Červený most – unikátna technická pamiatka s pohnutou históriou

2019-02-27 10:27:00 |   |    | 

Červený most pozná azda každý Bratislavčan, najmä z výletov do obľúbenej lokality Železná studnička. Málokto ale pri prechádzaní popod jeho konštrukciou tuší, akú pohnutú minulosť má táto vzácna technická pamiatka za sebou.



 

Červený most je železničný most v Bratislave, ktorý preklenuje Mlynskú dolinu. Je pomenovaný podľa zreteľnej červenej farby, ktorú mal ale pôvodne z úplne iného dôvodu.

V roku 1848 bol totiž ako súčasť železničnej trate Gänserndorf – Marchegg – Bratislava postavený z červených tehál. 215 metrov dlhý most premosťoval údolie potoka Vydrica vo výške 17 metrov á podopieralo ho deväť tehlových oblúkov, ktoré stáli na kamenných pilieroch.

Keď po ňom 20. augusta 1848 prešiel prvý vlak (ťahaný parnou lokomotívou), bol most ešte jednokoľajový. K zdvojkoľajneniu prišlo v roku 1881 a v tomto stave plnil svoju funkciu až do 4. apríla 1945, kedy ho ustupujúce nemecké vojská zničili. Zachovali sa len krajné opory a klenba nad cestou, ktoré sú od roku 1986 zapísané v Ústrednom zozname technických pamiatok Slovenska.

Ihneď po oslobodení Bratislavy postavila Červená armáda s výdatnou pomocou obyvateľstva za sedem dní vpravo od trosiek provizórny jednokoľajový most, po ktorom sa však dalo prechádzať len veľmi nízkou rýchlosťou.

Preto boli už v októbri 1945 vypracované tri alternatívy stavby nového mosta. Jedna z nich navrhovala obklad z červeného pieskovca, k čomu napokon nedošlo a pre zachovaniu názvu mosta aspoň natreli načerveno jeho oceľové nosníky. Prvý vlak prešiel po novom moste 27. októbra 1947.

 

Zdieľať článok na Facebooku


Foto: TASR - Štefan Puškáš
Zdroj: TASR

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Sobota, 27. apríl. 2024. Meniny má Jaroslav.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa