Mosty (1)

2008-09-24 14:00:00 |   |    | 

SLOVENSKO - Historické mostné stavby odzrkadľujú civilizačný vývoj krajiny a jej technickú vyspelosť. Prostredníctvom mostov sa skracovali vzdialenosti a zmenšovala závislosť dopravy od prírodných podmienok. Nie je preto náhodou, že vyspelé staroveké civilizácie Sumerov, starých Egypťanov, no najmä Rimanov ovládli aj umenie stavby mostov.



Drevené mosty

Prvé mosty na našom území vybudovali pravdepodobne Rimania počas svojich vojnových výprav za Limes Romanus (v Iži pri Komárne, pri Bratislave, Hlohovci, na Hrone). Išlo hlavne o drevené trámové mosty, resp. o provizórne pontónové mosty. O stavbe trámových mostov máme aj z územia Veľkej Moravy. Drevo ako univerzálny stavebný materiál sa na stavbu mostov používalo až do konca 19. storočia. Trámové mosty dosahovali šírku asi štyri metre, dĺžku aj niekoľko desiatok metrov.

Na dno rieky bolo ukotvené pomocou podporných drevených pilierov, tzv. bárok. Zdokonaľovaním ich konštrukcie sa zvyšovala ich nosnosť i životnosť. Vrcholom dreveného mostného staviteľstva sú kryté mosty tzv. vešadlovo-vzpieradlových sústav (bez piliera v rieke), ktoré sa u nás stavali najmä od 18. storočia. Najviac krytých mostov sa nachádzalo na hornom toku HnilcaHornádu (Mníšek nad Hnilcom, Gelnica), na rieke Popradv okolí Bardejova. Väčšina zanikla pri rozširovaní a modernizácii ciest, pri povodniach, niektoré aj počas vojny a Povstania.

Do dnešných dní sa zachoval iba jeden takýto most, a to v oblasti Spiša. Drevený krytý most pri Kluknave leží na rieke Hornád na ceste do miestnej časti Štefanská Huta. Most pochádza z roku 1832. Má dĺžku 27 metrov a šírku takmer 4 metre. Postavili ho z kvalitného dreva červeného smreka pre potreby významného mediarskeho podniku v Štefanskej Hute. Upevnený je na kamenných pilieroch na brehu rieky.

Most je vešadlovej trámovej konštrukcie. Okrem bočného debnenia, ktoré tvorí zábradlie mosta, chráni mostovku dvojspádová šindľová strieška. V hrebeni dosahuje výšku 6 metrov. Z oboch strán má strieška doštené štítové debnenie s ozdobným kolíkom na pántovom tráme. V osemdesiatych rokoch 20. storočia bol most zrekonštruovaný do súčasnej malebnej podoby.

Naopak, na ramene Malého Dunaja v Kolárove bol po roku 2000 postavený nový drevený krytý most pre peších návštevníkov areálu lodného mlyna, ktorý sa so svojimi 86 metrami stal údajne najdlhším dreveným mostom v Európe. Lávka preklenuje brehy mŕtveho ramena Malého Dunaja. Ide o jednoduchý trámový most, ktorého drevená mostovka leží na drevených pilótach na brehu a vo vode ramena rieky. Široký je iba 2,25 metra, po oboch stranách má drevené mrežové zábradlie. Sedlová strieška je krytá šindľom. (...)

 

Viac sa môžete dočítať v knihe Mlynka, L., Haberlandová, K.: Technické pamiatky. Dajama 2007.

 

Zdroj/autor: Dajama, Technicke pamiatky, drom

 

 

 

 

 

Zdieľať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Pondelok, 29. apríl. 2024. Meniny má Leo, Lea.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa