TÉMA Autom po Európskej únii

2008-11-06 16:00:00 |   |    | 

EURÓPSKA ÚNIA - Chystáte sa navštíviť niektorú z krajín Európskej únie? Tu je niekoľko praktických rád a informácií.



Vodičský preukaz

Vodičský preukaz vydaný v jednej z krajín Európskej únie je platný v celej EÚ. Treba pamätať na to, že vodičom sa môže stať len osoba, ktorá dovŕši vek 18 rokov, mladším osobám sa v týchto krajinách nepovoľuje viesť auto, hoci vlastnia platný vodičský preukaz z inej krajiny.

V niektorých krajinách treba okrem platného vodičského preukazu aj potvrdenie o registrácii vozidla. Pri prenajímaní áut takisto platia určité pravidlá, od vodiča sa napríklad požaduje dovŕšenie veku 20 rokov.

Poistenie vozidla

Kdekoľvek v EÚ budete cestovať, vaša povinná poistka na auto bude automaticky bez príplatkov pokrývať poistenie zodpovednosti za škody, ako si to vyžaduje zákon. Tieto pravidlá sa vzťahujú aj na Island, Nórsko a Švajčiarsko. Ak máte doma komplexnú poistku, skontrolujte, či sa vzťahuje aj na cestu do iných krajín. Takisto môžete uvažovať o havarijnej poistke vozidla.

V rámci cestovania po EÚ sa povinne nepožaduje zelená karta, ale slúži ako medzinárodne uznávaný dôkaz o poistení a môže vám uľahčiť vymáhanie náhrady za škodu pri nehode. Ak so sebou nevozíte zelenú kartu, mali by ste mať aspoň potvrdenie o poistke.

Váš poisťovateľ vám môže vystaviť formulár Európskeho vyhlásenia o nehode, ide o štandardný dokument, ktorý uľahčuje vyplnenie potrebných údajov na mieste v prípade, že ste účastníkom nehody mimo vlastnej krajiny.

Nové pravidlá by mali zaručiť včasné uhradenie škôd motoristom nezávisle od toho, kde v Európe sa stanú. Zjednodušili sa aj postupy a vybavenie žiadosti je rýchlejšie. Za oneskorené platby sa platí pokuta. Tieto pravidlá sa vzťahujú nielen na nehody v EÚ, ale aj na nehody medzi dvoma stranami EÚ a v krajinách mimo EÚ, ktoré spadajú do systému zelenej karty.

Bezpečná jazda

Vo všetkých krajinách EÚ je vo vozidle povinné používanie bezpečnostných pásov na predných i na zadných sedadlách.

Pamätajte na to, že na Cypre, v Írsku, na Malte a vo Veľkej Británii sa jazdí vľavo a v niektorých krajinách, ako napríklad v Belgicku, Francúzsku a Holandsku, sa dáva prednosť vozidlám prichádzajúcim sprava.

Na diaľniciach je obyčajne najvyššia povolená rýchlosť 110, 120 alebo 130 km za hodinu. Dávajte pozor na značky, aby ste dodržiavali stanovenú rýchlosť alebo iné špeciálne predpisy.

Používanie mobilného telefónu za jazdy päťnásobne zvyšuje riziko smrteľnej nehody. V krajinách EÚ je to preto priamo alebo nepriamo zakázané. V niektorých krajinách sa toleruje používanie tzv. hands-free sady, ktorá umožňuje mať pri telefonovaní voľné ruky.

Vo väčšine krajín sa najvyššia povolená hranica alkoholu v krvi pohybuje medzi 0,2 mg/ml a 0,9 mg/ml. V niektorých krajinách sa však netoleruje žiaden alkohol v krvi. 

Poplatky

V mnohých krajinách, vrátane Českej republiky, Francúzska, Grécka, Maďarska, Poľska, Portugalska, Rakúska, Slovinska, Španielska, Spojeného kráľovstva a Talianska, sa platia cestné poplatky. Návštevníci Rakúska, ktorí chcú použiť vozovky typu A, musia vlastniť platenú nálepku, ktorú treba umiestniť na viditeľné miesto na vozidle. Možno ich zakúpiť na všetkých väčších hraničných priechodoch alebo na väčších benzínových pumpách. Česká republika má podobný systém umiestňovania nálepky na predné sklo vozidla.

Pokuty

Európski policajti pri dopravných priestupkoch postupujú razantne a dokonca ešte tvrdšie ako slovenskí. Všeobecnou tendenciou polície je nerobiť medzi členmi únie žiadne rozdiely. Navyše sa v EÚ prijímajú nové legislatívne a technické opatrenia, ktoré strpčia život všetkým, ktorí si myslia, že nemusia rešpektovať v zahraničí národné dopravné predpisy.

Prekročenie rýchlosti

Západoeurópske krajiny, najmä Rakúsko, Francúzsko, Nemecko, Belgicko a Luxembursko, investovali obrovské finančné prostriedky do inštalácie nových radarových technológií. Ide o plne automatizovanú sieť stacionárnych radarov, ktoré nie sú vždy označené, a navyše sú umiestnené tak, aby boli ľahko prehliadnuteľné. Tak napríklad vo Francúzsku je inštalovaných na diaľniciach približne stotridsať radarov.

Novinkou je, že merajú nielen okamžitú rýchlosť, ale aj čas prejazdu medzi jednotlivými radarmi, pretože dokážu rozlišovať vozidlá podľa evidenčných čísiel. To znamená, že ľahko vypočítajú vašu priemernú rýchlosť. Pribrzdiť v mieste merania už teda nestačí. Po prekročení rýchlosti vyhotoví radar okamžite fotografiu, ktorá je cez mobilnú sieť GPRS prenesená do centrálnej databázy, do ktorej majú prístup všetky policajné hliadky a dokonca aj pohraničné hliadky Schengenu.

Môže sa teda pokojne stať, že rýchlosť prekročíte niekde pri Linczi a pokutu zaplatíte pri kontrole za Viedňou, alebo vás "skasírujú" na hraničných priechodoch. Slovensko ako člen EÚ pristúpilo k európskym normám aj na poli vymáhateľnosti pokút, čo v praxi znamená, že naša polícia požaduje od občanov, ktorí sa v zahraničí dopustili dopravného priestupku zaplatenie pokuty na území Slovenska. Zväčša ide o trojmiestne sumy v eurách.

Prísna legislatíva

Nových členov Európskej únie víta spoločenstvo aj podstatne tvrdšou legislatívou. Treba mať na mysli, že pokuta je najnižšou formou sankcie, za ktorou nasledujú oveľa tvrdšie opatrenia, ako napríklad väzba. Vo Francúzsku má polícia oprávnenie riešiť súdnou cestou dokonca už aj priestupky, pri ktorých vodič prekročí povolenú rýchlosť len o viac ako desať kilometrov za hodinu.

Navyše má polícia právo siahnuť na váš majetok. So zhabaním autorádia sa môžete bežne stretnúť napríklad v Rakúsku. Priama exekúcia sa uplatňuje v čoraz väčšom počte krajín, napríklad aj v Rakúsku, Španielsku, Nemecku a v ďalších. Právo exekúcie môže viesť až k zaisteniu vozidla. To znamená, že policajt môže pri vážnom priestupku sadnúť do vášho auta a odviezť vás na súd, kde sudca prakticky okamžite vynesie rozsudok. Ten môže mať formu pokuty, niekoľkodňovej väzby a s tým spojený zákaz viesť vozidlo na území krajiny v období niekoľkých mesiacov.

S políciou sa nevyjednáva

Stretnutie so zahraničnou políciou nie je rozhodne príjemné. Policajti sú síce slušní, no nekompromisní. Najhoršie, čoho sa môžete dopustiť, je popierať vinu, či dokonca vyjednávať. Na to sú západoeurópski policajti priam alergickí. Väčšina krajín v Európe má veľmi dobré dopravné značenie a na hraničných prejazdoch aj informačné tabule so základnými dopravnými predpismi. A tak je vysvetľovanie o neznalosti predpisov úplne zbytočné.

Navyše, tak ako všade inde aj tu platí pravidlo, že neznalosť zákona neospravedlňuje. Pri styku s políciou si treba dať pozor aj na to, že pri vyberaní dokladov z tašky či odkladacej schránky pred spolujazdcom, môže polícia považovať takéto pohyby za "siahnutie po zbrani". Špeciálne zlé skúsenosti majú motoristi s takouto reakciou polície v Taliansku.

Čo však policajti musia v zahraničí rešpektovať, je vaša jazyková bariéra. Ak neviete pochopiť, z čoho ste boli obvinený a akého dopravného priestupku ste sa dopustili, je dôležité nič nepodpisovať. V takom prípade sa nechajte dobrovoľne predviesť na policajnú stanicu a dožadujte sa tlmočenia do jazyka, ktorému rozumiete, nemusí ísť o materinskú reč.

Pokuty stále rastú

Orientovať sa vo výške pokút je veľmi ťažké. Líšia sa v jednotlivých krajinách a navyše majú policajti dostatok právomocí posúdiť závažnosť dopravného priestupku a vyrubiť príslušnú pokutu podľa vlastného uváženia. Rozdiel medzi minimálnou a maximálnou sadzbou môže predstavovať desať- aj dvadsaťnásobok základu.

Pokuty za drobné priestupky začínajú niekde okolo 30 eur, neraz sa však môžu vyšplhať až nad hranicu stotisíc korún. V škandinávskych krajinách začala polícia uplatňovať celkom nový spôsob vyrubovania pokút. Ten berie do úvahy sociálne postavenie previnilca, keďže je výška určená násobkom jeho denného príjmu. Známe sú prípady vysokopostavených švédskych manažérov, ktorí svojimi sto dennými platmi obohatili štátnu kasu o niekoľko miliónov švédskych korún. Sadzobník vedú jednoznačne pokuty za jazdu pod vplyvom alkoholu.

 

Ako sa správať pri porušení dopravných predpisov

 

  • Pri komunikácii so zahraničnou políciou buďte vždy slušní
  • Doklady sa snažte mať na ľahko dostupnom mieste, aby pri vyberaní nevzniklo podozrenie, že siahate po zbrani
  • Nepokúšajte sa vyjednávať
  • Ak nerozumiete, z čoho ste obvinení, nič nepodpisujte, ale dožadujte sa tlmočenia v jazyku, ktorý ovládate
  • Ak máte pocit, že ste boli krivo obvinení, snažte sa skontaktovať so slovenskou ambasádou alebo zastupiteľstvom v danej krajine
  • Z priestupku trestný čin

 

Zaplatenie pokuty v zahraničí, najmä v krajinách Schengenu, neznamená, že váš "register" ostane čistý. Vodič, ktorý poruší pravidlá cestnej premávky a je pokutovaný, sa automaticky dostáva do schengenského informačného systému. Ak sa neskôr dopustí ďalšieho dopravného priestupku, môže byť takýto záznam považovaný za priťažujúcu okolnosť a priestupok za trestný čin. Namiesto pokuty nasleduje súdny príkaz, exekúcia či väzenie.

Nehody v zahraničí - čo robiť

Nečakaná udalosť počas dovolenky vám môže urobiť poriadny škrt cez rozpočet. Pokuta za malý dopravný priestupok sa ešte dá vydržať, ale dopravná nehoda či dokonca krádež vozidla v zahraničí sú pre dovolenkárov doslova nočnou morou. O to viac platí, že vydať sa na dovolenkovú cestu bez havarijného poistenia a poistenia proti krádeži je totálny hazard. Najmä, ak je možné vozidlo do zahraničia pripoistiť len na určitý čas. To znamená výhodu pre tých, ktorí zväčša do zahraničia necestujú, a preto si vozidlo poisťujú len na území Slovenska.

Mať havarijné poistenie je obrovskou výhodou, inak na seba beriete riziko, že všetky náklady, ktoré vám vznikli, zaplatíte z vlastného vrecka. Aj havarijné poistenie má však svoje úskalia. Pri dopravnej nehode treba dodržiavať určité zásady a vyhnúť sa niektorým rizikám, ktoré môžu mať vplyv na priebeh náhrady škody. Preto vám prinášame niekoľko dobrých rád odporúčaných Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky v prípade, že sa stanete účastníkom či dokonca vinníkom dopravnej nehody.

V prvom rade sa treba presvedčiť o tom, či poškodeným netreba poskytnúť prvú pomoc. Neposkytnutie pomoci môže mať nielen trestnoprávne následky, ale v niektorých štátoch aj priamy vplyv na rozsah náhrady škody.

Zároveň je potrebné privolať políciu za účelom vyšetrenia príčin havárie a zistenia rozsahu škody. Právne predpisy štátov sú však v tomto smere veľmi rozdielne. Kým napríklad v Taliansku treba políciu privolať až v prípade škody na zdraví, v Chorvátsku sa polícia podieľa na vyšetrovaní každej nehody.

V iných štátoch je zase zavedená prax, že polícia chodí len k dopravným nehodám väčšieho rozsahu. Napríklad v Nemecku je potrebné volať políciu len ku škodám, ktoré prevyšujú 500 eur. V Rakúsku tiež nie je povinné volať políciu k menším nehodám, kde nedošlo k ujme na zdraví. Ak sa predsa len rozhodnete políciu privolať, je táto služba spoplatnená.

Ak k nehode nie je privolaná polícia, záznam o škode môžu vykonať pre potreby poistenia aj samotní vodiči. Ale pozor! Zahraničné poisťovne za tým účelom vydávajú svojim poisteným záznam o priebehu nehody, takzvaný Unfallbericht. Tento doklad býva napísaný dvojjazyčne, spravidla v nemeckom a francúzskom jazyku. Ľavú stranu vyplňuje jeden účastník nehody a pravú druhý.

Často sa však stáva, že obe rubriky vyplní zahraničný účastník nehody a nášmu vodičovi predloží tento doklad len na podpis. Tu treba byť veľmi obozretný. Zahraničné hlásenie o dopravnej nehode podpisujte len vtedy, ak rozumiete, čo je v protokole. Po návrate domov je zbytočné tvrdiť, že nehoda mala celkom iný priebeh. Ak neovládate jazyk a domnievate sa, že za nehodu nezodpovedáte výlučne vy, trvajte na privolaní polície, aby nehodu vyšetrila.

Ak nehodu vyšetrujú orgány polície, treba im podrobne vysvetliť priebeh nehody. Ak nerozumiete jazyku krajiny, kde sa stala dopravná nehoda, je potrebné pribrať tlmočníka. Pri tejto príležitosti je potrebné si zapísať ŠPZ poškodeného vozidla, meno vodiča, orgán polície, ktorý nehodu vyšetroval a z hľadiska rýchleho vybavenia poistnej udalosti aj mená svedkov a názov a adresu poisťovne, v ktorej je poistený druhý účastník nehody. Zároveň je potrebné oznámiť druhému účastníkovi nehody, kde ste poistený.

Ak polícia spísala protokol o nehode, treba si tento protokol pozorne prečítať, aby ste mali istotu, že odráža skutočný priebeh nehody. Treba si totiž uvedomiť, že ak niet svedkov dopravnej nehody, vyšetrovací protokol je vlastne jediným dôkazným materiálom, na základe ktorého sa likviduje škoda. Preto opäť platí zásada nepodpisovať nič, čomu nerozumiete... Ak polícia napriek tomu trvá na podpise, ešte pred podpis treba uviesť formulku "obsahu protokolu nerozumiem".

Ak vám bola pri nehode spôsobená škoda treba kontaktovať poisťovňu, kde máte vozidlo poistené, alebo sa spojiť so zmluvnou poisťovňou v mieste nehody. Telefónne čísla spolu s adresami nájde motorista na poistnej zmluve, ktorú odporúčame mať so sebou pri každej ceste do zahraničia.

Poisťovňa následne zabezpečí buď opravu vozidla, alebo jeho odtiahnutie domov. Bez havarijného poistenia hradíte všetky výdavky z vlastného vrecka. Pre každý prípad je však dobré si doklady o oprave alebo odťahovaní uschovať. Môže sa stať, že ak sa v priebehu vyšetrovania ukáže, že škodu predsa len zavinil zahraničný účastník nehody, máte právo žiadať o náhradu nákladov opravy alebo odťahovaní od druhej poisťovne.

Bez ohľadu na to, či ste škodu zavinili vy, alebo druhá strana, treba v každom prípade po návrate domov oznámiť škodu poisťovni. Zároveň je potrebné predložiť všetky vyššie uvedené doklady z cudziny a vyplniť záznam o priebehu dopravnej nehody, ktorého formulár sa nachádza na pobočkách poisťovní. Týka sa to všetkých prípadov škody, aj keby ste si mysleli, že za škodu nezodpovedáte.


 

Zdroj/autor: euroinfo,nds,drom

 

Zdieľať článok na Facebooku

Foto: jupiterimages

Hodnotenie článku:
2.5/5 (2 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Piatok, 3. máj. 2024. Meniny má Galina.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa