Opera v Sydney patrí k najvýznamnejším stavbám sveta, akustika však bola sklamaním
Obrie plachetnice kotviace v prístave, veľký exotický vták, milujúce sa korytnačky alebo lastúry. To všetko pripomína pozoruhodná budova opery s kaskádou mušľovitých útvarov, ktorá v prístave v austrálskom Sydney hostí kultúrne podujatia už polstoročie. Presne toľko dnes uplynie od uvedenia prvého operného predstavenia v tomto hudobnom stánku.
Hrala sa tu vtedy Vojna a mier ruského skladateľa, klaviristu a dirigenta Sergeja Prokofjeva. Majster hudobnej moderny, ktorého dielo patrí k vrcholom hudby 20. storočia, túto operu zložil v rokoch 1941 až 1943. Adaptácia slávneho románu Leva Nikolajeviča Tolstého bola výrazom skladateľovho hlbokého vlastenectva. Orchester pri prvom predstavení v opere v Sydney riadil Edward Downes.
Odvtedy vystúpilo v opere v Sydney množstvo vynikajúcich umelcov. Leonard Bernstein tu v roku 1974 dirigoval koncert Newyorského filharmonického orchestra, Luciano Pavarotti tu spieval v roku 1983 na benefičnom galakoncerte a popový kráľ Michael Jackson tu v roku 1996 dostal cenu spoločnosti Sony Music a jednu tonu vážiacu sochu, ktorá ho vítala z lode na hladine zátoky.
Zo slávnych osobností poctili operu svojou návštevou okrem britskej kráľovnej Alžbety II. tiež napríklad pápež Ján Pavol II. v roku 1986, o štyri roky neskôr juhoafrický prezident Nelson Mandela, v roku 1996 prezident USA Bill Clinton a v ďalšom roku napríklad nemecký kancelár Helmut Kohl.
Budova opery je 183 metrov dlhá a 120 metrov široká. V najvyššom bode sa týči do výšky 67 metrov nad hladinu mora. Inšpiráciou sa architektovi tohto diela, ktorým bol Dán Jörn Utzon, vraj stali listy paliem a ďalšie motívy zo sveta prírody i z histórie architektúry. A tiež pocit, ktorý si odniesol z prehliadky náhorných plošín Mayov v Mexiku. Jeho návrh bol už počas výberovej súťaže označovaný za geniálny.
Pôvab jeho vizionárskeho diela umocňuje aj okolité prostredie - budova stojí na samom konci výbežku Bennelong, v susedstve botanickej záhrady, ktorá vytvára zelené pozadie bielych škrupinových konštrukcií, záliv prístavu potom dôležitú modrú horizontálu a neďaleko stojaci most pôsobivý kompozičný vzťah.
Utzon strávil prácou na náročnom projekte celkom osem rokov a v roku 2003 mu zaň udelili Pritzkerovu cenu (prezývanú Nobelova cena za architektúru) so slovami: "Utzon dokázal, že v architektúre sa dá dosiahnuť nádherný a zdanlivo nemožný cieľ. "
So svojím revolučným projektom "surrealistické labute" uspel Utzon medzi 233 návrhmi v roku 1957 v architektonickej súťaži. To už patril medzi najznámejších architektov planéty s osobitým štýlom kombinujúcim monumentalitu s harmóniou. "Budú to dve budovy viditeľne zavesené na mušliach ako kus nábytku," vyhlásil o svojom diele v roku 1962. Najvýraznejším prvkom stavby sa stali práve tieto škrupiny kryté svetlými glazovanými a matnými keramickými dlaždicami.
Budovať sa začalo roku 1959 a na stavbe pracovalo 10.000 robotníkov. Samotná konštrukcia škrupín sa ukázala ako najväčší konštrukčný problém. Preto Utzon svoje nízke tvary pozmenil a odvodil ich zo sférickej geometrie, takže sa rebrá škrupín mohli zostaviť z prefabrikátov. No stĺpy, na ktorých spočívalo pódium, nemohli uniesť ťarchu novo navrhnutej strešnej konštrukcie. Museli byť preto odstrelené a nahradené väčšími. S financovaním strmo rastúcich nákladov pomohla séria špeciálnych lotérií, z ktorých sa financuje prevádzka v súčasnosti.
Operu otvorila britská kráľovná Alžbeta II. 20. októbra 1973 (sama ju potom navštívila ešte štyrikrát, naposledy v roku 2006). Krása vizionárskej stavby však zhltla mimoriadnu sumu: pôvodný rozpočet siedmich miliónov sa vyšplhal až na 102 miliónov austrálskych dolárov. Kvôli sporom s vládou bol nakoniec Utzon v roku 1966 od projektu odvolaný, čo sa prejavilo hlavne na podobe interiérov. V deväťdesiatych rokoch však bol opäť prizvaný k plánovaným úpravám budovy.
Dnes celý komplex pozostáva z piatich samostatných priestorov: koncertnej siene, vlastnej opery, dramatického divadla, činohry a štúdia. To bolo otvorené v roku 1999 a venuje sa prevažne experimentálnej tvorbe. Najväčší z týchto priestorov je koncertná sieň s celkovo 2.679 miestami. Na pohon klimatizácie aj vykurovania v budovách sa využíva morská voda priamo z prístavu, ktorá v nich prúdi v systéme potrubia s celkovou dĺžkou 35 kilometrov.
Od roku 2017 prešla opera rozsiahlou renováciou. Cieľom projektu za 273 miliónov austrálskych dolárov bolo predovšetkým zlepšiť akustiku. Vnútorné priestory, kde sa z finančných dôvodov veľmi ustúpilo od pôvodného Utzonovho projektu, totiž akusticky nevyhovovali a sklamanie zo zlej akustiky operu sprevádzalo od jej otvorenia.
Opera v Sydney sa stala symbolom Austrálie a v roku 2007 ju UNESCO zapísalo do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva. Ročne ju navštívi necelých jedenásť miliónov ľudí.
Zdieľať článok na Facebooku
Súvisiace články
Novinky.sk
Gurman.sk
TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.