Poznajte svoje práva: Na čo máte nárok, ak mešká lietadlo alebo zrušia let

2016-07-15 08:00:00 |   |    | 

Viete, na čo máte nárok v prípade meškania letu či jeho úplného zrušenia? Ako žiadať náhradný let či finančnú kompenzáciu? To vám poradíme v spolupráci s letiskom M. R. Štefánika v Bratislave.



 

Cestujúci v Európskej únii majú nárok na kompenzácie podľa NARIADENIE EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (ES) č. 261/2004 z 11. februára 2004, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do  lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov.

Kompenzácie a všetky náhrady poskytujú cestujúcim letecké spoločnosti, s ktorými letia a u ktorých si zakúpili letenku, nie letiská.

 

Meškanie letu

Na meškanie letu sú cestujúci upozornení hlásením z letiskového rozhlasu, aj informáciou na informačných tabuliach, či na webovej stránke letiska. Zároveň sú informovaní aj o dôvode meškania.

„Prosím pozor,

Oznamujeme cestujúcim spoločnosti ____, že odlet do destinácie ____ sa oneskorí:

  • Z prevádzkových príčin
  • Z technických príčin
  • Z dôvodu neskorého príletu lietadla z predchádzajúcej destinácie
  • Z dôvodu nepriaznivých poveternostných podmienkach na letisku v ________
  • Z dôvodu regulácie letovej prevádzky
  • Z dôvodu mimoriadnych bezpečnostných opatrení

Ďalšie informácie budú oznámené:

  • Hneď ako budú dostupné
  • O ______ minút
  • Predpokladaný odlet sa uskutoční o _____ hodine a _____ minúte.

 

Keď prevádzkujúci letecký dopravca odôvodnene očakáva, že let bude mať meškanie voči plánovanému času odletu:

a) 2 hodiny alebo viac v prípade letov do vzdialenosti 1 500 km alebo menej; alebo

b) 3 hodiny alebo viac v prípade všetkých letov v rámci spoločenstva nad 1 500 km a všetkých ostatných letov od 1 500 km do 3 500 km; alebo

c) 4 hodiny alebo viac v prípade letov, ktoré nespadajú pod písmená a) alebo b),

prevádzkujúci letecký dopravca cestujúcim ponúkne nasledovnú pomoc:

  • jedlo a občerstvenie zodpovedajúce času čakania (môže byť poskytnuté vo forme stravných poukážok na kúpu občerstvenia v prevádzkach na letisku),
  • okrem toho sa cestujúcemu bezplatne ponúknu dva telefónne hovory, telexy alebo  faxové správy, alebo e-maily.

 

Keď sa odôvodnene očakáva, že čas odletu bude aspoň deň po pôvodne oznámenom čase odletu, má cestujúci nárok na:

  • hotelové ubytovanie v prípadoch, keď je nutný pobyt jednu noc alebo viac nocí,
  • prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania (hotel alebo iné).

 

Keď let mešká aspoň 5 hodín, má cestujúci nárok vybrať si z 3 nasledovných možností:

  • úhradu úplných nákladov na letenku v cene, za ktorú bola kúpená, resp. za časť nevykonanej alebo vykonanej cesty, ak let už naďalej neslúži účelu (kompenzáciu dostane do 7 dní v hotovosti, elektronickým bankovým prevodom a pod.),
  • odlet pri najbližšej príležitosti, resp. aj v neskoršom dátume, presmerovanie do cieľovej destinácie alternatívnou trasou.

 

Zrušený let

Podobne ako pri meškaní letu, aj v prípade zrušenia letu má cestujúci nárok na uhradenie celej ceny za letenku, alebo na prebookovanie na náhradný odlet v najbližšom čase či na dostavenie sa do destinácie alternatívnou trasou. Rovnako ak je jeho let zrušený a náhradný let je až na ďalší deň, resp. neskôr, má nárok na ubytovanie, stravu a prepravu z letiska na hotel a späť.

 

UPOZORNENIE! Ak môže letecký dopravca preukázať, že zrušenie letu je spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedalo zabrániť ani vtedy, keď boli prijaté všetky primerané opatrenia, nie je povinný platiť finančnú náhradu.

 

Ako sa dozviem o zrušenom lete a čo robiť ďalej?

Ak nastanú akékoľvek zmeny času odletu presahujúce 90 minút, alebo je let zrušený, cestujúcich informuje letecká spoločnosť e-mailom alebo SMS správou na adresu a číslo, ktoré zadali pri rezervácii letenky. Zároveň sú informovaní aj o ďalších možnostiach prebookovania letenky.

 

Finančná náhrada pri zrušení letu

V prípade zrušenia letu majú cestujúci právo na náhradu v nasledovnej výške:

a) 250 EUR v prípade všetkých letov na vzdialenosť 1 500 km alebo menej;

b) 400 EUR v prípade všetkých letov v rámci spoločenstva nad 1 500 km a všetkých

ostatných letov od 1 500 km do 3 500 km;

c) 600 EUR v prípade všetkých ostatných letov.

 

Ako žiadať náhradný let či finančnú kompenzáciu?

Prebookovať sa na náhradný let môže cestujúci buď priamo na letisku pri okienku s nápisom „Predaj leteniek a výber poplatkov“, alebo cez webovú stránku leteckej spoločnosti či cez jej call centrum.

Napr. ak je váš let leteckou spoločnosťou Ryanair zrušený, mešká viac ako 3 hodiny a rozhodli ste sa neletieť, v prípade smrti alebo vážnej choroby cestujúceho, alebo v prípade úmrtia člena rodiny, môžete žiadať o vrátenie ceny letenky prostredníctvom uvedeného formulára a zadaním všetkých potrebných údajov o lete: https://refundclaims.ryanair.com/

 

Môžem let zrušiť ešte pred odletom? Dostanem peniaze späť?

Letecké spoločnosti umožňujú za poplatok prebookovať letenku na iný dátum, avšak po zakúpení letenky spravidla zrušenie s vrátením ceny letenky nie je možné. Výnimkou môže byť prípad, ak má cestujúci storno letenky poistené cez poisťovňu. Na webovej stránke leteckej spoločnosti je možné vykonávať zmeny v rezervácií – zmena dátumu, dňa, mena osoby, leteckej linky, a to spravidla do 4 či 2 hodín pred samotným odletom. Tieto zmeny sú však spoplatnené podľa cenníka leteckej spoločnosti.

 

Zdieľať článok na Facebooku
Ilustračné
Foto: Thinkstock
Zdroj: ako

Hodnotenie článku:
5.0/5 (1 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Pondelok, 29. apríl. 2024. Meniny má Leo, Lea.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa