj zamrznutou pôdou bojovali len vlastnými rukami a jednoduchými nástrojmi.
4. VÝSLEDOK
Základná trať z Moskvy do Vladivostoku meria 9288 kilometrov, čo je viac ako zo Slovenska do Japonska. Vlak prekoná 8 časových pásem, riadi sa však moskovským časom. Popri Transsibírskej magistrále leží 89 miest (vrátane Moskvy, Jekaterinburgu či Chabarovska) a trať pretína 16 veľkých riek (Volgu, Ob, Jenisej, Amur a ďalšie).
5. LÁKADLO PRE ĽUDÍ
Krátko po jej vzniku začali Transibírsku magistrálu využívať státisíce ľudí, hľadajúcich prácu v odľahlých regiónoch krajiny. Medzi rokmi 1906 a 1914 prišli na Sibír najmä zo západu Ruska a Ukrajiny až 4 milióny ľudí.
6. VÝNIMOČNÁ STANICA
Vlak zastavuje medzi Moskvou a Vladivostokom na celkom 64 miestach. Jedným z nich je aj Sljuďanka pri Bajkalskom jazere, jediná železničná stanica na svete, ktorú postavili len z bieleho mramoru.
7. POČASIE
Najstudenšia časť trasy je medzi mestami Mogoča a Skovordino, kde teploty v zime klesajú až na - 62 °C.
8. LUXUS NA KOĽAJNICIACH
Vlaky, premávajúce po transsibírskej magistrále, majú rôzne kategórie. K dispozícii je aj luxusný Transsibírsky expres Zlatý orol, kde za jednu cestu zaplatíte od 15 000 eur.
Zdieľať článok na Facebooku
Foto: Thinkstock, Wikimedia, Flickr
Zdroj: ako
Súvisiace články
Novinky.sk
Varenie a recepty
TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.