Slovenskí kňazi ukradli plány Concordu: Sovietska kópia skončila fiaskom

24.06.2022 |   |    | 

Sovietske lietadlo Tu-144 až príliš nápadne pripomína britsko-francúzsky Concorde. Vyslúži si kvôli tomu nelichotivú prezývku Konkordovič. Na rozdiel od úspešnejšieho konkurenta ho totiž „zdobia“ najrôznejšie muchy. Inu, nie je kópia ako kópia…



 

Vyzerať podobne ako západný originál neznamená dosahovať jeho vlastnosti. Presvedčia sa o tom Sovieti, ktorí sa počas studenej vojny snažia predbehnúť západný svet vo všetkých možných ohľadoch. Nie vždy im na to ale stačia schopnosti vlastných mozgových kapacít, a preto sa neváhajú inšpirovať inde. Bohužiaľ, nelegálne…

 

Podobnosť čisto náhodná?

V roku 1962 boli zverejnené prvé náčrty Concordu, krátko na to sovietsky konštruktér Andrej Tupolev predviedol model ním plánovaného nadzvukového lietadla Tu-144. Vzhľadom nápadne pripomínal Concorde,“ uvádza poľský historik Janusz Piekalkiewicz (1925 – 1988). Veľmi podobné sú aj technické parametre oboch strojov: okrem iného majú takmer totožné rozmery. Ako je to možné?

 

Čiernu vymení za červenú

Na začiatku celého príbehu, na ktorom sa celkovo podieľalo viac ako 20 agentov tajných služieb komunistického bloku, predovšetkým východonemeckej Stasi a sovietskej KGB, je jeden ambiciózny chlapec. 13-ročný slovenský školák Štefan Krigovský v roku 1935 odišiel do kláštornej školy vo Francúzsku. Vysvätením na kňaza ale jeho vzdelávanie neskočilo. Zamieril do Grenoblu na štúdium fyziky a matematiky, čo jeho cirkevným nadriadeným nebolo práve po chuti. Po skončení druhej svetovej vojny študoval ďalej v juhofrancúzskom Toulouse. Nakoniec dal cirkevnej dráhe vale a vrátil sa späť do vlasti. V Bratislave sa znova zahĺbil do tajov matematiky a trochu prekvapivo vymenil čierny hábit za červený. Nadšenie pre cirkev opadlo a vzápätí ich nahradila komunistická ideológia.

 

Ideálny typ

Čoskoro začína príbeh špióna. Krigovský si stále čulo dopisuje so svojimi niekdajšími kamarátmi z kláštorných štúdií. Tí sa už dávno aklimatizovali vo Francúzsku, ktoré sa stalo ich novou vlasťou, a aby dokonale splynuli s davom, dokonca si aj prispôsobili mená. Štefanov najlepší priateľ Ján Zahradník sa napríklad premenil na Jeana Saradiho. Avšak túžbu za domovom tým kolegovia rozhodne nezahnali. Preto radi uvítajú možnosť navštíviť Krigovského na Slovensku. Ich študentský kumpán im ochotne venuje dosť času. Spoločne krížom krážom precestujú Slovensko a pobyt si patrične užijú. Návšteva nepriateľov z kapitalistickej cudziny u Krigovského pochopiteľne neunikne starostlivému oku Štátnej bezpečnosti. „Pomôžte nám šíriť socialistické myšlienky v západnej Európe,“ oslovia ho eštebáci. Boľševik Krigovský nezaváha a súhlasne kývne.

 

Kumpáni z kláštornej školy

Krátko potom ho Saradi pozve do Francúzska. To už je do celého plánu zasvätený aj on a dáva k dispozícii svoje schopnosti. Podarená dvojka z kláštornej školy sa snaží preniknúť do továrne Sud Aviation v Toulouse, kde sa chystá výroba nadzvukového lietadla Concorde. To by bolo niečo! Saradi využíva svoje kontakty. „Ako dôveryhodný teológ naverboval profesor niekoľko svojich komunistických priateľov z dôb protinemeckého hnutia odporu, ktorí boli činní pri Sud Aviation,“ vysvetľuje Piekalkiewicz.

 

Skrýša v tube od pasty

Krigovský a Saradi sú šikovní. Vďaka spomínaným kontaktom čerpajú informácie priamo z projekčnej kancelárie v továrni. Podľa Piekalkiewicza ich ale neodovzdávajú československej ŠtB, ale priamo sovietskej KGB. Vymyslia geniálnu skrýšu. Informácie fotia na mikrofilmy. „Pozor, opatrne,“ šepká Saradi svojmu kumpánovi. S týmto tovarom treba zaobchádzať s najvyššou starostlivosťou. Zvitok zabalia a vložia do tuby od zubnej pasty. V nej nasnímané plány nadzvukového lietadla putujú cez východonemeckú tajnú políciu Stasi priamo do rúk sovietskej KGB. Jedna cesta vedie z Francúzska, druhá z Veľkej Británie, pretože v Bristole sa nachádza British Aircraft Corporation, druhá polovica konzorcia, ktoré lietadlo Concorde vyvíja. Operáciu špióni pomenujú „Brunhilde“.

 

Dráma na toalete

Nemeckej Stasi odovzdáva mikrofilmy penzionovaný chemik švajčiarsko-luxemburského pôvodu Jean Paul Soupert, ktorý žije v Belgicku. Pre Stasi pracuje od roku 1957 za 800 mariek mesačne, diéty a cestovné náklady a jeho hlavnou úlohou sa postupne stáva preprava materiálov o lietadle Concorde. „Rýchlo,“ preletí Soupertovi hlavou. Zavrie sa v kabínke toalety v rýchliku, ktorý putuje medzi belgickým Ostende a poľskou Varšavou. Niekoľkými zručnými pohybmi vloží zvitky mikrofilmu do dutej hubky za záchodovou misou. Medzitým už klope na dvere ďalší nedočkavec, ktorý potrebuje vykonať potrebu. Soupert všetko stihol včas. S ospravedlňujúcim úsmevom otvára kabínku a mizne v chodbičke. O chvíľku si už zásielku vyzdvihne ďalšia spojka. „Cez dva roky bežal obchod bez problémov a Soupert cestoval dvakrát mesačne z Bruselu do východného Berlína, kde údajne prednášal študentom,“ píše Piekalkiewicz.

 

Podozrivé styky

Po určitom čase ale všetko začína trochu drhnúť. Belgická tajná služba dostáva v polovici roku 1961 tip na osobu, ktorá až príliš často cestuje medzi východným komunistickým a západným kapitalistickým blokom. To je značne podozrivé. A na Soupertovi je toho divného viac. „Hoci starý akademik mimo svojej skromného penzie nemá oficiálne žiadny príjem, obýva moderný apartmán na exkluzívnej bruselskej Rue de Tenbosch a na svojich častých cestách Európou je stálym hosťom najlepších hotelov,“ vysvetľuje Piekalkiewicz. Belgickí agenti začnú Souperta veľmi starostlivo sledovať. Monitorujú jeho schôdzky s ďalšími osobami. Posvietia si naň aj v januári 1964, kedy mu vytvoria nenápadný sprievod na jeho ceste medzi Ostende a Varšavou.

 

Udá veľkú rybu

Jeho časté návštevy rýchlikovej toalety sú agentom podozrivé. Preto ju starostlivo prehľadajú a neunikne im dutá hubka skrytá za záchodovou misou. Zatknutý reaguje okamžitým priznaním. Soupert udá všetkých známych kolegov, najväčšou rybou v sieti tajných služieb sa stáva oficiálne drážďanský inžinier Herbert Steinbrecher, najdôležitejší agent Stasi v Belgicku a Francúzsku. Má za sebou päť rokov intenzívnej práce, kedy zhromažďoval informácie o lietadle Concorde a nadväzoval dôležité kontakty. Dokonca si na začiatku roku 1964 v Toulouse otvoril vlastnú projekčnú kanceláriu, čo bol ale iba krycí podnik na obstarávanie dokumentov zo závodu Sud Aviation. Steinbrecher je zatknutý 28. novembra 1964. Soupert sa medzitým Belgičanom ponúkne ako dvojitý agent…

 

Slučka sa sťahuje

Francúzska kontrarozviedka začína v spolupráci s Belgičanmi pomaly, ale isto rozpletať prípad „Concorde“. Zvláštnu pozornosť Francúzi v roku 1964 venujú ochrane toulouského závodu. Podarí sa im hneď niekoľkokrát dopadnúť sovietskych agentov, ktorí sa snažia preniknúť do jeho priestorov. Starostlivé sledovanie nesie svoje ovocie. Nitky ich zavedú až k dvom rodeným Slovákom. Monitorujú ich a pomaly okolo nich sťahujú slučku. „Vo februári 1966 mohol komisár Martin zo Sûreté (polícia – pozn. red.) v Toulouse na základe výpovedí českého prebehlíka zatknúť dvoch veľmi cenných agentov československej spravodajskej služby: pátra Jeana Saradiho, profesora teológie na súkromnej škole v departemente Lot, a Štefana Krigovského,“ uvádza Piekalkiewicz. Na bývalých spolužiakov z kláštornej školy čaká súd. Zatiaľ čo Krigovský ako hlavný organizátor špionáže vyfasuje osem rokov, Saradi od neho odíde so štyrmi rokmi kriminálu. Prvý sa ale vo väzení zrúti, a nakoniec po piatich rokoch putuje späť do Československa. Saradi sa dočká po dvoch rokoch prepustenia na slobodu a vo Francúzsku zostane.

 

Školia sa na ňom piloti

Lietadlo Tu-144, navrhnuté podľa ukradnutých plánov, skončí neslávne, hoci ho Sovieti predstavia svetu 31. decembra 1968, teda o dva mesiace skôr, než prvýkrát vzlietne Concorde. Sovietske stroje vykazujú vysokú poruchovosť a po tragickej nehode v roku 1978 sú ako osobné dopravné lietadlá úplne odstavené. Ešte sa potom používajú ako nákladné lietadlá, lenže proti nim hrá vysoká spotreba paliva a celkovo veľmi nákladná prevádzka. Pomník neúspešnej špionážnej akcie potom slúži už len ako cvičné stroje na školenie pilotov pre sovietsky vesmírny program. Concorde sa porúča do výslužby až v roku 2003.

 

Tento a ďalšie zaujímavé články nájdete v časopise  HISTORY Revue.

 

 

 

Autor: © HISTORY revue / Hana Stejskalová

Zdielať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)

Nedeľa, 3. júl. 2022. Meniny má Miloslav.

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa