Dovolenka autom v zahraničí. Čo robiť v prípade havárie?

2019-05-31 12:00:00 |   |    | 

Aktívni cestovatelia počas dovoleniek uprednostňujú premiestňovanie sa autom, ktoré im výrazne šetrí čas a zjednodušuje navštevovanie pamiatok. Na takéto dovolenky využívajú vlastné vozidlá, alebo si zaobstarajú niečo cez miestnu požičovňu. Pri šoférovaní sa však ľahko môžete dostať do problémov a kvôli nehode budete musieť riešiť nečakané ťažkosti. Viete. ako by ste mali v týchto situáciách správne reagovať?



 

Zhodnoťte situáciu a pomôžte zraneným

Takéto problémy môžu nastať aj pri ceste do našej obľúbenej destinácie Chorvátska. Tam sa často presúvame vlastnými autami a práve dlhá cesta a únava spôsobujú chyby vodičov. Niektoré kroky sú aj pri nehode v zahraničí rovnaké ako u nás. Nezanedbajte svoje povinnosti a hneď po zrážke najprv skontrolujte situáciu na ceste. Pokiaľ je to možné, pomôžte zraneným a zaistite, aby nedošlo k ďalším problémom. Keď auto horí a máte prístup k hasiacemu prístroju, tak sa snažte zastaviť požiar.

 

Nezabúdajte na označenie auta

Po vystúpení z auta si ihneď oblečte reflexné vesty. Tie musia mať na sebe všetci cestujúci, ktorí sa budú pohybovať po ceste. Ak sa dokážu ľudia hýbať, nemali by zostať sedieť v aute, aby náhodou nedošlo k ďalšiemu nárazu, ktorý spôsobí iné blížiace sa auto. I preto musíte dobre označiť odstavené vozidlo. Zapnite výstražné svetlá a potom choďte ihneď umiestniť výstražný trojuholník, ktorý ostatných vodičov dostatočne skoro upozorní na haváriu.

 

Ničím nehýbte a nepresúvajte ani vozidlo

Samozrejmosťou je, že po nehode nemôžete ničím hýbať a nič okolo auta meniť. Ak by ste aj zostali stáť uprostred cesty, tak sa nesnažte uvoľňovať ju, pretože by ste tak mohli zničiť dôležité dôkazy a mariť vyšetrovanie. Veľmi dôležité je to hlavne z hľadiska uplatnenia havarijného poistenia, ktoré môže byť kvôli takýmto detailom zamietnuté.

 

Kontaktujte políciu

Po zaistení miesta ihneď kontaktujte políciu. Pokiaľ neovládate cudzí jazyk, napíšte si na papier aspoň základné slová, ktoré človeku v call centre pomôžu pochopiť, čo sa udialo. Stačí si nájsť v slovníku. ako sa povie „havária“, „zranený“ a číslo počtu osôb s problémami, aby za vami mohli vyslať zdravotnú službu. Pozrite si dobre navigáciu alebo sa rozpamätajte na ostatnú tabuľu s názvom danej lokality, aby ste vedeli čo najpresnejšie určiť miesto nehody. Nemôžete sa spoliehať na to, že natrafíte na miestneho obyvateľa, ktorý to všetko zariadi. Radšej buďte pripravení a takéto jednoduché veci si napíšte na papier ešte pred odchodom z domu, aby ste vedeli v strese dobre reagovať. V prípade nehody kontaktujte medzinárodné číslo 112.

 

Vyplňte potrebné tlačivo

Pred odchodom do zahraničia si stiahnite z internetu alebo zaobstarajte z poisťovne formulár pre medzinárodný záznam o nehode. V tom musíte okrem vašich osobných údajov uviesť aj číslo poistnej zmluvy, ktorú máte uzavretú s danou poisťovňou, jej názov a evidenčné čísla všetkých vozidiel, ktoré boli súčasťou havárie. Nezabudnite si nechať tlačivo aj pre seba, aby ste to neskôr vedeli zdokumentovať v príslušnej inštitúcii.

 

Jazyková bariéra

Pri riešení autohavárie sa môžete dostať do komplikovanej situácie, keď nebudete ovládať reč danej krajiny. Keď sa navyše nedohovoríte ani v inom cudzom jazyku, nastane problém najmä z hľadiska riešenia poistnej udalosti. V tomto prípade by vám mali pomôcť asistenčné služby, ktoré bývajú súčasťou jednotlivých poistení. Ak vám človek na telefonickej linke nepomôže a ste odkázaní len na seba, v žiadnom prípade nepodpisujte nič, čomu nerozumiete, pretože by ste mohli nevedome súhlasiť s niečím, čo ste vôbec nespôsobili. Keď už bude na papieri váš podpis, pred úradmi a súdmi nepochodíte so žiadnym ospravedlnením o jazykovej bariére. No keďže policajti musia nehodu uzavrieť a potrebujú na to aj váš podpis, vy musíte v akomkoľvek jazyku, ktorému rozumiete, do tlačív uviesť, že nerozumiete danej reči a podpisujete papier bez toho, aby ste vedeli, čo je na ňom napísané. Takýmto spôsobom ste chránení pred akýmkoľvek nedorozumením a zároveň si policajti splnia svoju povinnosť.

 

Nehodu nahláste do 30 dní

O vzniku nehody informujte svoju poisťovňu hneď, ako sa udeje. Tá vám môže pomôcť s ďalším riešením tejto situácie a navyše už zaeviduje váš daný problém. Do 30 dní potom musíte nahlásiť poistnú udalosť. Môžete to urobiť osobne, telefonicky alebo cez internet. Pri hlásení havárie musíte zdokladovať vodičský preukaz šoféra, veľký technický preukaz a protokol o nehode. Vašou povinnosťou je nahlásiť haváriu aj v prípade, ak ste ju nespôsobili. Pretože ak by došlo počas vyšetrovania k iným výsledkom a vina by bola na vašej strane, dodatočne by ste už z poistenia nedostali nič.

 

Asistenčné služby aj v zahraničí

Pri viacerých druhoch poistenia získavate aj asistenčné služby v zahraničí. V prvom momente ich využijete pri nahlasovaní nehody a komunikácii s policajtmi. Potom môžete požiadať o pomoc s odťahovaním auta a keď na to má poisťovňa možnosti, môže vám poskytnúť náhradné vozidlo, ktorým sa dostanete až do cieľa.

 

Havária s požičaným autom

V prípade, že ste sa rozhodli požičať si auto priamo na mieste, platia všetky doteraz spomenuté pravidlá. Prvým rozdielom je to, že po nehode musíte kontaktovať aj požičovňu, ktorá vám poskytne pomoc a druhým, že voláte do tej poisťovne, v ktorej ste si zaplatili poistné na požičané auto. V tomto prípade ide o miestne inštitúcie. V závislosti od uzavretej zmluvy sa na nehode podieľate určitou finančnou spoluúčasťou. Ak ste neuzavreli žiadne poistenie, tak hradíte všetky škody v plnej miere. Požičovňa vám po havárii zabezpečí odtiahnutie auta a môže vám poskytnúť aj nové vozidlo.

 

Autor: © Zoznam/David

Zdieľať článok na Facebooku
Ilustračné
Foto: Getty Images

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Piatok, 19. apríl. 2024. Meniny má Jela.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa