Piatok11. október 2024, meniny má Valentína, zajtra Maximilián, Maxim, Max

Do Tatier budú premávať nové zubačky za 38,8 milióna eur

Nové zubačky v Tatrách Zobraziť galériu (4)
Nové zubačky v Tatrách (Zdroj: ZSSK)

Na tratiach Tatranských elektrických železníc (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ) budú premávať nové zubačky za 38,8 milióna eur. Zastaraný vozňový park obmení do roku 2022 päť ozubnicovo-adhéznych elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň s metrovým rozchodom pre trate. Dodávateľom bude švajčiarska spoločnosť Stadler, s ktorou Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v stredu (17.10.) v Štrbe podpísala zmluvu.

 

Nárast počtu turistov v Tatrách aj vplyv zavedenia bezplatnej prepravy pre vybrané skupiny cestujúcich priniesli podľa hovorcu ZSSK Tomáša Kováča na tratiach TEŽ výrazný nárast počtu prepravených cestujúcich. „V porovnaní s rokom 2014 je na tratiach TEŽ a OŽ ročne prepravených o 35 % viac cestujúcich. Súčasné kapacity nasadzovaných vozidiel sú nedostatočné pre zabezpečenie požiadaviek zákazníkov na dopravný systém,“ uviedol.
Dodal, že druhým dôvodom obmeny vozňového parku je technická i morálna zastaranosť využívaných vozidiel.

Nové vozidlá potešia Tatrancov i cudzincov (vizualizácia)
Zobraziť galériu (4)
Nové vozidlá potešia Tatrancov i cudzincov (vizualizácia)  (Zdroj: ZSSK)

Najdôležitejším parametrom nových jednotiek je hybridný pohon, ktorý umožní novým vozidlám jazdiť na OŽ i na normálnych koľajniciach, teda na tratiach TEŽ. „Na 40 kilometroch TEŽ a OŽ najazdíme ročne 565.000 vlakových kilometrov a prepravíme viac ako 2,5 milióna cestujúcich. Sú medzi nimi desaťtisíce zahraničných turistov. V špičke sa tu ľudia často nezmestia do vlakov a v zimnej sezóne, keď má každý hrubú bundu a mnohí lyže či snoubord, o kultúre cestovania ťažko hovoriť,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký s tým, že nové vlaky budú jazdiť častejšie, bez povinného prestupu a tam, kde je to možné, aj rýchlejšie – až 80 kilometrov za hodinu. „V porovnaní s dneškom prepraví jedna súprava o tridsať cestujúcich viac,“ doplnil.

Nový multifunkčný vozeň (vizualizácia)
Zobraziť galériu (4)
Nový multifunkčný vozeň (vizualizácia)  (Zdroj: ZSSK)

ZSSK pred súťažou oslovila desať potenciálnych dodávateľov, prihlásil sa iba Stadler Bussnang AG. Námietky voči súťaži podľa hovorcu nepodal nik.

U objednaných vozidiel pre cestujúcich ide o modernú generáciu nízkopodlažnej jednotky typu GTW, špeciálne upravenej pre kombinovanú ozubnicovo-adhéznu prevádzku. Každá z nových jednotiek ponúka 91 miest na sedenie, dve miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vozidlá sú vybavené wifi systémom pre cestujúcich, klimatizáciou, majú moderný informačný systém a videosystém, ako i zariadenie na počítanie cestujúcich.

Nové jednotky budú môcť jazdiť na tratiach TEŽ aj OŽ (vizualizácia)
Zobraziť galériu (4)
Nové jednotky budú môcť jazdiť na tratiach TEŽ aj OŽ (vizualizácia)  (Zdroj: ZSSK)

Multifunkčný rušeň má elektrický aj dieselový pohon a spĺňa najnovšie ekologické normy EURO-IIIB. Môže sa použiť kdekoľvek na adhéznych aj ozubnicových tratiach. V zime môže poháňať snehovú frézu a odhrnúť sneh z trate. Rušeň je možné i diaľkovo ovládať cez rádiový prenos.

 

Viac o téme: DopravaVlakTatry
Nahlásiť chybu

Súvisiace články


Odporúčame


Novinky

Varenie a recepty

Zaujímavosti a atrakcie

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu