Strečnianski pltníci začnú voziť ľudí po Váhu opäť s dvojmesačným oneskorením
Strečnianski pltníci začnú voziť ľudí po Váhu okolo skál Margita a Besná a popod dva strečnianske hrady aj tento rok s dvojmesačným oneskorením. Spustenie prevádzky podľa Pavla Albrechta z Prvej pltníckej a raftingovej spoločnosti oddialili rovnako ako vlani obmedzenia v súvislosti s novým koronavírusom.
Tradíciu pltníctva, ktorá sa viaže k histórii najkrajšieho a najnebezpečnejšieho úseku na rieke Váh v Strečnianskom prielome, obnovili v roku 1999 po šiestich desaťročiach. "Odvtedy sme odviezli na pltiach viac ako 100.000 ľudí z celého sveta. Pltníci sa už tešia na návštevníkov, aby ich presvedčili o výnimočnosti a kvalite zážitkového turizmu na Váhu," uviedol Albrecht.
Plavba sa začína na pltisku Bariérová, kde boli počas druhej svetovej vojny vytvorené umelé prekážky pre pltníkov, a trvá zhruba 50 minút. "Odtiaľ prechádzajú plte známymi úsekmi z histórie Margita a Besná, potom popod Starý a Nový hrad Strečno. Je tam veľa technických a historických zaujímavostí či prírodných krás. Po plavbe môžu ľudia navštíviť ďalšie atrakcie Strečna - národnú kultúrnu pamiatku hrad Strečno, monument francúzskych partizánov či rozhľadňu," dodal Albrecht.
Začiatky pltníctva siahajú do 11. storočia, najväčší rozmach zaznamenalo v 18., 19. a začiatkom 20. storočia. Nástup železničnej dopravy v rokoch 1915 až 1935 znamenal prakticky zánik pltníctva. Kolískou pltníctva na Váhu bol Liptov, splavnými tokmi na Slovensku boli Váh, Hron, Kysuca a Orava, najvýznamnejšou bola vážska pltnica. Dĺžka pltí dosahovala až 40 metrov a najväčšie z nich mohli prepraviť až 180 kubických metrov nákladu.
Zdieľať článok na Facebooku
Foto: TASR
Zdroj: TASR
Súvisiace články
Novinky.sk
Gurman.sk
TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.