Boeing 737 MAX 8 – výstavná skriňa moderného letectva alebo rakva s krídlami?

2019-03-12 00:00:01 |   |    | 

Boeing 737 je najpredávanejšie prúdové dopravné lietadlo v histórii letectva. Nepretržite sa vyrába už vyše 40 rokov a oblohu počas tohto obdobia brázdilo približne 8000 kusov. Verzia s označením MAX 8 sa mu však možno stane osudnou – v priebehu niekoľkých mesiacov sa jej lety stali fatálnymi pre vyše 300 ľudí.



 

Spoločnosť Boeing je najväčším svetovým výrobcom leteckej techniky. Založená bola v roku 1916 a postupne sa od dvojplošníkov prepracovala k veľkým dopravným lietadlám. V roku 1965 ako reakciu na potreby trhu začal Boeing vyvíjať nový model, ktorý by bol vhodnejší na krátke a stredné lety. Konkurencii čelil najmä väčšou kapacitou (až 6 sedadiel v rade) a možnosťou pristávať aj na malých letiskách, vďaka čomu svoj záujem prejavili tiež aerolinky v Afrike, Strednej a Južnej Amerike, Ázii a Austrálii.

Nový model Boeingu si okamžite získal veľkú pozornosť. Kvôli rozmerom ho prezývali „Baby Boeing“ alebo aj „Square“, teda „štvorec“, keďže bolo toto lietadlo rovnako dlhé aj široké. Svetu ho predstavili 17. januára 1967 a súčasťou slávnosti bolo aj pokrstenie lietadla letuškami sedemnástich aeroliniek, ktoré si nové lietadlo objednali. S prvými pasažiermi vzlietol s označením 737-100 o rok neskôr (foto).

Hoci bol pôvodne vyvíjaný ako menšie dvojprúdové lietadlo s kratším doletom, darilo sa mu viac ako ostatným a v roku 1987 už bol najpredávanejším modelom v dejinách leteckej dopravy. Postupne vznikali jeho verzie s označením -200, -300, -400 a -500 (označovaná neskôr ako Classic). Po nej nasledovali modely Next Generation s číselným označením -600, -700, -800 a -900 a najnovším prírastkom je 737 MAX (vo verziách 7, 8 a 9 v závislosti od dĺžky), ktorý dostal nový tvar krídel a tichšie a výkonnejšie motory.

Podľa oficiálnych údajov spoločnosti Boeing má niektorý z modelov 737 vo svojej flotile 342 aeroliniek (z celkového počtu vyše 5000) zo 111 krajín. Priemerne je na oblohe v každom momente vyše 2000 strojov a každé dve sekundy jeden z nich pristáva alebo odlieta. Denne všetky Boeingy 737 dokopy absolvujú približne 24.000 komerčných letov, čo je 31 percent z celkového počtu.

Celkovo 737-ky nalietali vyše 184 miliónov letov a 119 miliárd míľ, čo sa približne rovná 640-im cestám na Slnko a späť. To všetko za vyše 264 miliónov letových hodín, na ktoré by jedno lietadlo potrebovalo vyše 30,200 rokov. Odviezli 16,8 miliardy pasažierov.

Sú tu však aj oveľa smutnejšie štatistiky. Celkovo sa so strojmi 737 v ich dejinách spája vyše 130 nehôd. Prvá v roku 1970 sa ešte obišla bez strát na životoch, odvtedy však v lietadlách tohto typu zahynulo 4966 ľudí. 648 z nich zaplatilo životom za únos alebo útok na lietadlo, ktorých bolo celkovo 15.

Až 338 pasažierov našlo v priebehu ostatných piatich mesiacov smrť v troskách Boeingu 737 MAX 8, leteckí experti preto považujú situáciu za veľmi dramatickú a očakávajú, že sa čoskoro začne diskusia o celosvetovom zákaze lietania strojov tohto typu. Prvý let sa pritom uskutočnil len pred tromi rokmi 29. januára 2016 a prví pasažieri sa Boeingom 737 MAX 8 odviezli 16. mája 2017 so spoločnosťou Malindo Air.

Práve verzia 8 s dĺžkou 39,52 metra a kapacitou 162 až 178 miest je najobľúbenejšou spomedzi všetkých lietadiel 737 MAX. Boeing potvrdil spoluprácu s 88 aerolinkami, ktoré si objednali vyše 3800 týchto strojov. Nás bude zrejme najviac zaujímať, že k nim patrí aj írska nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair, ktorá je zákazníkom s najvyšším počtom lietadiel 737-800 vo svojej flotile. Koncom roka 2014 objednala sto strojov 737 MAX 8, ku ktorým neskôr pribudlo ešte ďalších desať.

Ich využitie v budúcnosti je ale otázne, viaceré aerolinky už tento model dočasne nechávajú na zemi, keď v krátkom slede za sebou havarovali podobným spôsobom dve rovnaké lietadlá. 29. októbra sa iba 3-mesačný Boeing 737 MAX 8 indonézskej spoločnosti Lion Air zrútil niekoľko minút po štarte do Jávskeho mora a všetkých 189 ľudí na palube zahynulo. Indonézske úrady zverejnili, že v dňoch pred nehodou udával systém v lietadle nesprávnu rýchlosť.

Hoci ešte nebolo oficiálne vyšetrovanie ukončené, podľa denníka Seattle Times podala istá právnická firma v mene rodín sedemnástich obetí žalobu na firmu Boeing. V nej tvrdí, že nehodu spôsobil nový manévrovací systém (MCAS), ktorý tlačí nos lietadla smerom nadol, ak senzor zaregistruje nadmerné stúpanie lietadla, pri ktorom hrozí strata vztlaku. Trinásť minút letu číslo 610 z Jakarty do mesta Pangkal Pinang bolo podľa nich bojom stroja s človekom, keď MCAS opakovane stlačil nos lietadla nadol, keď ho piloti namierili opačným smerom.

Kolísavú rýchlosť vykazoval aj Boeing 737 MAX 8 leteckej spoločnosti Ethopian Airlines, ktorý svoj prvý let absolvoval len 30. októbra 2018 a v nedeľu sa zrútil už šesť minút po štarte z letiska v Addis Abebe. „Je to mimoriadne podozrivé,“ povedala pre CNN letecká analytička Mary Schiavová. „Máme tu úplne nové lietadlo, ktoré sa zrútilo dvakrát za rok. V leteckom priemysle sa rozozneli poplašné zvony, pretože také niečo sa jednoducho nestáva.“ CNN v tejto súvislosti dodáva, že hoci etiópske lietadlo nemenilo výšku podobne chaoticky ako stroj Lion Air, pred pádom kleslo a znova nabralo výšku.

Októbrová nehoda bola pre Boeing veľkým problémom, ale podarilo sa im ho zvládnuť. Na túto druhú už ale zrejme nikto len tak nezabudne,“ uzatvára Schiavová.

Aktuálne necháva svoje stroje Boeing 737 MAX dočasne stáť vyše 20 leteckých spoločností vrátane Ethiopian Airlines, ktoré majú vo svojej flotile ešte osem lietadiel tohto typu. "Hoci ešte nepoznáme príčinu nehody, z výnimočných bezpečnostných dôvodov sme sa rozhodli nechať tieto stroje na zemi," píše sa vo vyhlásení.

 

Autor: © Zoznam/ako

Zdieľať článok na Facebooku

Foto: Boeing

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Utorok, 19. marec. 2024. Meniny má Jozef.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa