INDIA - Dramatický a bezprecedentný nárast falošných bombových vyhrážok namierených proti indickým leteckým spoločnostiam spôsobuje chaos v letových poriadkoch, odklon lietadiel a rozsiahle narušenie leteckej prevádzky. Kto a prečo má indické aerolinky v hľadáčiku? Na túto otázku sa snaží nájsť odpoveď spravodajský server BBC News.
Videá na sociálnych sieťach zachytili cestujúcich zahalených do vlnených diek, ako vystupujú z lietadla spoločnosti Air India do mrazivého vzduchu v Iqaluite, odľahlom kanadskom meste. Práve tam bolo 15. októbra odklonené lietadlo Boeing 777 s 211 cestujúcimi, ktoré pôvodne mierilo z Bombaja do Chicaga. "Od piatej ráno sme s 200 cestujúcimi uviazli na letisku... Nemáme tušenie, čo sa deje a čo máme robiť ďalej," napísal na sociálnej sieti jeden z cestujúcich Harit Sachdeva. Pochválil "láskavý letiskový personál" a tvrdil, že spoločnosť Air India nerobí dosť na informovanie cestujúcich.
Sachdevov príspevok vystihol frustráciu a úzkosť cestujúcich, ktorí sa ocitli v neznámej, vzdialenej destinácii. O niekoľko hodín neskôr ukončilo ich trápenie lietadlo kanadských vzdušných síl, ktoré uviaznutých cestujúcich prepravilo do Chicaga. Spoločnosť Air India potvrdila, že let bol odklonený do Iqaluitu kvôli "bezpečnostnej hrozbe zverejnenej na internete". Tá hrozba bola falošná - rovnako ako desiatky podobných, ktoré boli tento rok namierené proti indickým leteckým spoločnostiam. Len za jeden októbrový týždeň sa objavilo najmenej 90 vyhrážok, ktoré viedli k odklonom, rušeniu a oneskoreniu letov. V júni dostalo 41 letísk počas jediného dňa e-mailom falošné hrozby bombovým útokom, čo viedlo k zvýšeniu bezpečnostných opatrení.
Pre porovnanie, v rokoch 2014 až 2017 zaznamenali úrady na indických letiskách 120 falošných bombových poplachov, pričom takmer polovica sa týkala najväčších letísk v Dillí a Bombaji. Podobné hrozby teda nie sú ničím novým ani nezvyklým, ale ich tohtoročný nárast je bezprecedentný. Čo sa teda deje? Podľa odborníkov sú falošné hrozby bombovým útokom na letecké spoločnosti často spojené so snahou spôsobiť škody alebo upútať pozornosť. Rolu môžu hrať aj psychické problémy, môže ísť o pokus narušiť prevádzku, alebo o zvrátený žart.
V roku 2018 narušila leteckú prevádzku v Indonézii vlna podobných "žartov" o údajných bombách na palube lietadiel. A vinníkom môžu byť aj samotní pasažieri: v minulom roku sa frustrovaný cestujúci pokúsil zdržať rokov spoločnosti SpiceJet tým, že ohlásil falošný bombový poplach po tom, čo zmeškal odbavenie na letisku v indickom Biháre. Dôsledkom týchto falošných správ je narastajúci chaos na jednom z najrýchlejšie rastúcich leteckých trhov na svete. Podľa ministerstva civilného letectva vlani v Indii letelo na vnútroštátnych linkách viac ako 150 miliónov cestujúcich. Každý deň v krajine prilieta a odlieta viac ako 3000 spojov z viac ako 150 letísk, vrátane 33 medzinárodných.
Indické letecké spoločnosti 14. októbra prepravili 484.263 cestujúcich, čo je v tejto krajine rekordný počet za jediný deň. Podľa Roba Morrisa z poradenskej spoločnosti Cirium má India v prevádzke zhruba 700 komerčných dopravných lietadiel a čaká na vybavenie objednávok na ďalších 1700 lietadiel. "Vďaka tomu je India v súčasnosti najrýchlejšie rastúcim trhom s komerčnými lietadlami," povedal Morris.
Bombový poplach má pre leteckú spoločnosť nezanedbateľné následky. Pokiaľ je lietadlo vo vzduchu, musí zamieriť na najbližšie letisko - ako spomínaný let spoločnosti Air India, ktorý musel byť odklonený do Kanady, alebo let spoločnosti Vistara z Bombaja do Frankfurtu, ktorý bol v septembri odklonený do Turecka. Niektoré bombové poplachy zahŕňajú nasadenie stíhačiek, ktoré musia ohrozené lietadlá odprevadiť, ako sa to stalo minulý týždeň s letom Air India na Heathrow nad Norfolkom a s letom Air India Express do Singapuru.
Po pristátí na zemi cestujúci vystúpi z lietadla a všetka batožina, náklad a catering prejdú dôkladnou prehliadkou. To môže trvať aj niekoľko hodín a často sa stáva, že rovnaká posádka nemôže pokračovať v lete z dôvodu obmedzenia pracovného času. V takom prípade musí byť zaistená náhradná posádka, čo predlžuje oneskorenie. "To všetko má významné dopady na náklady a leteckú sieť. Každý odklonený alebo oneskorený let prináša značné náklady, pretože lietadlá odstavené kvôli bombovému poplachu na letisku sa stávajú stratovými aktívami. Oneskorenia vedú k zrušeniu letov a letové poriadky sú narušené," povedal Sidharát Kapúr, nezávislý odborník na letectvo.
Dramatický nárast bombových vyhrážok na sociálnych sieťach z anonymných účtov komplikuje snahy o identifikáciu páchateľov. Motívy zostávajú nejasné, rovnako ako to, či vyhrážky pochádzajú od jediného človeka, od skupiny, alebo ide o napodobňovanie. Indické úrady tento mesiac zatkli sedemnásťročného záškoláka, ktorý si vytvoril účet na sociálnych sieťach, aby mohol zverejňovať podobné hrozby. Jeho motivácia zostáva nejasná, ale predpokladá sa, že sa zameral na štyri lety vrátane troch medzinárodných, čo viedlo k dvom oneskoreniam, jednému odklonu a jednému zrušeniu. Vyšetrovatelia proverujúce IP adresy majú podozrenie, že niektoré falošné bombové hrozby mohli pochádzať z Londýna a Nemecka. Je zrejmé, že vypátranie autorov podobných hrozieb predstavuje značný problém – a rovnako problematické môže byť aj ich stíhanie a odsúdenie.