Vláčiky Slovenska: Či ste veľkí alebo malí zažijete deň ako z vašich dávnych snov

2015-12-25 08:00:00 |   |    | 

Ako deti sme ich obdivovali a dodnes sú pre mnohých symbolom detstva, prípadne sa im venujú formou záľub. Reč je o prekrásnych vláčikoch Slovenska.



 

V minulosti slúžili na prepravu dreva z lesov, dnes sa používajú ako turistické atrakcie. Lesné železničky dodnes pyšne premávajú a ťahané sú parnými lokomotívami. Na tvárach dospelých, ale aj detí vždy vyčarujú obrovský úsmev.

 

Popri Hrone

 

Prehliadku vláčikov začneme na Strednom Slovensku, konkrétne v Čiernom Balogu. Ten je preslávený Čiernohronskou lesnou železničkou. Jej trasa vedie po údolí rieky Hron, konkrétne z Chvatimechu do Čierneho Balogu a Vydrovskej doliny (spolu 14 kilometrov). V roku 2012 bola obnovená trať z Čierneho Balogu do miestnej časti Dobroč (4 km). Vozový park železničky pozostáva zo štyroch parných lokomotív, piatich motorových lokomotív a zrekonštruovaného motorového vozňa M21 004. Ak sa rozhodnete zviesť, čakajú na vás historické vagóniky, ktoré umocňujú zážitok z jazdy a prírody. Za svoj vznik vďačia prestavbe pôvodných nákladných vagónov zachránených zo zrušenej trate Ružomberok – Korytnica kúpele. Zaujímavým spestrením jazdy môže byť vopred objednaná akcia. Zorganizovať vám môžu ryžovanie zlata, zbojnícku školu, zbojnícky prepad vlaku, návštevu rodinnej farmy s jazdou na koni či ochutnávku syrov. Zaujímavá je aj návšteva Dobročského pralesa alebo Lesníckeho skanzenu vo Vydrovskej doline.

 

Ozubnica a jej múzeum

 

Na Strednom Slovensku nájdete aj druhý historický vláčik. Jedná sa o železničku normálneho rozchodu Tisovec – Pohronská Polhora. O jej výnimočnosti svedčí aj ten fakt, že je chránená ako pamiatka. Dnes je jednou z posledných ozubnicových železníc normálneho rozchodu na Európskom kontinente. Ozubnicová železničná trať Tisovec – Pohronská Polhora vznikla v roku 1896, a to najmä kvôli hutníckemu priemyslu. Parný rušeň pochádza z rumunskej železnice. Zaujala vás táto železnička a chcete sa o nej dozvedieť viac? Tak navštívte Múzeum ozubnicovej železnice, kde sa dozviete viac o jej histórií. Nachádza sa priamo na železničnej stanici Tisovec. Samotná expozícia pozostáva z diorámy dopravnej kancelárie, kútika železničných tratí a stavieb s ukážkou železničného zvršku vrátane pôvodného ozubnicového zariadenia. Nájdete tu aj základné náradie pre meranie a údržbu, model výdrevy tunela počas stavby, kútik ozubených zariadení s rôznymi návestnými pomôckami a rušňovým rýchlomerom. Dospelých určite zaujme staručká železničná rovnošata a deťom sa rozžiaria oči z modelového koľajiska.

 

Svetový unikát

 

O niečo severnejšie, vo Vychylovke, nájdete úzkokoľajovú lesnú železnicu s úvraťovým systémom v Múzeu kysuckej dediny. V súčasnosti sa jedná o jedinú fungujúcu historickú úvraťovú železnicu v Európe. Na svete existujú už len dve ďalšie železničky takéhoto typu (v Južnej Amerike a Indii). Je zachovalou a funkčnou časťou bývalej Kysucko – oravskej lesnej železnice, ktorá vznikla v roku 1926 spojením lesných železníc, kysuckej (z Osčadnice do Chmúry) a oravskej (z Lokce do Erdútky), tá dnes funguje ako Oravská lesná. Po ich spojení bola celková dĺžka trate vyše 110 kilometrov, pričom 61 km tvorila hlavná trať a zvyšok odbočky. Tie sa budovali, ale aj rušili podľa potreby odvozu vyťaženého dreva.

Slovenské vláčiky a železničky majú svoje čaro i počas zimných mesiacov. Vychutnať si ich môže najmä počas špeciálnych podujatí, kedy premávajú zadarmo.

 

Zdroje/autor: slovakia.travel.sk, chz.sk, zubacka.sk, kysuckemuzeum.sk/Mária Janková

Zdieľať článok na Facebooku
Zdroj: Mária Janková

Hodnotenie článku:
4.8/5 (12 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Sobota, 27. apríl. 2024. Meniny má Jaroslav.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa