BRATISLAVA - Obrovská indická plachetnica Ganj-i-Sawai sa len ťažko drží na hladine. Hlavný sťažeň má zlomený a na palube zúri požiar. Práve ju totiž ostreľuje anglický pirát Henry Every. Ten čoskoro prirazí so svojou vlajkovou loďou Fancy k jej boku a korábu sa zmocní. Stane sa tak, hoci Ganj-i-Sawai bráni flotila ďalších 25 plavidiel.
Potápači vyzdvihujú z morského dna zlaté šperky. V roku 1984 sa americkému archeológovi Barrymu Cliffordovi (*1945) podarí v pobrežných vodách pri polostrove Cape Cod na severovýchode Spojených štátov objaviť vrak zrejme najznámejšej pirátskej lode vôbec. Volá sa Whydah a svojho času plávala pod velením Samuela Bellamyho (1689–1717) alias Čierneho Sama. „Počas poslednej plavby mala ukrývať až 4,5 tony zlata a striebra,“ upozorňuje historička Sarah Crazeová. Ako došlo k potopeniu 300 ton ťažkého korábu, ktorý desil nepriateľov svojimi 65 delami? A aké ďalšie známe plachetnice sa preháňali po svetových moriach počas zlatého veku pirátstva?
1. Zavreli sa nad ňou vody
Niekdajšiemu kapitánovi španielskej plachetnice Karol II. zostávajú len oči pre plač. V máji 1694 prepukla na palube úspešná vzbura, po ktorej ho vysadili na breh. Novým lodivodom plavidla sa stáva pirát Henry Every (asi 1653-1696), niekedy uvádzaný aj ako Henry Avery alebo Jack Avery, ktorý s ním uniká až na Komorské ostrovy pri Mozambiku, kde loď prejde zásadnou rekonštrukciou. „Po prestavbe sa stala jednou z najrýchlejších v Indickom oceáne, čo Every dokonale využil,“ upozorňuje britský spisovateľ Douglas S. Botting (1934–2018). Anglický korzár plachetnicu premenuje na Fancy, na hlavný sťažeň necháva vyvesiť červenú vlajku s lebkou a skríženými hnátmi a dá sa do prepadávania obchodných korábov.
Mizne do neznáma
Piráti vynášajú na palubu truhlice naplnené cennosťami. V júli 1695 sa Everymu podaril husársky kúsok. Vytvoril malú flotilu, s ktorou prepadol loď mughalského cisára, prevážajúcu poklad z Indie na Blízky východ. „Jeho rozsah musel pirátom vyraziť dych. Na Ganj-i-Sawai našli 600 000 libier zlata, striebra a drahokamov,“ vypočítava súčasný anglický spisovateľ Terry D. Breverton. Hodnota pokladu je odhadovaná zhruba na 120 miliónov dnešných eur. Every námorníkov vyplatí, flotilu rozpustí a s Fancy, ktorá sa môže pochváliť 46 delami, odpláva na Bahamy. Tam však zistí, že je na neho vypísaná tučná odmena, a tak opäť zdvihne kotvy. Mieri do Írska, kde sa po ňom aj slávnej plachetnici zľahne zem.
2. Dokázala sa plaviť proti vetru
Na hladinu deptfordského prístavu na predmestí Londýna je spustená nová loď. Ide o Adventure Galley, ktorú za 8000 libier, teda dnešných asi 1,2 milióna eur, zakúpil kapitán William Kidd (asi 1654-1701). Ten sa 4. decembra 1695 pri pohľade na ňu oprávnene nadúva pýchou. Trojsťažník má 34 diel a vďaka kombinácii plachiet a vesiel je na mori schopný dosiahnuť mimoriadnu rýchlosť. V prípade potreby môže plávať aj proti vetru. Kidd však vtedy nie je pirát. Naopak. Ide o bohatého obchodníka, ktorý si Adventure Galley kúpil preto, aby sa stal ich lovcom. „Išlo o výhodný biznis, pretože si kapitán mohol ponechať časť zabaveného pirátskeho lupu,“ vysvetľuje Botting.
Hrozba vzbury
Po palube 38 metrov dlhej plachetnice sa rozlieha šomranie. Kidd sa s Adventure Galley vypravil najskôr do New Yorku a potom do Indického oceánu. Hoci sú tunajšie vody obvykle plné pirátov, posádka ako naschvál nemôže na žiadneho naraziť. Muži sú podráždenejší a podráždenejší. Niektorí dokonca Kidda začnú prehovárať, aby začal sám prepadať obchodné lode. Škótsky obchodník o tom nechce ani počuť. Námorník William More (†1697) si ale ďalej ide svoje. „Ty prašivý pes!“ vykríkne rozzúrený kapitán a udrie ho vedrom do hlavy. Morea pri tom vážne zraní a ten na druhý deň zomrie.
Radšej ju podpália
Zlato, diamanty aj strieborné šperky. To všetko sa trblieta pred lačným pohľadom Kiddových námorníkov. V januári 1698 konečne zajmú veľké plavidlo. Ide o indickú plachetnicu Kedašský kupec. Problém je v tom, že prepadnutej lodi velil britský dôstojník a plavidlo plávalo pod kráľovskou ochranou, o čom nemal Kidd tušenie. Nevedomky sa tak sám stal pirátom. So zajatou loďou následne zamieri na Madagaskar, kde zistí, že Adventure Galley je tak deravá, že nie je schopná ďalšej plavby. Námorníci ju preto podpália. Ani Kidda nečaká nič pekné. Čoskoro ho zatknú, dlho držia vo väzení a nakoniec popravia.
3. Stroskotala pri búrke
Dva dni už dvojica lodí pod velením piráta Samuela Bellamyho (1689-1717), ktorému nikto nepovie inak ako Čierny Sam, naháňa 300-tonové otrokárske plavidlo Whydah. Dostihnúť a zajať ho sa im podarí až nasledujúceho rána. V kalendári sú posledné februárové dni roku 1717. Bellamy sa plachetnice, vybavenej 18 delami, zmocní medzi Kubou a Hispaniolou. K jej doterajšiemu kapitánovi, ktorý sa vzdá bez boja, sa však zachová mimoriadne ohľaduplne. Nechá ho odplávať preč na jednej zo svojich menších bárok. Whydah následne prestaví a jej arzenál rozšíri o desať ďalších diel. Neskôr dokonca jej palebnú silu viac ako zdvojnásobí.
Morský Robin Hood
Čierny Sam si pripisuje ďalší zárez na pažbe. Celkom sa mu počas pirátskej kariéry podarí zajať niekoľko desiatok korábov. Oproti iným pirátom sa ale snaží chovať ako gentleman a násilie používa len v najnutnejších prípadoch. "Bol preslávený svojou štedrosťou a súcitom k zajatcom," potvrdzuje publicistka Klára Ochmanová. Vzhľadom k tomu, že Bellamy prepadá hlavne otrokárske lode a tie menšie si nevšíma, vyslúži si prezývku „morský Robin Hood“. Počas lúpežných výprav sa mu podľa niektorých bádateľov podarí získať zlato, striebro a drahokamy v neuveriteľnej hodnote 120 miliónov dnešných eur.
Telá vyplavia more
Z temnej oblohy sa znášajú prúdy dažďa, a každú chvíľu z nej udrie blesk. 25. mája 1717 vpláva Whydah do prudkej búrky, ktorá s 34 metrov dlhou trojsťažňovou plachetnicou hádže, ako by išlo o obyčajné špáradlo. Hlavne ju však ženie stále bližšie k massachusettským brehom. Krátko po polnoci nabehne koráb na piesčinu, prevrhne sa a potopí. „Tragédiu preukázateľne prežili iba dvaja piráti, telá 101 ďalších sa našli vyplavené na pláži. Osud zvyšných 43 bol neistý, predpokladalo sa však, že zostali v prevrhnutej lodi uväznení a šli ku dnu s ňou,“ rekapituluje Ochmanová. Pri stroskotaní zomiera aj 28-ročný Bellamy. Vrak jeho lode objaví v roku 1984 výskumník Barry Clifford, ktorý z neho vyzdvihne poklad okolo 200-tisíc artefaktov.
4. Poslaná schválne ku dnu?
Na hlavnom sťažni veje nová vlajka. V obyčajných ľuďoch a nepriateľoch má vyvolávať strach, čo sa aj skutočne deje. Je na nej rohatý kostlivec prebodávajúci krvácajúce srdce. Zástava patrí Edwardovi Teachovi (asi 1680–1718), známemu pod prezývkou Čierna brada. 28. novembra 1717 ju môže vyvesiť na svoj najnovší „úlovok“. Pri Martiniku s dvomi menšími plavidlami prepadne a zajme francúzsku otrokársku plachetnicu La Concorde. Teach s ňou zamieri do najbližšieho prístavu, kde predá prevážaných černochov. Loď následne premenuje na Pomstu kráľovnej Anny, urobí z nej svoje vlajkové plavidlo a osadí ho 40 delami.
Vyhráža sa popravami
„Zajatcov popravení, ich hlavy pošleme guvernérovi a lode podpálime, pokiaľ nedostanem, čo chcem,“ varuje Čierna brada. S 31 metrov dlhou Pomstou kráľovnej Anny prepadne a vypliení mnoho obchodných lodí. Na jar roku 1718 však s ňou a s ďalšími tromi plachetnicami podnikne blokádu prístavu Charleston v dnešnej Južnej Karolíne. Zajme pri tom päť plavidiel a vyhráža sa, že posádky popraví, keď mesto nesplní jeho ultimátum. Prekvapivo nežiada o peniaze, ani o zlato. Od vedenia Charlestonu chce lieky pre svoju posádku. Tie nakoniec dostane a od blokády, ako sľúbil, skutočne upustí.
Osudná plytčina
Ozve sa zlovestné zaškrípanie a potom príde náraz, po ktorom sa väčšina členov Teachovej posádky musí zdvíhať z paluby. Čierna brada totiž 10. júna 1718 narazil so svojou 200-tonovou vlajkovou loďou na plytčinu a vážnejšie ju poškodil. Či ide o nehodu, alebo zámer, nie je dodnes jasné. Pomsta kráľovnej Anny je každopádne zničená tak vážne, že nie je schopná ďalšej plavby. Obávaný pirát, opásaný dvoma šabľami a šiestimi pištoľami, z nej presunie ulúpené poklady na menšiu loď. „Potom odplával a väčšinu posádky nechal na mieste,“ uvádza súčasný publicista Ondřej Jarůšek. Navyše krátko nato Čierna brada zamieri za guvernérom, od ktorého prijme kráľovskú milosť. Vrak jeho obávanej bárky sa dlho nedarí nájsť. Objavia ho až v roku 1996.
5. Drží sa jedného mena
Prístav Ferryland na Newfoundlande oblizujú plamene. V lete 1720 k nemu so svojou posádkou dorazil waleský pirát Bartholomew Roberts (1682-1722), zvaný Čierny Bart. Toho predchádza taká strašná povesť, že keď na miesto v dnešnej Kanade dorazil, našiel tunajšie lode rovno opustené. Celkom ich tu kotvilo 172. Čierny Bart ich vyrabuje a následne zapáli. Pri pobreží potom zajme francúzsku dvojsťažňovú loď, ktorú premenuje na Good Fortune. Vzhľadom na to, že je ľahko poškodená, zamieri s ňou do Karibiku, kde ju opraví. A opäť jej zmení meno. Začne jej hovoriť Royal Fortune. Bude mu slúžiť ako vlajkové plavidlo.
Obľubuje luxus
Kapitán Roberts si zapne karmínovú vestu, nasadí si na hlavu obľúbený klobúk s červenými perami a potom rýchlo vyjde z kajuty. Ako jeden z mála pirátov sa nesmierne vyžíva v luxuse. Môže si to každopádne dovoliť. „V priebehu necelých troch rokov stihol prepadnúť okolo 470 plavidiel,“ pripomína súčasný kanadský historik Dan Conlin. Čierny Bart tak získal obrovské bohatstvo. V Karibiku dokonca ukoristia vojnovú bárku, patriacu samotnému guvernérovi Martiniku. Nákladne vyfintený Roberts z nej urobí svoju novú vlajkovú loď, ktorú opäť pomenuje Royal Fortune.
Koniec zlatého veku
Piráti z podpalubia odstraňujú vnútorné prepážky. Po úspechoch v Amerike sa Čierny Bart rozhodne zmeniť teritórium a odpláva k brehom západnej Afriky. Na začiatku roku 1721 sa mu tu do rúk dostane plachetnica Onslow, ktorá je výrazne väčšia ako jeho vlajková loď. Roberts z nej odstráni vnútorné prepážky na oddelenie nákladu, vďaka čomu získa priestor pre 40 diel. Upraví jej tiež predok a zadok, aby bol ešte rýchlejší. Nebol by to snáď ani Čierny Bart, aby koráb následne nepremenoval na Royal Fortune a nepresedlal naň. O rok neskôr však tohto piráta dostihne britská vojnová loď HMS Swallow, pri útoku ktorej Roberts umiera. „Jeho smrťou sa definitívne uzavrel zlatý vek pirátstva,“ dodáva Botting.