Džibutsko
Fakty
Názov krajiny: | Džibutská republika |
Hlavné mesto: | Džibuti – Djibouti |
Rozloha: | 23 000 km2 |
Počet obyvateľov: | 942 000 (odhad 2016) |
Štátne zriadenie: | republika na čele s prezidentom |
Geografická poloha: | severovýchodná Afrika |
Časové pásmo: | Slovensko +1 hod. |
Ubytovanie: | Rezervujte si ubytovanie v Džibuti – Djibouti online |
Podnebie: |
na pobreží horúce a vlhké, celoročné teploty sa pohybujú medzi 26°C v zime, v auguste sa vyšplhajú až na 36°C |
Mena: | džibutský frank (DJF) |
Jazyky: | francúzsky (úradný), arabský (úradný), afarský, somálsky |
Správne členenie: | 6 krajov : Arta, ‘Ali Sabih, Dikhil, Djibouti, Obock, Tadjoura |
Národnost. zloženie: | Somálčania (60%), Afari (35%), iné (5%) |
Náboženstvo: | islam (94%), kresťania (6%) |
Diplomatické zast.: |
SR nemá v krajine veľvyslanectvo. Teritoriálne je príslušné Veľvyslanectvo SR Addis Abeba, Etiópia
Adresa veľvyslanectva príslušného pre SR Embassy of the Republic of Djibouti |
Víza a doklady:
|
Platný cestovný pas, platné vízum, platný medzinárodný očkovací preukaz (typy očkovaní sa odporúča konzultovať pri podávaní žiadosti o vízum). Turistické víza sú vydávané diplomatickými misiami Džibuti v zahraničí, tiež na veľvyslanectvách alebo konzulárnych oddeleniach Francúzska. Nie je možné získať vízum na letisku v Džibuti. Poplatok za vízum – 30 USD (platnosť 3 mesiace, max. dĺžka pobytu: 30 dní).Registrácia turistov sa nevyžaduje. Povolený dovoz 10 krabičiek cigariet, max. 3 litrov alkoholu. Výmena valút nie je povinná. Zakázaný je dovoz a vývoz narkotík. Zakázaný je taktiež vývoz živých zvierat ako aj zvieracích koží a kožušín. |
O krajine
Dejiny: Dejiny krajiny siahajú až do staroveku. Dlhodobé vzťahy s arabským svetom spôsobili, že miestni obyvatelia prijali islam ako prví na africkom kontinente. V roku 1862 kúpili Francúzi od Gobaadského sultána prístav Obock a začalo obdobie francúzskej kolonizácie. Prístav Džibuti bol založený v roku 1888. Územie bolo pod francúzskou správou, pod názvom Francúzske Somálsko. V rokoch 1940 - 1942 bola krajina okupovaná Talianskom. Samostatnosť získalo Džibutsko v roku 1977.
Aj napriek neustálej rivalite a súpereniu o moc medzi dvoma hlavnými etnickými skupinami, Afarmi a Somálčanmi, ktorá sa začala v roku 1970, sa Džibutsku darí využívať svoju strategickú pozíciu. Keď v roku 1990 vypukla vojna v Perzskom zálive, prezident krajiny, Hassan Gouled Aptidon, umožnil Francúzsku zvýšiť vojenskú prítomnosť v krajine, ale taktiež otvoril námorný prístav pre Američanov a Talianov. A šikovne sa mu podarilo udržať podporu Saudskej Arábie a Kuvajtu pri modernizácii džibutského prístavu. Počas vojny medzi Eritreou a Etiópiou v 90-tych rokoch sa Džibutský prístav ukázal ako strategický bod, keď ho Etiópia začala využívať pre svoj zahraničný obchod.
V roku 2006 bola dokončená prvá fáza projektu Doraleh, jedná sa o výstavbu obrovského ropného terminálu, vzdialeného asi 8 km od súčasného prístavu. Vďaka tomuto megaprojektu, ktorý bol čiastočne financovaný spoločnosťou Dubai Port International, sa Džibuti blíži k svojmu cieľu stať sa „Dubajom východnej Afriky“.
Džibutsko si udržiava dobré vzťahy s Etiópiou a Somálskom, ktoré sa považujú za „partnerov“. V júni 2008 však začal konflikt s Eritreou, jeho severným susedom. Odvtedy zostali hranice medzi oboma krajinami uzavreté.
Bezpečnost. riziká: Bezpečnostná situácia najmä v hlavnom meste je dobrá. V súvislosti s medzinárodným proti teroristickým ťažením, berúc do úvahy i geografickú blízkosť Somálska, je v Džibuti zaznamenaná tendencia rastu napätia a zvýšenia hrozby teroristických akcií (Džibuti je jednou z dôležitých základní medzinárodnej protiteroristickej aliancie na monitorovanie pohybu plavidiel v Červenom mori a Indickom oceáne). V pohraničných oblastiach s Eritreou a Etiópiou boli zaznamenané aktivity militantných skupín (“ozbrojených banditov”) – odporúča sa vyhýbať zmieneným oblastiam. Zároveň boli zaznamenané prípady prepadnutí pirátmi pri pobreží Džibuti a Somálska.
Zdravotná starostlivosť: Zdravotná starostlivosť je na relatívne dobrej úrovni. Odporúča sa antimalarická prevencia.
Internet (.dj): https://allafrica.com/djibouti/ https://www.lanationdj.com/
Komunikácia: Telekom (áno), Orange (áno), O2 (nie)
Doprava
Kvalita cestnej siete nedosahuje štandardy bežné v Európe. Je vhodné vyhýbať sa cestovaniu po zotmení mimo hlavného mesta. Bežne sú zaznamenávané sabotážne akcie a vykoľajenie vlakov na železničnej trati z Džibuti do Etiópie.
Hlavná asfaltová tepna Route de l'Unité pokrýva 240 km krajiny a vedie z hlavného mesta, pozdĺž zálivu Tadjoura, až po mesto Obock. Terénne výlety mimo hlavné cesty sú zvyčajne nezjazdné bez auta 4x4. Väčšina autopožičovní prenajíma autá len s vodičom. V meste Džibuti je niekoľko požičovní áut, s malými rozdielmi v cene prenájmu.
Autobusová doprava premáva medzi hlavným mestom Džibuti a veľkými mestami, vrátane Dikhil, Tadjoura, Obock a Galafi. Je to lacný spôsob cestovania, aj keď vo vzdialených oblastiach jazdia autobusy len zriedkavo.
Letecky : Džibuti má jedno medzinárodné letisko, Djibouti-Ambouli Airport, ktoré sa nachádza asi 5 km južne od hlavného mesta. Krajina nemá národnú leteckú spoločnosť.
Musíte vidieť
Východ slnka nad jazerom Lac Abhé plným plameniakov, je nezabudnuteľný.
Čierne lávové polia s dymiacimi prírodnými komínmi, nekonečné púštne pláne.
Potápanie medzi korálovými útesmi Červeného mora.
Mesto Džibuti ponúka hlučnú zmes koloniálneho Francúzska a modernej Arábie. Mesto je plné jemenských vavrínov, ktoré ponúkajú dostatok tieňa. Spolu s miestnymi môžete ochutnať quat a spoznať jeho stimulačné účinky.
Pláže Doralé a Khor-Ambado sú ako tropické akváriá.
Zaujímavý je výlet loďou a nočný kemp na ostrovčekoch Ile Maskali a Ile Moucha.
Púštne oblasti Grand Bara a Petit Bara umožňujú netradičný surfing na soľnom jazere.
Súvisiace články
TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.