FRANCÚZSKO - Jesť vo vesmíre alebo pod hladinou mora bez toho, aby ste opustili Paríž. Napísať medzi predjedlom a hlavným chodom list, ktorý vám bude doručený o rok neskôr... O čom je reč? O nových reštauráciách, kam ľudia chodia nielen kvôli jedlu, ale aj kvôli ich inovatívnemu konceptu.
"Keď dnes otvárate reštauráciu, musíte rozprávať príbeh - môže to byť rámček s fotografiou vašej babičky na stene, alebo nápad, koncept," povedal agentúre AFP Morgan-Kim Raux, partner skupiny Larome, ktorá vlastní reštaurácie v Ázii a štyri v Paríži.
Skupina Larome pred necelým rokom otvorila Bistro des Lettres, ktorá ponúka zákazníkom možnosť napísať sami sebe list "perom a atramentom", ktorý im bude po roku zaslaný. "Práve sme rozoslali prvé listy," dodal Raux a vysvetlil, že tento nápad vzišiel z rodinnej tradície.
Na základe podobného konceptu skupina nedávno otvorila Bistro des Poèmes, kde sú na každom stole zošity na písanie básní a najlepšie básne sú každý mesiac vyvesené na nástenke reštaurácie, a Bistro des Livres, kde sa zákazníci podieľajú na písaní spoločnej knihy. "Ide to naozaj dobre," pochvaľuje si Raux.
Jade Frommerová, ktorá má necelých 30 rokov, prišla s ďalším konceptom: reštaurácia ponúkajúca výlet do iného sveta. Jej impérium Ephemera zahŕňa tri podniky v Paríži a jeden nedávno otvorený v Angers a vo svojich tematických reštauráciách (pod morom, vo vesmíre, v džungli alebo v lese) denne obslúži 1500 až 2000 zákazníkov. Tí si môžu vychutnať jedlo v prostredí kina so zvukom a svetlom, ktoré ich vtiahne do požadovanej atmosféry.
"Počas troch rokov sme nikdy nemali neobsadené stoly," povedala Frommerová počas veľtrhu Foodorama, ktorý sa konal nedávno aj v Paríži. "Ak by nám začali ubúdať hostia, máme riešenie - zmeniť tému reštaurácie," dodal.
Organizátori tohto veľtrhu venovaného podnikaniu v reštauračnom priemysle uvádzajú, že toto odvetvie je náročné a konkurencia tvrdá, preto sa noví podnikatelia stále viac snažia ponúkať "odlišné so zážitkami a konceptmi".
"V roku 2018 boli najčastejším druhom prevádzok podniky zamerané na rýchle občerstvenie. Teraz sme však svedkami vzniku miest, ktoré vsádzajú na spoločenskejšie koncepty a kombinujú možnosť jedla so sebou, catering, organizovanie podujatí a podobne," napísali organizátori v štúdii zverejnenej pri príležitosti konania veľtrhu.
"Aby ste uspeli, nemusíte nutne poskytovať zážitok, ktorý vás vtiahne do iného sveta, ale musíte byť inovatívny," povedal Jade Frommer, ktorá má tento rok v pláne otvoriť ďalších päť podnikov.
Guillaume Chupeau, bývalý reklamný manažér, vytvoril v roku 2021 reštauráciu Ventrus. Je postavená z drevenej a sklenenej konštrukcie, ktorú je možné ľahko demontovať - a jeho ideou je umiestňovať tento podnik na netypické miesta, aby "zážitok, výhľad, bol rovnako dôležitý ako to, čo jeme", povedal AFP. Prvú prevádzkareň otvoril v Parc de la Villette na severe hlavného mesta a dúfa, že tento rok zriadi ďalší Ventrus v parku v Lille.
Pre ďalšieho hosťa Foodoramy, Marianne Barbierovú, spoluzakladateľku podniku Grand Scène v Lille, v ktorom sa nachádza desať reštaurácií s pouličným jedlom, bary a javisko na predstavenie, "musí byť hlavné využitie miesta ako reštaurácia. Ľudia sa sem chodia predovšetkým najesť, akcie sú až druhotné".