DUBAJ - Internetový trend v podobe obľúbenej dubajskej čokolády spôsobuje na medzinárodných trhoch nedostatok pistácií, píše denník The Guardian. Čokoláda plnená krémovou pistáciovou náplňou sa stala veľmi populárnou po sérii videoklipov zdieľaných na Tiktoku. Prvé video bolo zverejnené na konci roka 2023 a doteraz má klip viac ako 120 miliónov zhliadnutí. Takzvaná dubajská čokoláda je naplnená pistáciovým krémom, rezančekmi z cesta kadájif a sezamovou pastou tahini.
Účinok propagácie určitých výrobkov na TikToku je natoľko silný, že jeho dopad pociťuje sektor poľnohospodárstva v Spojených štátoch a v Iráne. Dôsledkom zvýšeného dopytu po dubajskej čokoláde je celosvetový nedostatok pistáciových jadier, ktoré sa z veľkej časti pestujú v týchto dvoch krajinách. Počas jedného roka sa ceny vyšplhali z 16,83 dolárov na 22,66 dolárov za kilogram, povedal denníku Financial Times Giles Hacking z firmy CG Hacking, ktorá obchoduje s orechmi.
Orechov začalo byť málo už kvôli minuloročnej neúrode v USA, ktoré sú ich najväčším svetovým vývozcom. Hoci bola úroda menšia ako obvykle, bola kvalitnejšia, a tak sa predávala prevažne v celých orechoch, ešte v škrupinách. Tým sa nedostatok jadier používaných pri výrobe čokoládovej tyčinky prehĺbil. Iránski producenti vyviezli do Spojených arabských emirátov za posledných šesť mesiacov do marca tohto roka o 40 percent viac orechov ako za predchádzajúcich 12 mesiacov.
Dubajská čokoláda bola vytvorená v roku 2021 výrobcom Fix Dessert Chocolatier, ktorý ju predáva iba v Spojených arabských emirátoch. Ďalší poprední výrobcovia čokolády, ako napríklad Läderach a Lindt, rýchlo vytvorili vlastné pistáciové čokoládové výrobky, aby uspokojili zvýšený dopyt. Niektoré obchody údajne obmedzujú počet predaných tabuliek naraz. Svedčí to teda buď o sile influencerov z TikToku, alebo skôr o atraktivite chutnej čokolády, dodáva The Guardian.
Zachytiť trend sa snažili aj české čokoládovne a zaradili do svojich ponúk alternatívy k takzvanej dubajskej čokoláde.
Podľa časti výrobcov ide o nadhodnotený trend, ktorý kvalitou nezodpovedá svojej sláve, niektorí ale tvrdia, že by bolo hlúpe na trend nereagovať, a čokoládu začali ponúkať. Medzi zákazníkmi je o pochutinu totiž veľký záujem, a to aj napriek niekoľkonásobnej cene oproti "bežnej" čokoláde.
Podľa údajov Českého štatistického úradu sa od vlaňajšieho januára do októbra doviezlo do Česka zo Spojených arabských emirátov 137 kilogramov dubajskej čokolády za 88.000 korún.