Hybridný sen sa stal realitou: 50-ročné zubačky v Tatrách definitívne nahradili moderné vozidlá

2022-02-17 08:30:00 |   |    | 

Cestujúci a turisti vo Vysokých Tatrách sa konečne dočkali. Legendárne „zubačky“, ktoré jazdili na ozubnicovej trati zo Štrby na Štrbské Pleso od roku 1970, nahradili úplne nové vozidlá s hybridným pohonom. V rámci oficiálneho spustenia prevádzky na ozubnicovej železnici sa včera uskutočnila prvá jazda novou „električkozubačkou“ zo Štrby na Štrbské Pleso.



 

Po niekoľkomesačnom zdržaní v stredu spustili prevádzku na zrekonštruovanej ozubnicovej železnici (OŽ) zo Štrby na Štrbské Pleso. Jazdiť na nej budú nové elektrické zubačky od švajčiarskeho výrobcu.

Ide o päť nových hybridných vlakov, ktorými bude národný dopravca zabezpečovať obyvateľom z tatranských obcí i turistom spojenie s Popradom. Vozidlá majú nový dizajn, ktorý navrhla mladá dvojica skialpinistov spod Tatier Jakub a Lenka Rusnákovci. Rozhodli sa v ňom predstaviť menej známe tatranské vrchy - Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica a Vysoká. Nasadené sú na tratiach Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.

Náklady na päť kusov elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň boli na úrovni 38,8 milióna eur. "Spolufinancovanie z fondov Európskej únie bolo na úrovni 35 miliónov eur, naša spoločnosť zakúpila zo svojich zdrojov veľmi dôležité multifunkčné vozidlo, ktoré okrem iného bude v zime slúžiť ako fréza," doplnil predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Roman Koreň.

Náklady na rekonštrukcie ozubnicovej trate sa vyšplhali na 22 miliónov eur, čo je o štyri milióny viac, ako sa pôvodne rátalo. Podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je dôvodom zdražovanie cien materiálov a zároveň predĺženie termínu výstavby. Generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila priblížil, že samotná príprava rekonštrukcie trvala približne osem rokov. Verí, že nová ozubnicová trať bude cestujúcim slúžiť najbližších 60 rokov. "Trať dlhá 4,7 kilometra má prevýšenie 450 metrov a najvyššie stúpanie je na úrovni 150 promile," ozrejmil.

Prvá zubačka vyrazila na trať zo Štrby v roku 1896 ešte na parný pohon. Slúžila do roku 1932, potom miestni až do roku 1970 čakali na ďalšiu, ktorá prišla a podľa starostu Štrby Michala Sýkoru prirástla k regiónu a stala sa jeho neodmysliteľnou súčasťou. "Som veľmi rád, že zubačka je opäť na trati, intenzívne sme prežívali celú tú dobu rekonštrukcie. Aj napriek problémom sa všetko skončilo dobre a symbol Štrby a Štrbského Plesa je opäť na trati," uzavrel Sýkora.

„Doprava vo Vysokých Tatrách dlhodobo trpela nedostatkom kapacít a prestarnutým vozidlovým parkom, v sezóne sme jazdili bez záloh. Flotila bola zastaraná nerekonštruovateľným spôsobom a kapacitne nepostačovala. Príchod moderných vozidiel, ktoré rešpektujú ducha tých pôvodných a zároveň spĺňajú najvyššie kritériá, predstavuje novú éru v cestovaní v Tatrách. Som rád, že pri tom môžeme byť,“ hovorí predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň.

Jednotky s maximálnou adhéznou rýchlosťou 80 km/h svojimi parametrami spĺňajú požiadavky TSI, každá z nich ponúka 91 miest na sedenie, 2 miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vybavené sú modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, kamerovým systémom a systémom na anonymné počítanie cestujúcich. Samozrejmosťou je klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie na internet. Vozne majú protišmykovú podlahu, bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich.

„Zubačka je jeden z najznámejších symbolov Tatier, veľmi obľúbená atrakcia a zároveň dôležitý dopravný prostriedok pre miestnych. Nepochybujem, že Tatrancom a aj turistom chýbala a som rád, že je konečne späť. V budúcnosti navyše môže zohrať aj veľmi dôležitú úlohu v súvislosti s úvahami o zákaze vstupu áut so spaľovacími motormi do Tatier. Práve zubačka môže zabezpečiť ekologické nízkoemisné spojenie doliny s horami,“ povedal Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby SR.

ZSSK má plány aj s pôvodnými vozidlami, ktoré sú súčasťou historického dedičstva. Dva kusy starých zubačiek plánuje prevádzkovať v rámci mimoriadnych spomienkových jázd (resp. podľa prevádzkovej situácie), o tretiu súpravu prejavila záujem obec Štrba ako o výstavný kus.

 

Zdieľať článok na Facebooku
Zdroj: TASR

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Štvrtok, 28. marec. 2024. Meniny má Soňa.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa