TOP 3 destinácie na Slovensku, kde sa vášmu autu nikdy nevybije baterka

29.07.2022 |   |    | 

Hoci je elektromobilita jednoznačnou budúcnosťou dopravy, niektorých od nej ešte stále odrádza nutnosť dobíjania. Obavy sú pritom zbytočné - už dnes je Slovensko popretkávané sieťou rýchlonabíjacích staníc, kde svojmu tátošovi ľahko doplníte stravu. Vozidlo si dokonca nabijete priamo v ubytovacích zariadeniach v obľúbených dovolenkových lokalitách, a tak sme pre vás vybrali trojicu najzaujímavejších, kde si na svoje prídu milovníci prírody, pamiatok aj zábavy!




Elektromobilita sa v poslednom čase vyvíja veľmi dynamickým tempom aj na Slovensku a stretnúť na ceste elektrické alebo plug-in hybridné vozidlá už nie je ničím výnimočným. Uvedomujú si to aj v niektorých rekreačných zariadeniach, kde ich majiteľom vychádzajú v ústrety a priamo v areáli umožňujú nabitie áut vďaka Wallboxom ŠKODA iV. Majitelia elektromobilov si tak môžu užiť skvelú dovolenku úplne bez starostí, a to aj v oblastiach, ktoré ešte nie sú rýchlonabíjacími stanicami celkom pokryté.

 

Čierny Balog

Obec Čierny Balog leží v doline Čierneho Hrona uprostred nádherných hôr, ktoré si najlepšie obzriete z 11-metrovej drevenej rozhľadne Pustý vrch. Turistov sem však okrem prírody láka aj úzkokoľajová železnica a historické vlaky. Priamo v stanici je celoročne otvorené malé múzeum lesných železníc s množstvom historických fotografií i trojrozmerných exponátov, vonku sú potom vystavené rôzne druhy motorových i parných rušňov a nákladných i osobných vozňov.

Jedným z historických vlakov sa môžete i odviezť, priamo z Čierneho Balogu počas letnej sezóny jazdia na troch trasách. Najdlhšia vedie na Šánske a meria 5 kilometrov. Najvyužívanejšou je o čosi kratšia cesta vlakom do nádhernej Vydrovskej doliny, kde sa nachádza Lesnícky skanzen. Takmer 5-kilometrový chodník ponúka príležitosť vychutnať si všetky zvuky a vône lesa a vďaka informačnm tabuliam a strojovým exponátom spoznať, ako to v takom lese vlastne funguje. Neobíďte ani lesnú kaplnku obloženú jedľovou kôrou. Svetovým unikátom je napokon tretia trasa Čiernohorskej železnice, ktorá do obce Dobroč vedie priamo cez futbalové ihrisko. Mimo letnej sezóny si ju môžete prejsť aj na cyklodrezinách.

Tip na ubytovanie s nabíjacou stanicou: Chaty Urbanove sestry

 

Vígľaš

Ak vás láka história a počas výletov či dovoleniek radi spoznávate zaujímavé pamiatky, pripíšte si na svoj cestovateľský zoznam malebný Vígľaš. Obci v srdci Slovenska dominuje unikátny zámok, ktorý postavili pravdepodobne v 14. storočí. Neskôr sa stal významnou pevnosťou pri obrane banských miest pred Turkami, no viackrát vyhorel, a tak bol až do rekonštrukcie v rokoch 2009 až 2013 v katastrofálnom stave. Dnes je však z neho luxusný štvorhviezdičkový hotel s wellness centrom, ktorý je pre neubytovaných hostí dostupný počas pravidelných prehliadok. Najväčšej pozornosti sa teší gotická kaplnka a rytierska sála.

Priamo v obci sa nachádza aj ďalšia unikátna turistická atrakcia - most zo starého železničného vagóna cez rieku Slatina, Vígľaš je však vďaka svojej polohe tiež výborným východiskovým bodom na výlety do okolia. Len 12 kilometrov ho delí od mesta Zvolen s gotickým zámkom a Holidaypark Kováčová s termálnou vodou je vzdialený 24 kilometrov. Vynechať by ste však rozhodne nemali ani obec Hronsek, kde sa nachádza vodný hrad s priekopou a padacím mostom, drevený artikulárny kostol na zozname UNESCO aj barokový kaštieľ.

Tip na ubytovanie s nabíjacou stanicou: Hotel The Grand Vígľaš

 

Valčianska dolina

Ideálnou destináciou na spoznávanie slovenských hôr je Valčianska dolina v Lúčanskej Fatre. Oblasť je známa najmä vďaka lyžiarskym strediskám, v letnom období je však pre milovníkov turistiky a cyklistiky skvelou (a pokojnejšou) alternatívou viac navštevovanej severnej časti Malej Fatry. K najobľúbenejším cieľom patrí Gaderská dolina, na výber je však viacero trás rôznej náročnosti vrátane jednoduchých prechádzok, ktoré zvládnu aj rodiny s deťmi. Obľúbeným cieľom je napríklad obria lavička Gardeon alebo hojdačka Hôrdačka s výhľadom na Zniev.

Ak by ste pri pohľade na zrúcaninu zatúžili po ďalších pamiatkach, vo vzdialenosti necelých 14 kilometrov stojí hrad Blatnica aj mesto Martin, ktoré bolo v poslednej tretine 19. storočia centrom národného života na Slovensku. Dodnes môžete vidieť viacero budov, kde žili významné osobnosti slovenskej kultúry (Tajovský, Hronský, Benka...) a mnohé z nich sú tiež pochované na tunajšom Národnom cintoríne. V Martine sa nachádza tiež Múzeum slovenskej dediny, najväčší skanzen u nás. Podáva obraz tradičného ľudového staviteľstva, bývania a spôsobu života obyvateľov oblastí severozápadného Slovenska v období druhej polovice 19. a prvej polovice 20. storočia.

Tip na ubytovanie s nabíjacou stanicou: Chaty Olejkárka a Slovianka v ubytovacom komplexe Woodpark

 

5 mýtov o elektromobiloch a dovolenke

 

Mýtus 1: Dojazd elektromobilov je príliš krátky

To už neplatí. Staršie modely vás veľmi ďaleko neodviezli, preto sa používali hlavne v mestách a na krátke vzdialenosti. V súčasnosti sú na slovenskom trhu dostupné elektromobily s dojazdom až 500 km, v závislosti od výkonu batérie, zaťaženia, štýlu jazdy a modelu vozidla. Priemerná spotreba elektrického vozidla je 20 kWh na 100 km. Z tohto údaju vieme odvodiť aj dojazd jednotlivých elektromobilov, ktorý závisí od kapacity batérie. Ak máme napríklad batériu s kapacitou 100 kWh a spotrebu 20 kWh na 100 km, dojazd je 500 km.

 

Mýtus 2: Na Slovensku nemáme dosť nabíjacích staníc

Nabíjacia infraštruktúra je na Slovensku, podobne ako v celej EÚ, dostatočne rozvinutá a umožňuje pohodlne sa po krajine pohybovať v elektroautomobile po celej krajine. Podľa dostupných zdrojov je momentálne na Slovensku vyše 1000 verejne dostupných nabíjacích bodov, z toho je vyše 200 rýchlonabíjacích 50 kW a vyše 40 ultrarýchlych s výkonom nad 150 kW.

V súčasnosti tiež existuje množstvo praktických aplikácií, pomocou ktorých si viete veľmi jednoducho vopred naplánovať svoju trasu. Ukážu vám, kde auto môžete nabíjať a ako ďaleko môžete cestovať. Pokojne si naplánujte e-road trip po celom Slovensku a nebudete mať problém nájsť nabíjaciu stanicu. Vyskúšajte napríklad aplikáciu charge map od Škodovky. Nie je na škodu vedieť, že takto drasticky znížite svoju ekologickú stopu a ušetríte.

 

Mýtus 3: Nabíjanie elektrických áut trvá dlho a je únavné

Čoraz bežnejšie sú rýchlonabíjacie stanice. Pomocou nich je možné vybrané kompatibilné elektromobily nabiť na dojazd 95 km len za 5 minút. Predpokladaný najčastejší pomer nabíjania je 80 % doma, v práci alebo, ak idete na dovolenku, v hoteli, kde máte vozidlo zaparkované na dlhší čas, a 20 % na verejnej infraštruktúre, takže si vo väčšine prípadov ani nevšimnete, koľko vám nabíjanie trvalo. Čoraz viac ubytovacích zariadení na Slovensku už disponuje aj veľmi praktickou domácou nabíjacou stanicou, takzvaným wallboxom.

 

Mýtus, že elektrické autá sú záťažou pre rozvodné siete, tiež nie je pravdivý: Nabíjanie elektrických áut v noci v skutočnosti stabilizuje rozvodnú sieť a vytvára rovnováhu medzi dopytom po energii cez deň a v noci. 

 

Mýtus 4: Elektromobily sa nedajú používať v extrémnych teplotách

Elektromobily sa môžu používať v každom počasí, so zníženým dojazdom treba počítať v zime. Kapacitu batérie totiž ovplyvňuje hlavne chladné počasie. Opäť však záleží na type batérie a vozidla. Zatiaľ čo pri veľmi chladnom počasí sa dojazd elektromobilu môže znížiť až o 30 % (a zapnuté kúrenie ho zníži ešte viac), horúce počasie dojazd neznižuje. Zapnutá klimatizácia, rovnako ako kúrenie, však elektrickú energiu z batérie využíva, čo má vplyv na nižší dojazd.

Pomocou aplikácie MyŠKODA navyše vodiči môžu ovládať klimatizáciu z ktoréhokoľvek miesta. Ak sa teda počas letných horúčav chystáte na výlet, môžete pár minút pred odchodom aktivovať chladenie a nasadnúť do auta s ideálnou teplotou. Energia na klimatizáciu sa pritom čerpá priamo z wallboxu a nie z batérie auta, čím vám neskracuje dojazd vozidla.

 

Mýtus 5: Elektromobily sú nebezpečnejšie

Elektromobily sú z pohľadu celkovej bezpečnosti viac bezpečné ako spaľovacie autá. Vďaka svojmu nižšiemu ťažisku sú stabilnejšie a v prednej časti nemajú motor a toľko materiálu ako spaľovacie autá, preto v nich pri čelných nárazoch lepšie fungujú bezpečnostné prvky a deformačné zóny. Batéria je mechanicky chránená tak, že je ťažké ju poškodiť. Ak k tomu predsa len dôjde, dostatočná izolácia poskytuje čas na útek. Ak dôjde k nehode, prívod elektriny do všetkých elektrických komponentov je okamžite prerušený.

Štúdie potvrdzujú oveľa vyššie riziko fatálnych nehôd spôsobených požiarom u áut na spaľovací pohon, keďže tie bývajú najčastejšie spôsobené vzplanutím palivovej nádrže, oleja v motore, či v prevodovke. Elektromobily prechádzajú rovnakými nárazovými testami Euro NCAP ako vozidlá so spaľovacími motormi a sú testované na bezpečnosť.

 

 

Advertoriál pripravený v spolupráci so spoločnosťou Škoda Auto Slovensko.

 

Zdielať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
1.0/5 (1 hlasov)

Pondelok, 15. august. 2022. Meniny má Marcela.

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa