Štvrtok13. február 2025, meniny má Arpád, zajtra Valentín

Unikla komunikácia z kabíny: Toto sa dialo pred osudným pádom lietadla v Kazachstane

Zobraziť galériu (4)
(Zdroj: SITA/AP)

BAKU - 25. decembra svet šokovala správa o havárii lietadla Azerbajdžanských aeroliniek. Stroj typu Embraer 190 smeroval z Baku do mesta Groznyj, počas letu však musel zmeniť smer nad Kaspické more a havaroval pri pokuse pristáť v meste Aktau v Kazachstane. Nehoda si vyžiadala 38 obetí.

Na západe Kazachstanu sa cez Vianoce zrútilo lietadlo pôvodne mieriace z azerbajdžanskej metropoly Baku do Grozného na juhu Ruska. V hlavnom meste Čečenska však bolo kvôli hustej hmle opakovane presmerované, takže bolo napokon namiesto hodiny vo vzduchu viac než dvojnásobne dlhšie. Najskôr namiesto Grozného letová kontrola vybrala Machačkalu, hlavné mesto Dagestanu, ktorý je rovnako ako Čečensko súčasťou Ruskej federácie. Po Machačkale bolo ako náhradné letisko zvolené kazachstanské Aktau.

Zverejnené zábery ukazujú, že tam klesajúci stroj narazil do zeme a začal horieť. Podľa videa z miesta nehody je zrejmé, že trup lietadla sa roztrhol na niekoľko častí. Snímky ukazujú aj to, že po dopade bola menej poškodená zadná časť lietadla. Práve tam sa podľa médií nachádzali tí cestujúci, ktorí haváriu prežili. Predok a stredná časť boli dopadom úplne zničené. Podľa úradov zomrelo 38 ľudí, preživších s rôznymi stupňami zranení je 29.

Unikla komunikácia z kabíny:
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: SITA/AP)

O príčine nehody v Aktau sa hneď vynorili viaceré teórie. Spomínala sa zrážka s kŕdľom vtákov, požiar na palube aj ukrajinské dronové útoky na ciele v Čečensku. Azerbajdžanský prezident Ilham Alijev vyhlásil, že lietadlo poškodila paľba z Ruska. Kremeľ spočiatku odmietol komentovať tvrdenia, že lietadlo zasiahla ruská protivzdušná obrana. Prezident Putin sa však 28. decembra ospravedlnil za to, čo Kremeľ nazval "tragickým incidentom v ruskom vzdušnom priestore", hoci neuviedol , či Rusko lietadlo zostrelilo, ako podotkla agentúra Reuters.

Azerbajdžanskí predstavitelia a leteckí experti však napokon dospeli k záveru, že haváriu spôsobil raketový systém Pantsir, ktorý v súčasnosti Rusko nasadilo na boj proti ukrajinským dronom v regióne. Okrem toho azerbajdžanské médiá informovali, že ruské systémy elektronického boja narušili komunikačné vybavenie lietadla, čo spôsobilo, že zmizlo z radaru nad ruským vzdušným priestorom a znovu sa objavilo v blízkosti Kaspického mora.

Unikla komunikácia z kabíny:
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: SITA/AP)

Agentúra Reuters priniesla aj svedectvo cestujúceho, ktorý pád lietadla prežil. Povedal, že ako sa stroj blížil ku Groznému, počul najmenej jednu hlasnú ranu. Lietadlo sa podľa neho potom začalo správať podivne. "Myslel som si, že sa rozpadne," uviedol z nemocnice Subhonkul Rachimov s tým, že sa začal modliť a pripravovať na smrť. Hlasnú ranu počula podľa Reuters aj ďalšia preživšia pasažierka lietadla a člen posádky Zulfugar Asadov uviedol, že rany počul tri. "Kapitán povedal, že mu bolo odporučené pristáť na mori, ale rozhodol sa letieť do Aktau a pristáť na zemi," dodal Asadov.

Viac svetla do udalostí prináša prepis rozhovorov medzi pilotmi hletu 8243 a dispečermi, ktorý zverejnil portál Baza a v anglickom prepise aj Airlineratings.com. Z neho vyplýva, že všetky rozhodnutia nepristáť v Groznom a napokon po niekoľkých zmenách letieť do Aktau, urobila posádka Azerbajdžanských aerolínií. Záznamy navyše dokazujú, že verziu o zrážke s vtákmi, ako aj o explodujúcej plynovej fľaši na palube, vyslovila posádka lietadla pri rozhovoroch s dispečermi. Zrejmé je tiež to, že došlo k vonkajšiemu nárazu na lietadlo, hoci pilot na palube nevyhlásil núdzový stav.

Unikla komunikácia z kabíny:
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: SITA/AP)

Piloti prvýkrát zaregistrovali problémy o 7:37 moskovského času, keď hlásili stratu oboch signálov GPS počas približovania sa k letisku Groznyj. „Veža Groznyj, Azerbajdžan, 8-2-4-3, dobré ráno. Blížime sa k letovej hladine 130, obe GPS stratené, žiadame vektorovanie pre priblíženie NDB.“ Nasleduje výmena informácií medzi pilotmi a riadiacou vežou s údajmi o lete a o 7:40 pilot znova zopakoval potrebu vektorovania. O 7:51 dostali piloti povolenie na pristátie, o 7:53 však ohlásili: „Azerbajdžan 8-2-4-3, obchádzanie, nestabilný prístup“ a o chvíľku neskôr: „Žiadosť o vektorovanie na obchádzku. Signál GPS sa stratil“.

Následne riadiaca veža naviguje pilotov, no už o o 8:01 stratila kontakt: „Azerbajdžan 8-2-4-3, pre vašu informáciu, nevidím vás na radare, udržujte aktuálny kurz a nahláste odstránenie.“ Piloti odpovedali: „Aktuálny kurz 0-8-0 stupňov, vzdialenosť od letiska… 3-0 míľ, ale signál GPS sa stratil, informácie nemusia byť presné.“ Snahe o priblíženie pomocou tradičných navigačných pomôcok (NDB) bránilo zhoršujúce sa počasie, vrátane zníženej viditeľnosti na 3300 metrov a stropu oblačnosti 240 metrov. Po dvoch neúspešných pokusoch sa tak posádka rozhodla vzdať sa úsilia pristáť v Groznom a namiesto toho zamierila späť do Baku.

O 8:14 piloti hlásili, že do lietadla narazil vták, a o dve minúty toto hlásenie zdôraznili. „Groznyj, kontroly zlyhali. Náraz vtákov do kokpitu... Och, zásah vtáka a v kokpite vybuchli dve sedadlá.... Aké je počasie na Minerálnych Vodách (letisko v Rusku, pozn. red.), pomôžte.“ Následne piloti hlásili viacero kritických systémových zlyhaní vrátane poruchy hydraulického systému, problémov s pretlakovaním a poruchy riadenia.

8:19 - „Nedokážem udržať 150, máme zvýšený tlak v kabíne.“

8:20 - „...moje lietadlo stráca kontrolu.

8:22 - „Zlyhala nám hydraulika.“

V tom čase sa piloti rozhodli letieť do Machačkaly, ale už  o 8:28 hlásili návrat do Baku po tom, čo dostali správy o počasí v oboch mestách. O 8:39 posádka informovala riadiacu vežu, že kým boli motory v prevádzke, zlyhali riadiace systémy a klesol kyslík. Piloti tentoraz oznámili, že poletia do Aktau v Kazachstane. O 8:45 požiadala riadiaca veža o informáciu, aká pomoc bude potrebná po prílete. „Hasiči, evakuácia, lekár,“ odpovedali piloti a kvôli nezrozumiteľnosti to ešte raz zopakovali.

O 8:52 zaznela táto desivá komunikácia: „Takže máme takúto situáciu. V kabíne pre cestujúcich nám dochádza kyslík. Myslím, že tam vybuchla kyslíková nádrž. To znamená, že je cítiť zápach paliva. A niektorí cestujúci ... strácajú vedomie. Môžem letieť v nižšej výške?“ O 9:02 let 8243 ohlásil pilot veži v Aktau mimoriadnu situáciu MAYDAY, hovoril o úplnom zlyhaní stabilizačného systému a požiadal o núdzové pristátie.

Počas príletu do Aktau posádka požiadala a dostala vektory na priame priblíženie, aby sa znížila potreba zložitých manévrov, pretože na ovládanie mala iba plynové pedály. Letisko bolo dočasne uzavreté pre ostatnú dopravu a na pomoc lietadlu v núdzi boli aktivované pristávacie svetlá. Prepis končí o 9:27 záverečnou komunikáciou posádky, keď sa blížia k letisku Aktau. Na ňom však stroj narazil do zeme a začal horieť.

Viac o téme: DopravaLeteckáLetecká nehodaRuskoAzerbajdžanVladimir PutinKazachstanGPSGroznyjZostrelenie lietadlaProtivzdušná obranaIlham AlijevAktauPantsir
Nahlásiť chybu

Odporúčame


Novinky

Varenie a recepty

Zaujímavosti a atrakcie

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu