Pýcha Slovenska aj smrteľné pokušenie: Život v Tatrách vám môže zachrániť jednoduchý trik!

01.07.2022 |   |    | 

S výnimkou minulého pandemického roka počet záchranných akcií vo Vysokých Tatrách stále rastie. Ročne sú záchranári v akcii priemerne 2500-krát. Očakáva sa, že v nasledujúcich mesiacoch sa dovolenkári opäť vrátia na turistické chodníky a kvôli tomu zase vzrastie počet zásahov. Nasvedčuje tomu aj počet záchranných akcií z prvého polroka.



 

Mýtus o českých turistoch

V minulosti vznikol klamlivý mýtus o tom, že najviac zásahov HZS si vyžadujú českí turisti. Toto však vôbec nie je pravda, pretože štatistiky nepretržite vedú Slováci. Českí dovolenkári sú až na druhom mieste. Počas pandemických rokov výrazne stúpol počet zásahov spôsobených slovenskými turistami. Tento rok sa dokonca Česi zatiaľ zo štatistiky úplne vytratili a na druhom mieste sú Poliaci, tretí Maďari. V zime sú najväčším problémom úrazy na zjazdovkách, v lete problémy počas turistiky.

 

Zásahy výrazne uľahčuje nová aplikácia

Už tri roky majú turisti a záchranári k dispozícii aplikáciu HZS, ktorú si môžete stiahnuť bezplatne. Vyvinuli ju v Medical Information Technologies a v súčasnosti spolupracujú s poisťovňou Generali. Po inštalácii vyplníte všetky svoje kontaktné a osobné údaje. V aplikácii uvediete napríklad aj svoju výšku  hmotnosť, aby členovia aj podľa tohto parametra HZS dokázali vopred určiť, koľko ľudí budú potrebovať na zásah.

V deň túry zadajte presné informácie o tom, kde sa plánujete pohybovať. Nezabudnite si zapnúť aj GPS, aby vás v prípade núdze vedeli rýchlo lokalizovať. „Takmer štvrtinu všetkých výjazdov HZS tvoria zablúdenia alebo uviaznutia ľudí v horskom teréne, čo je alarmujúci stav. Bez moderných nástrojov, akým je aplikácia HZS, by bola pomoc veľmi náročná a hlavne zdĺhavá. Vďaka aplikácii poznáme presnú polohu volajúceho, ktorého vieme buď nasmerovať späť na turistický chodník, alebo mu rýchlo prísť na pomoc bez potreby prehľadávania väčšej oblasti. Aplikácia je tak neoceniteľným pomocníkom nielen pre turistov v núdzi, ale aj pre nás záchranárov,“ povedal Marek Biskupič, riaditeľ HZS.

Do formulára taktiež napíšete čas, kedy vyrážate a predpokladaný návrat. Po skončení túry potvrdíte túto informáciu, aby záchranári vedeli, že všetko prebehlo v poriadku. Keby ste sa nenahlásili, najprv vás k tomuto kroku vyzve aplikácie. Keď nebudete reagovať, dispečing HZS bude kontaktovať členov vašej skupiny, ktorých ste vopred zapísali do aplikácie, prípadne rodinných známych uvedených ako kontakt, či ste sa už vrátili domov a či je všetko v poriadku. Keby o vás nemali informácie, spustí sa záchranný zásah a budú vás hľadať aj za pomoci lokalizácie GPS.

 

Môžete cez ňu posielať fotografie a komunikovať cez chat

Filip Maleňák z Medical Information Technologies vysvetľuje, že neustále pracujú na vylepšovaní aplikácie na základe podnetov od záchranárov, ale aj od turistov. „Aplikácia takýmto spôsobom v minulom roku pomohla približne v 80-tich prípadoch. Tento rok sme sa webový portál aplikácie rozhodli ešte viac prepracovať. Po novom dokáže prostredníctvom chatu zasielať fotografie turistom v núdzi aj operačné stredisko. Táto funkcionalita je užitočná najmä v situáciách, keď záchranári s turistami pre nedostatočný signál nemôžu štandardne komunikovať a prostredníctvom fotiek im tak lepšie dokážu vysvetliť, ako do ich príchodu postupovať,“ vysvetľuje Filip Maleňák. V prípade zablúdenia im môžu takto jednoducho poslať aj mapku s trasou, ktorá ich vráti späť na chodník.

Pred kontaktovaním HZS si môže turista vybrať, či s nimi bude hovoriť telefonicky, alebo pomocou chatu. Niekedy je totiž v horách slabý signál alebo po zranení nedokáže hovoriť, preto je pre neho jednoduchšie niečo napísať. Operačné stredisko je s ním po celý čas v kontakte a naviguje ho, čo by mal robiť, prípadne ako môžu podať prvú pomoc ostatní členovia skupiny.

 

Dron pomáha lokalizovať turistov

Okrem aplikácie záchranárom pomáha ďalšia technologická novinka v podobe dronu. Pomocou neho dokážu človeka lokalizovať aj v náročnom teréne. Na začiatku akcie prijme operačné stredisko hlásenie od turistov – prostredníctvom tiesňovej linky alebo aplikácie. Následne veliteľ zásahu nariadi odlet dronu, pomocou ktorého vďaka súradniciam GPS dokážu úplne presne uviesť lokalitu zraneného alebo zablúdeného, ku ktorému môžu vyraziť záchranári.

Ako prvý prichádza kynológ so psom, ktorý potvrdí identitu turistu. Jeho kolegovia poskytnú prvú pomoc prípadne iné ošetrenie, naložia ho na nosidlá a znesú ho k stredisku. Dron môže letieť v prípade, ak je dobrá viditeľnosť. Dolet má približne 25 minút a môže ísť aj do náročných terénov, kam sa záchranári tak ľahko nedostanú. Vybavený je termokamerou, ktorá pomáha lokalizovať človeka. Veľkú pomoc ponúka najmä v teréne s kosodrevinou, kde sa členom HZS ťažšie pohybuje. Vďaka tomu dokážu zasiahnuť rýchlejšie, pretože pri niektorých úrazoch je cenná každá minúta.

 

Niektoré akcie si vyžadujú aj 30 záchranárov

Pokiaľ je človek v núdzi v náročnom teréne, vyštartuje k nemu helikoptéra. Vďaka nej dokážu pomôcť rýchlejšie a najmä sa dostanú aj do ťažko dostupných oblastí. Napriek tomu musí byť stále k dispozícii a pripravený na zásah aj záložný pozemný tím, ktorý taktiež vyráža k označenému miestu. Keby sa totiž počasie náhle zhoršilo a pilot sa do Tatier nedostane, musia prebrať záchranu na seba.

Presun zranených turistov je často veľmi náročný. Záchranári používajú špeciálne nosidlá, ktoré si zavesia na plecia a tak schádzajú smerom nadol. Čím je človek ťažší, tým je prenos pochopiteľne náročnejší. Jeden zásah si môže vyžadovať 20 až 30 záchranárov, ktorí sa pri zostupe postupne striedajú. Všetko závisí od terénu, kde sa táto osoba nachádza, jej hmotnosti a počtu zranených. Často sa stáva, že záchranári majú už počas zostupu ďalšie hlásenie a z jednej akcii idú plynule do ďalšej.

 

Jeden zásah môže vyjsť na tisícky eur

Pred začiatkom túry nezabúdajte na uzatvorenie poistenia. Cena na jeden deň je 1,60 eur, môžete si však vyberať z rôznych balíčkov podľa typu aktivít, ktoré budete mať v horách. Myslite na to, že aj na jednoduchom chodníku si môžete vyvrtnúť členok alebo mať ťažkosti so srdcom. Keď ku vám budú musieť vyraziť záchranári, automaticky by ste v prípade neuzavretia poistky museli uhradiť všetky náklady.

Priemerná cena zásahu Horskej záchrannej služby sa pohybuje na úrovni 400 eur. V prípade väčšieho zásahu alebo ak je potrebné privolať vrtuľník, ide o oveľa vyššiu cenu. Najdrahší zásah vyšiel na takmer 33 000 eur,“ uviedol Juraj Jurčík, obchodný riaditeľ Generali pre Slovensko. Poistenie pokryje zásah HZS, ošetrenie, presun alebo aj asistenčné služby pri zablúdení. Suma za zásah sa zvyšuje buď použitím helikoptéry, alebo kvôli vysokému počtu záchranárov.

 

Zásady zodpovednej turistiky

  1. Dôkladne si naplánujte túru.
  2. Vezmite si kvalitnú obuv, čelovku a oblečenie.
  3. Uzatvorte si poistenie.
  4. Nainštalujte si, vyplňte a zaktivujte aplikáciu HZS.
  5. Nepreceňujte svoje sily.
  6. Pravidelne aj počas túry kontrolujte cez internet počasie.
  7. Väčšie skupiny by sa nemali rozdeľovať a nechať najslabšieho člena zostupovať samého.
  8. Komunikujte v rámci skupiny a v prípade potreby s HZS.

Autor: © Zoznam/David

Zdielať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)

Pondelok, 15. august. 2022. Meniny má Marcela.

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa