Takmer v celom Londýne sa začal vyberať ekologický poplatok za vjazd do mesta

2023-08-29 09:00:00 |   |    | 

V Londýne včera začalo platiť rozšírenie nízkoemisnej zóny (ULEZ) na prakticky celé hlavné mesto napriek kritikom, podľa ktorých opatrenia zhoršia krízu rastúcich životných nákladov, napísala agentúra Reuters. Vjazd do zóny je zaťažený denným poplatkom 12,50 libier (352 korún) pre vozidlá, ktoré nespĺňajú prísne emisné požiadavky.



Nízkoemisná zóna bola v roku 2019 zavedená v malej časti centra Londýna a v roku 2021 bola ďalej rozšírená. Od dnes sa vzťahuje aj na okrajové štvrte, v ktorých žije zhruba päť miliónov ľudí, často s horšími možnosťami spojenia verejnou dopravou.

ULEZ presadil primátor mesta Sadiq Khan ako nezbyté opatrenie na zníženie počtu úmrtí na choroby spojené so znečistením ovzdušia a tiež na boj proti zmene klímy. Odporcovia tvrdia, že poplatok je pre tisícky ľudí, ktorí jazdia staršími vozidlami, v čase krízy rastúcich životných nákladov nespravodlivý a spôsobí ekonomické škody.

"Rozhodnutie rozšíriť ULEZ som prijal, pretože odborníci veria, že to zachráni životy. Nebolo to ľahké, ale nemôžeme odkladať opatrenia, keď je znečistený vzduch spájaný s ochoreniami, ako je rakovina a demencia, "povedal minulý týždeň Khan. Starosta tvrdí, že deväť z desiatich áut v Londýne už spĺňa prísne emisné požiadavky, no kritici tento údaj spochybňujú.

Protestujúci si v posledných týždňoch vybíjali zlosť na kamerách monitorujúcich dodržiavanie emisných pravidiel. Londýnska polícia k 1. augustu evidovala 164 ukradnutých a 185 poškodených kamier. Dopravný úrad v metropole uviedol, že zvýši zabezpečenie kamier, vo vonkajšej časti mesta ich plánuje nainštalovať celkovo 2750, z ktorých 1900 je už na mieste.

Opatrenie sa od oznámenia v minulom roku stretlo s odporom niektorých politikov a motoristov. Päť konzervatívnych radných proti kroku podalo žalobu na vrchný súd v Londýne, ale neuspelo. Viaceré úrady v mestách susediacich s Londýnom odmietli na protest proti dopadom na svojich obyvateľov umiestniť značky upozorňujúce vodičov, že sa blížia k ULEZ.

Británia si kladie za cieľ do roku 2050 dosiahnuť uhlíkovú neutralitu. Rozšírenie nízkoemisných zón v krajine vyvolalo diskusiu o tom, ako vykonávať politiku ochrany životného prostredia bez toho, aby si tým strany znepriatelili svojich voličov.

Podľa Reuters bol odpor proti chystanému rozšíreniu ULEZ jedným z faktorov, prečo Khanovi labouristi minulý mesiac neuspeli vo voľbách v jednej z okrajových častí Londýna. Predseda labouristickej strany Keir Starmer odmietol povedať, či opatrenie podporil, a verejne požiadal Khana, aby sa zamyslel nad tým, prečo strana nezískala žiadané parlamentné kreslo v londýnskom obvode Uxbridge and South Ruislip. Konzervatívna kandidátka na starostku Susan Hallová sa zaviazala, že ak bude v máji 2024 zvolená za starostku, rozšírenie nízkoemisných zón zvráti.

V snahe utlmiť kritiku Khan oznámil dodatočné finančné stimuly pre zošrotovanie starých benzínových alebo naftových vozidiel. Podľa kritikov je tento program, ktorý ponúka príspevok vo výške až 2000 libier (vyše 56.000 Kč), nedostatočný.

 

Zdieľať článok na Facebooku

Zdroj: ČTK

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk

Streda, 8. máj. 2024. Meniny má Ingrida.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa