Pred 111 rokmi otvorili najvyššie položenú železničnú stanicu Európy: Funguje dodnes

2023-08-01 10:00:00 |   |    | 

Ide o jednu z najznámejších úzkokoľajných železníc švajčiarskych Álp, ktorá leží doslova medzi nebom a zemou. Jungfraubahn vedie k železničnej stanici Jungfraujoch. Tomuto miestu, prezývanému Top of Europe, patrí dodnes prívlastok najvyššie položenej železničnej stanice v Európe, keďže sa nachádza vo výške 3454 metrov nad morom. Prví turisti sa vydali na cestu po novovybudovanej železničnej trati do konečnej stanice Jungfraujoch 1. augusta 1912.



 

Horský masív Jungfrau oddávna fascinoval básnikov, maliarov, ale aj inžinierov, politikov i podnikateľov. Prvé pokusy zdolať ho spustili zároveň aj túžbu postaviť cez tieto trojité vrcholy železnicu. Táto myšlienka začala dostávať konkrétne kontúry koncom 19. storočia počas rozmáhajúcej sa "horskej železničnej horúčky", kedy vo Švajčiarsku vybudovali veľký počet takýchto tratí. Jungfraubahn bola vrcholom tejto vlny železničných stavieb.

Už v roku 1869 politik z mestečka Interlaken vo švajčiarskom kantóne Bern Friedrich Seiler naplánoval pneumatickú železnicu z Lauterbrunnenu až do Rottalu na úpätí vrchu Jungfrau. Na vrchol mal viesť bezpečný horský chodník. O 20 rokov neskôr vyvolali kontroverziu hneď tri súčasne spustené projekty. Všetci videli ako východiskový bod železnice obec Lauterbrunnental.

Švajčiarsky podnikateľ Adolf Guyer-Zeller, ktorý bol na turistike v horskej dedinke Mürren, to však videl ináč. V nedeľu 27. augusta 1893 mu preletel pohľad ponad obec Lauterbrunnental na hory Eiger, Mönch a Jungfrau a zbadal novú železnicu v lyžiarskej oblasti Wengernalp v smere na vysokohorský priesmyk Kleine Scheidegg. Vtedy mi zišlo na um postaviť železnicu práve z Kleine Scheidegg do Jungfrau. V kúpeľnom hoteli Mürren ešte v tú noc načrtol na papier plán budúcej železnice.

O necelé štyri mesiace predložil federálnej rade žiadosť o licenciu. Jeho železnica Jungfraubahn bola od začiatku plánovaná ako elektricky ovládaná ozubnicová trať, ktorá mala viesť tunelom na ľadovci Eiger. Železnica mala tri zastávky – každú so špecifickým výhľadom na neopakovateľné čaro Álp. Zakladateľ železnice Jungfraubahn Adolf Guyer-Zeller získal stavebné povolenie 21. decembra 1894.

Samotné práce na výstavbe sa začali 27. júla 1896. Počas nasledujúcich 16 rokov robotníci postupne razili tunel. Vytúžený deň nastal 21. februára 1912, keď sa tunel vynoril na vrchole hory na denné svetlo.

Dopravu na Jungfrau zabezpečujú dodnes tri železnice - Berner Oberland Bahn, Wengernalpbahn a vrcholová Jungfraubahn s odlišným rozchodom 1000 a 800 milimetrov s dvoma prestupmi v každom smere. Celková dĺžka trate z Interlakenu do hornej stanice je 30 kilometrov, pričom najvyšší sklon na trati je 25% s prevýšením 2887 metrov.

Bahnhof Jungfraujoch.jpg

By Adrian Sulc - <span class="int-own-work" lang="en">Own work</span> (<span dir="ltr" lang="en">Original text: Eigene Fotografie</span>), CC BY-SA 3.0, Link

 

Zdieľať článok na Facebooku

Zdroj: TASR

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk

Utorok, 30. apríl. 2024. Meniny má Anastázia.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa