KEĎ spoje meškajú

2010-09-23 09:15:00 |   |    | 

SLOVENSKO /EÚ - Cestovné kancelárie a predajcovia leteniek sa pred oneskorenými odletmi chránia prostredníctvom podmienok v zmluvách. Odškodné však treba vymáhať skôr a aj prostredníctvom právnika.



 

 

 

 

 

  • Letecká doprava

Európske pravidlá prikazujú aerolíniám, aby cestujúcim vyplatili odškodné, ak ich lietadlá meškajú. Nariadenie sa týka všetkých spoločností a letov, teda aj nízkonákladových spoločností a tzv. charterových letov. Dôležitá je dĺžka meškania. Pri dvoj a viachodinovom meškaní letov v EÚ máte nárok na občerstvenie a na dva telefónne hovory (faxy alebo e-maily). Pomoc vám poskytnú, ak o to požiadate.

Pri meškaní nad päť hodín má pasažier právo rozhodnúť sa, či zmeškaný let využije, alebo sa ho vzdá. Vtedy má nárok na vrátenie celej sumy za letenku. Môže tiež bezplatne zmeniť termín letu. Ak meškanie trvá v noci až do nasledujúceho rána, pasažier má nárok na ubytovanie. Ak bol let zrušený, má nárok na vrátenie peňazí za letenku a tiež na odškodnenie, ktoré je odstupňované podľa vzdialeností. Cestujúci by mal dostať náhradu 250 eur pri lete na vzdialenosť do 1500 kilometrov.

Ak si chcete nárokovať náhradu škody za meškanie pravidelnej linky, musíte poslať písomnú žiadosť. Spoločnosť ju posúdi a cestujúcemu pošle vyrozumenie. V právomoci dopravcu je vybrať si spôsob náhrady. Letecká spoločnosť si môže internými pravidlami zvoliť spôsob kompenzácie, napríklad formou voľných leteniek.

Ak sa pre meškanie cestujúcemu skráti dovolenka, cestovná kancelária mu škodu nemusí nahradiť. Cestovky majú podmienky nastavené tak, aby sa aj 24-hodinové meškanie nepovažovalo za porušenie zmluvy. Preto je dôležité, aby ste si pozorne prečítali aj všeobecné podmienky zájazdu. V nich cestovné kancelárie píšu, čo považujú za prípustné meškanie bez nároku na odškodnenie.

V praxi vymáhanie odškodného od leteckých spoločností za omeškané či zrušené lety vôbec nie je ľahké. Aerolínie sa istia tým, že nenesú zodpovednosť za škody spôsobené tretími stranami alebo tzv. vyššou mocou, akou je napríklad zlé počasie. Spoločnosti majú tímy dobrých právnikov, ak chcete od nich dostať peniaze, musíte si tiež zaobstarať právneho zástupcu.

 

Finančné náhrady

 

  • 250 eur lety s trasou kratšou ako 1500 km 
  • 400 eur  lety v Európskej únii s dlhšou trasou a ostatné lety s trasou medzi 1500 km až 3500 km 
  • 600 eur  lety mimo územia únie s trasou dlhšou ako 3500 km

Finančná náhrada môže byť znížená na polovicu, ak meškanie lietadla nepresiahne 2, 3 alebo 4 hodiny (Nariadenie 261/2004ES).

 

  • Železnice

Európske železničné spoločnosti nevracajú celú časť cestovného. Slovenská Železničná spoločnosť vám uhradí časť ceny lístku, ak meškanie vlaku spôsobila. Pri medzinárodnej železničnej doprave sa rozlišuje, či vlak premáva a mešká v denných alebo večerných hodinách. V denných hodinách má cestujúci nárok na náhradu, ak vlak mešká viac ako hodinu. V nočných hodinách (od 22. hodiny do 6. hodiny) je "povolené meškanie dve hodiny".

Cestujúci si musí prevziať potvrdenie o meškaní vlaku v cieľovej alebo prestupnej stanici. Vypíše žiadanku a spolu s cestovným lístkom do dvoch mesiacov zašle na miesto, kde si kúpil lístok. Náhradu si môže uplatniť nielen v Európskej únii, ale aj v Nórsku a Švajčiarsku.

Rozhodujúce je miesto, kde si lístok kúpil. Ak bude sťažnosť oprávnená, cestujúcemu vrátia 20 percent z ceny medzinárodného lístka formou dobropisu na nákup ďalšieho lístka. Dobropis platí jeden rok. Ak však vzniknú také okolnosti, ktoré dopravca nemohol ovplyvniť, napríklad štrajk, zásah polície, železničná spoločnosť nie je zodpovedná za meškanie vlakov. Ak cestujúcemu meškanie spôsobilo ďalšiu škodu, môže si nárokovať náhradu podľa Občianskeho zákonníka.

 

  • Autobusy

Ak meškajú autobusy, dôležité je vedieť, s ktorou dopravnou spoločnosťou cestujete. Európska únia trh autobusovej dopravy nereguluje. Dopravcovia si náhrady upravujú sami vnútornými predpismi. V Slovak Lines (SAD Bratislava) sa cestujúci môže dožadovať svojich práv a podať do troch mesiacov sťažnosť, ak nebola cesta vykonaná včas alebo sa neuskutočnila.

Každú sťažnosť prehodnocujú osobitne a treba k nej priložiť cestovný lístok. Vrátia najviac 100 percent hodnoty cestovného lístku, buď poštovou poukážkou, alebo prevodom na bankový účet.

 

 

Zdroj/autor: zssk,ek,drom

Zdieľať článok na Facebooku

Foto: jupiterimages

Hodnotenie článku:
5.0/5 (1 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Pondelok, 6. máj. 2024. Meniny má Hermína.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa