V Nemecku začal premávať prvý vlak na vodíkový pohon

19.09.2018 |   |    | 

Nemecko predstavilo v pondelok celosvetovo prvý vlak na vodíkový pohon, signalizujúc začiatok úsilia o ekologickejšiu, hoci drahšiu konkurenciu voči dieselovým súpravám.



 

Dva svetlomodré vlaky typu Coradia iLint, ktoré skonštruovala francúzska spoločnosť Alstom, začali jazdiť na 100-kilometrovej trati medzi mestami Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude na severe krajiny. "Prvý vodíkový vlak sveta začína komerčnú prevádzku a je pripravený na sériovú výrobu," uviedol šéf Alstomu Henri Poupart-Lafarge na slávnostnom predstavení súprav v meste Bremervörde, kde budú dopĺňané vodíkom.

Alstom plánuje dodať spolkovej krajine Dolné Sasko ďalších 14 vlakov s nulovou produkciou emisií do roku 2021. Záujem vyjadrili i ďalšie spolkové krajiny, ako aj Británia, Dánsko, Francúzsko, Holandsko, Nórsko, Taliansko či Kanada.

Vodíkové vlaky sú vybavené palivovými článkami, ktoré produkujú elektrickú energiu zlučovaním vodíka a kyslíka. Emisiami tohto procesu sú iba para a voda. Nadbytok energie sa skladuje v akumulátoroch na palube vlaku.

Súpravy Coradia iLint prejdú približne 1000 kilometrov na jednu nádrž vodíka, podobnú ako u širokej škály dieselových vlakov. "Nákup vodíkového vlaku je drahší, ale jeho prevádzka lacnejšia," uviedol manažér Alstomu Stefan Schrank.

Spoločnosť Alstom stavia na danú technológiu ako na zelenšiu a tichšiu alternatívu na neelektrifikovaných železničných tratiach, uvádza stanica France 24, a to v čase, keď mnohé nemecké mestá bojujú so znečistením vzduchu.

Nemecké mestá nakupujú aj autobusy s alternatívnym pohonom. V nemeckej spolkovej krajine Severné Porýnie-Vestfálsko sa ich po cestách pohybuje najviac. Podľa najnovšej štúdie konzultačnej spoločnosti PricewaterhouseCoopers (PwC) pod názvom E-Bus-Radar má táto spolková krajina 177 autobusov s hybridným, elektrickým alebo vodíkovým pohonom.

Na druhom mieste je Dolné Sasko so 110 autobusmi a na treťom je Hamburg so 75. Prvú päťku uzatvárajú Bádensko-Württembersko (74) a Sasko (55). Celkovo je v Nemecku 608 autobusov s alternatívnym pohonom, z čoho 422 s hybridným.

Nemecké mestá v porovnaní s prvou analýzou spred siedmich mesiacov výrazne zvýšili svoje ciele z hľadiska prechodu autobusových parkov na alternatívne pohony. Nákupné plány podľa PwC narástli až štvornásobne. Väčšina nových autobusov bude poháňaná elektricky, spravidla však zatiaľ ide len o pilotné projekty.

PwC očakáva, že trh elektrických autobusov bude vďaka ambíciám obcí čoraz atraktívnejší aj pre výrobcov. "Čaká nás vstup nemeckých výrobcov na trh batériami poháňaných autobusov," myslí si vedúci oddelenia PwC pre infraštruktúru a mobilitu Hansjörg Arnold. "To dodá trhu významný impulz," dodal.

Prechod verejnej dopravy na alternatívne pohony podporuje spolková vláda predovšetkým vzhľadom na rastúce znečistenie ovzdušia vo veľkomestách a hroziace zákazy vjazdov pre dieselové vozidlá.

 

Zdielať článok na Facebooku


Foto: TASR/DPA
Zdroj: TASR

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)

Piatok, 19. október. 2018. Meniny má Kristián.

Najnovšie príspevky

Foto dňa