Dobré rady nad zlato: Takto sa vám dovolenka zbytočne nepredraží

2016-06-21 08:00:00 |   |    | 

Používať kreditnú alebo debetnú kartu? Zaplatiť v zahraničí pokutu za prekročenie rýchlosti, alebo ju ignorovať? A čo v prípade, že mi cestovná kancelária nezabezpečí sľúbenú kvalitu? Odpovede na tieto otázky a ušetrenie vašich peňazí ponúkame v našom článku.



 

Najlepšie je byť na všetko pripravený - teda poznať podmienky (napríklad zájazdu), pravidlá (napr. cestnej premávky v cudzine), samozrejme, svoje práva a mať naporúdzi právnika, ktorý, keď treba, poradí, zasiahne, vybaví... Aj jeho služby sa dajú kúpiť pred odchodom na dovolenku formou poistky, ktorá vždy stojí menej, ako keby sme potom mali znášať reálne náklady na všetko, čo s konaním právnika súvisí.

Ale poďme od teórie rovno do praxe. Na dovolenkové cesty, do hotelov, cestovných kancelárií či k poistným plneniam.

 

Karty vs. hotovosť

Hoci sa na väčšine miest už dajú využívať platobné karty, vždy je dobre mať pri sebe určitý obnos v hotovosti. Pri kartách platí jednoduchá zásada - za tovary a služby plaťte kreditnou, hotovosť vyberajte debetnou. A nezabudnite si pred odchodom overiť dátum ich expirácie a tiež akceptáciu v danej krajine.

 

Na cestách

Mnoho našincov sa na dovolenku vyberie vlastným autom. Majú tak kontrolu nad svojím časom, prestávky si robia, kedy im to vyhovuje, sú sebestační a slobodní.

No mali by byť aj obozretní. Nielen v súvislosti s dopravnými nehodami, veď dovolenku vie znepríjemniť aj zdanlivo triviálne porušenie dopravných predpisov. Od začiatku roka 2015 sa napríklad čoraz viac našich klientov stretáva s tým, že niekoľko týždňov po tom, ako prechádzali Rakúskom, dostanú od tamojšej polície úradné rozhodnutie o uložení pokuty, ktorá je im vyrubená ako majiteľom alebo držiteľom vozidla. V rozhodnutí je uvedené EČV vozidla, miesto, dátum a čas zaznamenania priestupku,“ hovorí JUDr. Ilja Sulík, právnik poisťovne D.A.S. Čo teraz? Panikáriť? Riešiť? A ako? Predraží nám pokuta dovolenku? Ak ste skutočne vlastníkom uvedeného vozidla a viedli ste ho vy alebo osoba, ktorej ste auto zverili v čase zaznamenania priestupku, a pripúšťate, že ste sa priestupku mohli dopustiť, odporúčam pokutu zaplatiť. Tým sa priestupkové konanie skončí. Ak nezaplatíte, čo je tiež možnosť, rakúska polícia začne klasické priestupkové konanie, kedy rakúske orgány vyzvú majiteľa vozidla, aby uviedol meno vodiča, ktorý v daný deň a čas viedol jeho vozidlo. Táto osoba sa musí k svojmu skutku priznať, inak sa bude konanie viesť stále voči majiteľovi vozidla. V takomto prípade však môže byť výsledkom vyššia pokuta, ako bola pôvodne uložená. Z našej bohatej praxe môžem potvrdiť takmer nulové šance na úspech v konaní o prekročení rýchlosti, keď je ako dôkaz predložená fotografia z radaru,“ pokračuje právnik.

Iný prípad nastáva, ak nie je EČV z fotografie úplne jasne čitateľné a zreteľné, keď nie ste majiteľom vozidla alebo keď s istotou viete, že vaše auto v ten deň nemohlo byť na mieste, ktoré uvádza polícia. Právnik Ilja Sulík z poisťovne D.A.S. radí: Pokutu nemá zmysel platiť, ak nejde o vaše vozidlo. Jej nezaplatením sa začne už spomínané priestupkové konanie, v ktorom sa musí potvrdiť alebo vyvrátiť omyl v identifikácii EČV, resp. majiteľa vozidla. Je vhodné na tento fakt upozorniť rakúske orgány už vopred. A, samozrejme, je vhodné mať právnika, ktorý je zorientovaný v problematike a zároveň ovláda reč cudzej krajiny. Podľa štatistiky poisťovne D.A.S. je priemerná výška pokuty za priestupky v cestnej premávke v Rakúsku 437 €, pričom priemerné náklady na obhajobu v priestupkovom konaní prostredníctvom právnika sú 225 €.

 

Na čo si dať pozor na cestách v cudzine

  • na predpísanú povinnú výbavu vozidla v danej krajine
  • na dopravné predpisy, napríklad, treba poznať najvyššiu povolenú rýchlosť v obci, mimo nej a na diaľniciach
  • na poplatky za používanie diaľnic a rýchlostných ciest
  • v prípade, že sa stanete účastníkom alebo svedkom dopravnej nehody, je vysoká pravdepodobnosť, že budete musieť podpisovať dokumenty a výpovede v cudzom jazyku; právnik poradí, ako sa pritom za žiadnych okolností nedostať do problémov, aké máte práva a povinnosti
  • na inštitút objektívnej zodpovednosti; majiteľ auta, ktoré napríklad v Rakúsku alebo Maďarsku porušilo dopravné predpisy, môže s odstupom času dostať pokutu

 

Reklamácia zájazdu

Je nesmierne frustrujúce, keď sa po niekedy aj dosť únavnej ceste konečne dostanete do svojho dovolenkového hotela, ubytujete sa a potom, namiesto toho, aby ste si už len užívali a oddychovali, musíte riešiť problémy a domáhať sa svojich práv. Zaplatili ste si za izbu s výhľadom na more a nemáte ju? V kúpeľni je pleseň a v izbe nefunguje televízor? Alebo je pláž vzdialená od ubytovania nie sľúbených 300 metrov, ale kilometer?! Samé nepríjemnosti! Čo musíte urobiť?

Základným predpokladom na úspešné uplatnenie akejkoľvek reklamácie s poskytnutými službami je reklamovať ich na mieste u delegáta cestovnej kancelárie. V prípade, ak delegát nie je na mieste alebo nie je zastihnuteľný, treba sa obrátiť priamo na cestovnú kanceláriu. Pre tento prípad je užitočné mať telefónne alebo faxové čísla cestovky, prípadne e-mail,“ radí JUDr. I. Sulík.

Keďže na dovolenke máme vždy poruke fotoaparát alebo kameru, je výhodné zdokumentovať si predmet sťažnosti. A je lepšie služby reklamovať písomne, lebo „napísané nepustí“, preto treba s CK komunikovať mailom alebo faxom. A rovnako nesmieme zabúdať na čas. Ak nedôjde k odstráneniu nedostatkov ešte počas dovolenky, treba si písomne uplatniť u CK chyby poskytnutých služieb, a to najneskôr do 3 mesiacov od skončenia zájazdu! CK je povinná vybaviť reklamáciu štandardným spôsobom, teda do 30 dní. Ak nedôjde k tejto písomnej reklamácii, nároky klientov nebude možné neskôr uplatniť napríklad prostredníctvom súdu,“ upozorňuje právnik poisťovne D.A.S.

Poisťovňa poskytla právnu ochranu desiatkam klientov, ktorí neboli spokojní s dovolenkovými službami, majú dojem, že boli uvedení do omylu, oklamaní alebo nedostali to, za čo si zaplatili. Niektoré spory sa končia mimosúdnym vyrovnaním, niektoré na súde. Dnes je spotrebiteľská ochrana pri cestovných zájazdoch pomerne vysoká, každopádne však odporúčam ešte pred kúpou dovolenky preštudovať si zmluvné podmienky,“ radí I. Sulík.

 

Aby bol na dovolenke pokoj a oddych

  • Ešte pred kúpou zájazdu si treba v zmluvných podmienkach všímať dĺžku zájazdu, teda, ako je definovaný deň trvania dovolenky (v hoteloch to býva od 12.00 hod. do 12.00 hod., ale cestovné kancelárie to môžu mať definované aj inak).
  • Pri charterových letoch býva prvý a posledný deň dovolenky transferový, treba si overiť, koľko za tieto dni zaplatíte, pretože to už nie je dovolenka.
  • Užitočné je overiť si aj to, či možnosti, ktoré vybraný hotel ponúka (napr. animačné programy, wellness, športové aktivity), sú skutočne garantované alebo len uvedené ako možnosť, a či za ne treba platiť na mieste alebo sú súčasťou ceny zájazdu.
  • Oplatí sa preveriť a aj v zmluve o kúpe zájazdu presne nájsť čierne na bielom, ktoré služby poskytované hotelom na dovolenke sú zarátané v cene, a čo budete povinní platiť na mieste (miestne turistické dane, parkovanie auta, požičiavanie ležadiel a slnečníkov, internet, TV...).

 

Zazvonil zvonec a cestovky bol koniec

Oveľa väčšia nepríjemnosť než pláž vzdialenejšia od hotela je skrachovanie cestovnej kancelárie. Ak sme ešte nestihli odcestovať, nemáme ani dovolenku, ani peniaze, no možno máme o trošku väčšie šťastie ako dovolenkári, ktorí sú zrazu vysťahovaní z hotela a musia si sami z vlastného platiť aj ubytovanie, aj cestu domov. V ostatných rokoch bolo takýchto prípadov naozaj dosť. Dá sa tomu nejako vyhnúť? Poskytuje povinné poistenie CK proti úpadku 100 % ochranu? Je prakticky nemožné vedieť, v akej finančnej kondícii je konkrétna CK alebo či poistná suma postačuje na pokrytie všetkých možných negatívnych následkov, pokiaľ nie sú evidentné náznaky jej insolventnosti,“ konštatuje JUDr. Sulík.

Zákonne je ochrana poškodených klientov CK ošetrená. Ak cestovná kancelária skrachuje, má povinnosť vrátiť klientom peniaze poisťovňa, u ktorej bola CK povinne poistená proti úpadku. Tá by mala hradiť aj náklady spojené s návratom klientov, ktorí boli v čase vyhlásenia úpadku CK na dovolenke. V praxi sa však stáva, že CK uplynie platnosť trvania poistenia a nové si už neuzavrie, takže poškodení klienti sa ocitnú v akomsi vzduchoprázdne. Náklady, ktoré im vzniknú na ubytovanie a návrat domov, si musia hradiť sami, a potom si ich môžu uplatňovať iba voči CK, s najväčšou pravdepodobnosťou v rámci konkurzného konania, opisuje smutne známu prax I. Sulík. Rovnako sa môže stať, že poistná suma nebude stačiť na uspokojenie všetkých nárokov poškodených klientov, v takom prípade budú z poistného plnenia odškodnení pomerne, zvyšok si budú musieť uplatniť voči CK.

 

Pokazená radosť z dovolenky

V mnohých krajinách EÚ platí, že ak majú ľudia vinou cestovnej kancelárie alebo hotela pokazený zájazd, prídu nielen o peniaze, ale aj o radosť z oddychu, majú nárok na náhradu škody z dôvodu „straty radosti“ z dovolenky. Bohužiaľ, v slovenskom právnom poriadku takúto nemajetkovú náhradu škody nenájdete – čo je iste škoda.

 

Poistenie istoty

Poviete si, istota je guľomet, radšej si poistíme, čo sa dá, nech sa dovolenka nezmení na nočnú moru, za ktorú treba ešte dlho a veľa platiť. A tak sa poistíte pre prípad, že na dovolenku nakoniec z osobných dôvodov neodcestujete, poistíte si ujmu na zdraví, vzniknuté či spôsobené škody a keby sa dalo poistiť aj počasie, neváhali by ste. No potom príde na lámanie chleba, nastane poistná udalosť a poisťovňa sa k tomu postaví inak, než ste čakali: buď neuzná nárok na plnenie, alebo uzná iba jeho časť. A vás môže rozhodiť od hnevu a bezmocnosti. Bez nároku na poistné plnenie.

Alebo nie sme vo vzťahu k poisťovniam až takí bezmocní? V priebehu ostatných piatich rokov sa na poisťovňu ochrany práv D.A.S. obrátilo 635 klientov, ktorí sa domnievali, že im poisťovne neoprávnene buď neuznali plnenie, alebo ho krátili. Toto číslo je dosť alarmujúce, keďže klientov D.A.S. je asi len 10 % Slovákov, pričom každý z nás má niekoľko rôznych poistiek v rôznych poisťovniach. Ako sa po právnom posúdení zo strany D.A.S. ukázalo, približne tretinu prípadov poisťovne posúdili správne, ďalšie prípady boli úspešne vyriešené mimosúdne alebo sa ukončili iným spôsobom. A iba v jedinom prípade z 20 sporov s poisťovňami, ktoré sa ocitli za ostatných 5 rokov na súde, nebol klient D.A.S. úspešný.

 

Zdieľať článok na Facebooku

Foto: pixabay
Zdroj: ako

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Piatok, 26. apríl. 2024. Meniny má Jaroslava.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa