Viete načo máte nárok pri cestovaní lietadlom? Rady ako riešiť meškanie aj stratenú batožinu

2015-04-01 08:00:00 |   |    | 

Každý cestovateľ by bol istotne rád, keby ho takéto problémy počas putovania po svete obchádzali. No i napriek idylickej dôvere v šťastné cesty až naspäť domov treba byť vždy vopred pripravený. Ak totiž nastane kritická situácia, nemusíte tápať v nevedomosti a zúfalo čakať ako sa celá vec vyrieši. Prinášame vám preto niekoľko praktických rád, ktoré môžete využiť pri takýchto problémoch.



 

Zrušenie alebo presunutie letu oznámené v niekoľkodennom predstihu

 

Chránení ste len v prípade, ak by vám letecká spoločnosť nedala túto informáciu vedieť vopred. Pri zrušení letu vám to musí oznámiť minimálne dva týždne pred vašim odjazdom. A v prípade presunutia minimálne pár dní pred odletom. V prípade zrušenia vám môžu dať niekoľko alternatív. Letenku si môžete bezplatne prebookovať na iný dátum, ktorý vám ponúkajú. Ak vám to nebude vyhovovať a let bol presunutý o viac ako 24 hodín, resp. zrušený, máte nárok na zrušenie letu a vrátenie peňazí. Pokiaľ vám však nedala letecká spoločnosť túto informáciu vopred vedieť, musí vám zaplatiť v závislosti od vzdialenosti letu od 250 eur vyššie, prípadne plnú cenu letenky.

 

Čítajte tiež: 10 najlepších letísk sveta. Majster sveta si drží svoju priečku už tretí rok

 

Na čo všetko máte pri meškaní nárok

 

Cestujúci robia najviac chýb práve pri meškaní lietadiel. Nesťažujú sa a i keď s nadávaním, no prečkajú celé meškanie bez toho, aby si nárokovali nejakú kompenzáciu. Pritom i keď ide o nízkonákladovú spoločnosť, musí tieto podmienky splniť. Nárok na občerstvenie formou nápojov a jedla máte v prípade, ak lietadlo mešká 2 hodiny pri letoch do vzdialenosti do 1500 km, 3 hodiny v rámci EÚ pri letoch nad 1500 km, 3 hodiny pri letoch mimo EÚ v rozmedzí 1500 – 3500 km a 4 hodiny pri letoch mimo EÚ nad 3500 km. Ak let mešká 5 a viac hodín, musia vám ponúknuť finančnú kompenzáciu v cene letenky alebo prepravu v najbližšom možnom čase do vami zvolenej a nie len blízkej destinácie. Keď lietadlo mešká viac hodín a situácia sa napriek tomu nezlepšuje, alebo bol let zrušený cestujúci majú nárok aj na preplatenie hotela. Žiaľ, tohto sa turisti dočkajú skôr pri väčších, ako pri nízkonákladových spoločnostiach. Ak lietadlo mešká viac ako 3 hodiny, máte nárok na odškodné od 250 do 600 eur v závislosti od vzdialenosti. Túto žiadosť musíte podať na vašej leteckej spoločnosti a najideálnejšie je hneď po prílete v jej pobočke v niektorej z letiskových hál.

 

Čítajte tiež: 7 rád ako si spríjemniť cestu lietadlom. Užite si aj dlhé hodiny v ekonomickej triede

 

Výnimky, kedy nie ste chránení

 

Na tieto výhody však nemáte nárok za každých okolností. Pokiaľ bolo toto meškanie spôsobené nejakými neočakávanými problémami ako napríklad zlé poveternostné podmienky, či nejaká iná katastrofa, v tom prípade vám spoločnosť nemusí ponúknuť finančnú, ani inú kompenzáciu. Dokonca, aj občerstvenie je vtedy len na dobrej vôli danej spoločnosti. To isté platí, ak vám dajú vedieť o zrušení letu dva týždne vopred, ak vám ponúkli iný náhradný let do vašej destinácie, ktorý sa uskutoční v približne rovnakom čase a tiež v prípade vašich zdravotných problémov. Pri nich vás môže čiastočne chrániť poistenie, no to pokrýva väčšinou iba závažné problémy ako napríklad úmrtie v rodine alebo onkologické, či kardiovaskulárne ochorenie. Ak si chcete letenku prebookovať kvôli vlastným zdravotným problémom, musíte si hradiť plnú sumu za zmenu termínu.

 

Všetko závisí od konkrétnej spoločnosti

 

Pri uplatňovaní všetkých týchto nárokov treba povedať, že vždy všetko závisí od danej leteckej spoločnosti. Nízkonákladové aerolínie zvyčajne nedbajú na pohodlie cestujúcich tak, ako väčšie známe spoločnosti, ktoré sa snažia aj prostredníctvom takýchto detailov vybudovať dobré meno. Môže sa preto pokojne stať, že veľké spoločnosti vám ponúknu sladký dezert alebo drink ako odškodné už pri čakaní do jednej hodiny, len aby si uchovali vašu priazeň. Rovnako vám skôr preplatia aj ubytovanie v hoteli a budú hľadieť na váš komfort. No pri nízkonákladových spoločnostiach sa môžete dočkať ako občerstvenia aj pri dlhom meškaní iba čistej vody z vodovodu a maslových sušienok. Za každých okolností preto treba byť tvrdý a trvať na vašich nárokoch a to najmä čo sa týka financií. Určite si uplatnite kompenzáciu, i keď vaše náklady neboli veľké, pretože práve vašu ľahostajnosť tieto spoločnosti zneužívajú a nikdy nebudú dbať na zlepšenie svojich ústretových krokov.

 

Čítajte tiež: Najdesivejšie letiská sveta. Cestu do týchto oblastí si poriadne premyslite

 

Stratenie batožiny

 

Jeden z najčastejších problémov. Ak sa na točiacom páse nenachádza vaša batožina, skúste sa najprv pozrieť na tie vedľajšie, ktoré pochádzajú buď z rovnakého mesta, alebo rovnakej spoločnosti a pristáli v rovnakom čase ako vy. Občas totiž môže dôjsť aj k takémuto omylu, keď sa spadnutá batožina zaradí na iný pas. Ak ju nenájdete, choďte sa sťažovať na straty a nálezy pri batožinovom priestore. Tam vyplníte žiadosť a následne má letecká spoločnosť 24 hodín, aby vám našla batožinu na vlastné náklady. Ak je to dlhšie, máte nárok na finančnú kompenzáciu. To isté aj v prípade jej stratenia. Žiadosť o kompenzáciu podávate u daných aerolínií do 7 dní. Od spoločnosti môžete dostať finančnú náhradu do 1220 eur a nezabudnite si odkladať aj všetky účtenky za kozmetiku a oblečenie, ktoré ste museli kupovať kvôli tejto nepríjemnosti. I na ich úhradu máte totiž nárok. To isté platí aj pri poškodení batožiny. Dávajte si však pozor na medzery v pravidlách jednotlivých spoločností. Často nemôžete v normálnej batožine prevážať elektroniku, pretože za ňu neručia. Všetky cenné veci, vrátane pár kúskov oblečenia majte v príručnej batožine, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam počas čakania na stratený kufor.

 

Nepodceňujte poistenie

 

Ak platíte za lacnú letenku a strata pár eur vás nebude mrzieť, môžete poistenie ponúkajúce leteckými spoločnosťami ignorovať. No ak platíte viac a stal by sa vám nejaký úraz, bez poistenia nedostanete ani len bezplatné prebookovanie letu. Pokiaľ je to možné a finančne dostupné, skúste si v niektorých prípadoch kúpiť biznis triedu, kde dostanete ako bonus možnosť presunu dátumu letu i pár hodín pred odletom. Okrem poistenia, ktoré vám ponúka daná letecká spoločnosť, môžete uzavrieť aj iné komerčné poistenie. Podľa vami nastavených parametrov a výslednej ceny sa môžete chrániť pri viacerých udalostiach a poistiť tak môžete aj batožinu. I v tomto prípade však platia určité obmedzenia v pravidlách jednotlivých zmlúv. Kompenzáciu nedostanete v prípade nezabezpečenej batožiny, zrušeniu letov v prípade zlých poveternostných podmienok a len pri určitej skupine zdravotných ťažkostí.

 

Zdroj/autor: europa.eu, cestujemeposvete.sk, David

Zdieľať článok na Facebooku
Zdroj: David

Hodnotenie článku:
3.0/5 (4 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Piatok, 26. apríl. 2024. Meniny má Jaroslava.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa