Nové trendy v cestovaní: 7 noviniek, ktoré nám prinesie rok 2020

2020-01-02 00:00:00 |   |    | 

Nový rok znamená vždy aj nové trendy v cestovaní. Tie sa netýkajú len výberu nových štýlových destinácií, ktoré zatiaľ neobjavilo veľa turistov. Odborníci sa vždy pozerajú aj na správanie cestovateľov, ktoré ovplyvňuje aktuálna situácia. V roku 2020 nás čakajú zaujímavé novinky, ktoré apelujú aj na naše životné postoje.



 

 

1. Ekoturizmus

Jednou z najvýznamnejších osobností uplynulého roka bola nepochybne Greta Thunberg. Zatiaľ čo ostatní tínedžeri hľadajú možnosti, ako sa dobre zabaviť, ona sa rozhodla nájsť svoje poslanie v záchrane tejto planéty. Stala sa z nej jedna z najtvrdších bojovníčok za životné prostredie, ktorá používa tak jasné a presne mierené prejavy, že dokáže osloviť veľké spektrum ľudí. Jej vystupovanie začalo vplývať aj na trendy v turizme. Priveľmi lacné letenky spôsobili veľký nárast leteckej dopravy, ktorá je pre životné prostredie hotovou pohromou. I kvôli tomu si táto mladá dievčina zvolila na cestu do Ameriky ekologickú plavbu loďou. Nielen tento moment podporil v cestovateľoch myšlienku, že by mali prehodnotiť svoj spôsob cestovania. Ľudia sa opäť vracajú do vlakov, spoznávajú svet týmto spôsobom a najmä myslia aj na to, aby za sebou počas dovoleniek nezanechávali kopec odpadu a uchovali túto krásu aj pre ďalšie generácie.

 

2. Cestovanie bez hotovosti

Predstava platenia kartou v niektorých krajinách bola hotovou utópiou. Dnes sa už stáva samozrejmosťou, že terminál vám ponúknu aj na odľahlých miestach a v oblastiach, kde by ste to vôbec nečakali. To mení aj správanie cestovateľov, ktorí sa čoraz viac spoliehajú na cestovanie bez veľkej hotovosti. Vďaka tomu nemajú strach z toho, že by ich niekto okradol a nemusia riešiť zložitú zmenu peňazí a výhodnosť jednotlivých kurzov. Pri platbe kartou používajú oficiálne premenné kurzy, takže sa nemusia báť podvodníkov, ktorí by ich chceli okradnúť. Takýmto spôsobom sa dá platiť v malých podnikoch, suvenírových obchodoch, v taxíkoch a pohodlne si tak kúpite aj lístky na dopravu. Platobná karta sa pre nás stáva bezpečnejšou a častejšou voľbou.

 

3. Pracovanie v spojení s dovolenkovaním

Jedným z hlavných benefitov firiem pre svojich zamestnancov je voľný pracovný čas a home office. Ľudia tak dostávajú väčšiu voľnosť, ktorá im pomáha aj v pestovaní ich koníčkov. Šéfom je jedno, či pracujú doma pri pracovnom stole, alebo im odosielajú report z pláže niekde v Karibiku. Vďaka tomu sa naučili neobmedzovať pracovnými povinnosťami a cestovať aj bez toho, aby čerpali dovolenku. Ak to dané povolanie dovoľuje, vezmú si so sebou počítač, vyberú sa na dlhšiu dovolenku, kde kombinujú zábavu, spoznávanie nového miesta a taktiež sa venujú aj pracovným povinnostiam. V roku 2020 pribudne viac takýchto cestujúcich pracujúcich, ktorí ešte viac zvýšia záujem o turizmus.

 

4. Cestovanie, ktoré pomáha robiť zmenu k lepšiemu

V nasledujúcich mesiacoch nebude dôležité iba ekologické pozadie cestovania, ale aj vyšší rozmer, ktorý dodáte vašej záľube. Cestovatelia sú zvyknutí z obľúbených destinácií iba brať, ale nič im nedávať. Často po nich zostáva najmä vo veľkých metropolách a prímorských lokalitách spúšť, ktorá je už pre domácich obyvateľov neúnosná. Preto sa čoraz viac ozývajú kritici z miest ako Barcelona alebo Paríž, ktorí chcú zastaviť tento masový turizmus. Jedným z riešení je, aby ste sa počas vašich výletov snažili zanechať po sebe niečo prospešné. Zapojte sa do dobrovoľníckej činnosti, pomôžte v útulkoch, pri čistení niektorých lokalít, pridajte sa k organizáciám, ktoré napríklad sadia stromčeky, alebo pomáhajte miestnym komunitám obyvateľov. Zmenu k lepšiemu nemusíte robiť len priamo s daným miestom, ale aj so svojim vnútrom. Vyberte sa do takých oblastí, ktoré vás prinútia viac sa do seba zahĺbiť, prehodnotiť svoje priority a nájsť nový smer svojho života.

 

5. Personalizovanie cestovania pomocou vašich dát

Pohľad do budúcnosti hovorí aj o moderných technológiách. Samostatné plánovanie ciest môže byť niekedy náročné, ale teraz nám ho majú zjednodušiť nazbierané dáta, ktoré majú o nás jednotlivé aplikácie. Tie fungujú na podobnom princípe ako personalizovaná reklama pripravená na mieru podľa toho, čo vás najviac v daný moment zaujíma. Tieto programy zase zozbierajú a zohľadnia informácie o vašich záujmoch a zvyklostiach na predošlých cestách. Následne vyhodnotia zoznam aktivít v danej lokalite a ponúknu vám tipy na program presne podľa vašich priorít.

 

6. Vegánstvo

Podľa pozorovania odborníkov sa postupne menia aj naše zvyky v stravovaní. Vysoká konzumácia mäsa nie je z ekologického hľadiska dlhodobo udržateľná. Najmä obľúbené steaky, a teda aj samotný chov kráv, predstavujú veľkú záťaž pre prírodu. Preto sa ľudia opäť vracajú k vegánstvu, ktoré predstavuje spôsob stravovania, ktorý je šetrnejší k životnému prostrediu. Tí, ktorí sa nechcú vzdať mäsa natrvalo, začínajú aspoň obmedzovať jeho konzumáciu. To má za následok výrazný nárast podnikov s vegetariánskou alebo vegánskou stravou, ktoré vďaka svojej vysokej popularite lákajú aj zvedavých cestovateľov.

 

7. Gig ekonomika

Pojem gig ekonomika by sme mohli popísať ako ekonomiku na požiadanie. V podstate ide o to, že zamestnanec nemá trvalé zamestnanie a pracuje pre dodávateľa na základe aktuálnej ponuky. Nemá teda stanovený pevný plat, pracovnú dobu, ale zároveň nemá ani ďalšie výhody ako napríklad sociálne a zdravotné poistenie. Do tejto sféry spadajú všetky trendové služby ako Airbnb alebo Uber či Bolt. Čoraz viac cestovateľov ich uprednostňuje pred klasickými ponukami hotelov, sprievodcov alebo taxi služieb, pretože sú osobnejšie a originálnejšie.

 

Zdieľať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Streda, 24. apríl. 2024. Meniny má Juraj.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa