Panama delí i spája oceány

2012-12-14 16:00:00 |   |    | 

PANAMA - Slávna pre megalomanský prieplav, no už menej pre svoju pohnutú históriu. Panama sa postupne z okraja cestovateľského záujmu dostáva na svetlá reflektorov. Stále si so sebou nesúc mnohé z minulosti plnej drancovania.



O Paname sa vraví, že má najšťavnatejšiu históriu zo všetkých karibských štátov. Už odkedy ju začiatkom 16. storočia začali kolonizátori násilím trhať z rúk Indiánov, je objektom intenzívneho záujmu.

Dôvodom je najmä poloha medzi dvoma oceánmi a krvopotne vybudovaný prieplav, ktorý dnes bez väčších problémov umožňuje presun lodiam z jedného pobrežia Ameriky na druhé. Aj napriek tomu, že má Panama čo ponúknuť i moderným cestovateľom, stále si so sebou nesie nezmazateľné znaky minulosti.

Napríklad pestro pomaľované retro autobusy dodnes zabezpečujú kyvadlovú hromadnú dopravu naprieč celou krajinou. Okrem toho, že lákajú na dobrodružstvo, treba si zapamätať, že so zvýšenou ostražitosťou v nich nič nepokazíte. Na tú nemožno zabúdať ani v metropole Panama, ktorá sa však aj napriek stopám minulosti pomaly ťahá na vyspelé severoamerické veľkomestá.

Pôvodné sídlo založili španielski osadníci už v roku 1519 ako prvé trvale obývané španielske mesto na pobreží Tichého oceánu. Práve odtiaľto smerovali ďalší kolonizátori do celej Ameriky a mesto sa stalo prekladiskom drahých kovov a iného tovaru, ktorý sa na novom kontinente podarilo ulúpiť.

Prekvitajúce mesto však nezvládlo ničivý nápor piráta Henryho Morgana a v roku 1671 mesto ľahlo popolom. Asi dva kilometre od pôvodného mesta Panamá vybudovali Španieli novú štvrť, z ktorej postupne vyrástlo Panama City až do svojich dnešných rozmerov s takmer miliónom obyvateľov a modernou panorámou plnou mrakodrapov.

Krajinu postupne navštevujú aj turisti, ktorí prichádzajú objavovať jej zašlú slávu. Tí prví patrili najmä k majetnej severoamerickej klientele prepychových turistických lodí, ktorých je na oboch pobrežiach neúrekom. A mnohí domáci, ktorí vďaka nim majú prácu, sa iba smejú, že na lodi plnej bohatých turistov ide vlastne len o iný druh pirátstva.

Prístavy sa však hemžia aj inými typmi lodí, ktoré čakajú na prístup do prieplavu. Ten využívajú najmä gigantické kontajnerové lode, aby ekonomicky výhodnejšie prepravili dodávky tovaru na trasách medzi Atlantikom a Pacifikom. Prieplav bol otvorený v roku 1914 po desiatich náročných rokoch výstavby a po niekoľkých rozširujúcich rekonštrukciách dnes plavba ním trvá približne dvanásť hodín.

More skrátka k Paname neodmysliteľne patrí, rovnako ako úžasné pláže na oboch pobrežiach. Miestni obyvatelia často bohatnú na cennostiach, ktoré tu postrácajú turisti, a aj tradiční lovci perlorodiek na dne vôd stále hľadajú svoje malé poklady. Odporúčajú hlavne súostrovie Islas de las Perlas v Panamskej zátoke vzdialené asi 30 míľ od pevniny, kde i piráti v dávnych časoch skrývali svoj drahocenný lup.

 

Zdroj/autor: bbc.com, wikipedia, Dominika Babulicová, drom

Zdieľať článok na Facebooku


Hodnotenie článku:
5.0/5 (7 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Streda, 1. máj. 2024. Dnes je Sviatok práce,
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa