AUTOM Od nedele začne platiť nový cestný zákon (2)

2009-01-29 11:00:00 |   |    | 

SLOVENSKO - Nový zákon o cestnej premávke, ktorý začne na území SR platiť od 1. februára, prináša pre šoférov aj ostatných účastníkov cestnej premávky balík zmien.



Zavádza celoročné svietenie, zákaz telefonovania počas jazdy, ale aj prísnejšie sankcie. K vybraným zmenám sa pre TASR vyjadril dopravný expert Ján Bazovský. V novom zákone platí "absolútna" prednosť v jazde. Definuje ju ustanovenie podľa ktorého dať prednosť v jazde je povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. V súčasnom zákone ešte platí požiadavka, aby vodič nemusel náhle meniť smer.

"V praxi to znamená, že vodič, ktorý vychádza z vedľajšej cesty na hlavnú, prípadne prechádza z jedného jazdného pruhu do druhého a podobne, nesmie vodiča, ktorý má prednosť v jazde, ani obmedziť," vysvetlil Bazovský. Doplnil, že z tohto dôvodu bude zrejme potrebné najmä v neprehľadných križovatkách, ktoré sa nachádzajú napríklad v zákrute, znížiť maximálnu povolenú rýchlosť pre vozidlá s prednosťou v jazde, aby ich pri vychádzaní na hlavnú cestu ostatní účastníci cestnej premávky neobmedzovali.

Podľa nových pravidiel sa motorové vozidlo môže používať iba na cestách. "Táto novinka zamedzuje prístupu motorových vozidiel, áut, motocyklov, štvorkoliek a pod. na polia a do lesov, pokiaľ sa na nich nenachádzajú poľné alebo lesné cesty a prístup na ne nie je zakázaný dopravnou značkou Zákaz vjazdu všetkým motorovým vozidlám," spresnil Bazovský.
Nákladné autá musia po novom pri jazde do svahu pustiť kolóny jazdiace za nimi - ak treba, tak aj odstavením vozidla. Podľa slov dopravného experta tieto vozidlá s maximálne prípustným nákladom dokážu na rovine vyvinúť takú rýchlosť, ktorá v konkrétnych podmienkach nebráni plynulosti cestnej premávky.

"Pri jazde do kopca alebo schádzaní z neho však výkon motora nestačí a rýchlosť klesá často pod hranicu 20 km/h," opísal problém Bazovský. Doplnil, že taktiež niektoré poľnohospodárske stroje alebo špeciálne vozidlá nedokážu ani na rovine vyvinúť dostatočnú rýchlosť, prípadne im je konštrukčne obmedzená, a preto je logická požiadavka, aby sústavne nebránili plynulosti cestnej premávky a rýchlejším vozidlám umožnili bezpečné predchádzanie i odstavením vozidla na vhodnom a bezpečnom mieste.

"Žiaľ, doposiaľ sa vodiči nákladných vozidiel správali ku svojim kolegom veľmi neprofesionálne a neohľaduplne a za mnohými sa vytvárali dlhé kolóny, ktoré následne zvádzali vodičov osobných áut k porušovaniu pravidiel cestnej premávky pri bezpečnom predchádzaní."

Od 1. februára bude môcť prevádzkovateľ vozidla zveriť vozidlo iba osobe, ktorú pozná. Doposiaľ podľa Bazovského existovala teoretická možnosť vyhnúť sa postihu za dopravný priestupok, pokiaľ policajti nezadržali vodiča priestupcu priamo na mieste.

Za dopravný priestupok je zodpovedná konkrétna osoba, ktorá ho spáchala. "V prípadoch prekročenia povolených rýchlostí, ktoré zistili policajti meraním, ale z dôvodov ohrozenia bezpečnosti premávky nemohli priestupcu vyriešiť na mieste, sa majitelia vozidiel často vyhovárali, že nevedeli, kto v čase spáchania priestupku auto riadil, prípadne nevedeli uviesť jeho plné meno a iné údaje, ktoré by priestupcu identifikovali," vysvetlil

Rýchlosť v obci sa zmení na 50 km za hodinu. Toto pravidlo je všeobecne rozšírené takmer vo všetkých členských štátoch Európskej únie (EÚ). "Vychádza z odborných štúdií, že pri dopravnej nehode medzi motorovým vozidlom a chodcom pri rýchlosti 50 km/h sa šanca na prežitie chodca mnohonásobne zvyšuje," vyjadril sa dopravný expert. Doposiaľ bolo na komunikáciách v SR množstvo obmedzení maximálnej povolenej rýchlosti v obci na 40 km/h.

"Na jednej strane tak nový zákon pomáha zvyšovať plynulosť cestnej premávky, na druhej strane však najmä vo veľkých mestách skomplikuje prejazdnosť komunikácií. Napríklad, keď za jednu minútu prejde po ulici v Bratislave 60-kilometrovou rýchlosťou 60 vozidiel, pri jej znížení o 10 kilometrov prejde za minútu len 50 vozidiel.
Tých zvyšných 10 zostane stáť na križovatkách a tým pádom znižuje plynulosť cestnej premávky. Nový zákon však pripúšťa možnosť na miestach, kde to dovoľuje dopravná situácia aj zvýšiť maximálnu povolenú rýchlosť v obci. Týka sa to úsekov ciest v obciach a mestách, ale aj úsekov ciest I. triedy, ktoré cez obce prechádzajú." Takéto zvyšovanie maximálnej povolenej rýchlosti v obci bolo praktizované aj doposiaľ.

"Súčasná ekonomická situácia umožňuje každému majiteľovi motorového vozidla vybaviť ho v zimnej premávke zimnými pneumatikami," vyjadril sa Bazovský na margo zmeny, podľa ktorej už budú musieť mať majitelia motorových vozidiel zimné pneumatiky v prípade, že je na ceste súvislá vrstva snehu alebo ľadu.
Ako uviedol, rozdielnosť v konštrukcii a používaných materiáloch medzi letnými a zimnými pneumatikami sa sústavne zvyšuje, a preto sa stáva jazda letnými pneumatikami po snehu a ľade čoraz nebezpečnejšia.

"Preto už bol najvyšší čas zaviesť túto povinnosť pre majiteľov a prevádzkovateľov motorových vozidiel. Určitý problém môže spôsobiť samotný termín "ak sa na ceste nachádza súvislá vrstva snehu alebo ľadu". "K porušovaniu tejto povinnosti by mali pristupovať policajti naozaj individuálne," myslí si Bazovský.

 

 

Zdroj/autor: mvsr,tasr,drom     

Zdieľať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Pondelok, 6. máj. 2024. Meniny má Hermína.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa