Mosty (2)

2008-09-25 14:00:00 |   |    | 

SLOVENSKO - Kamenné mosty sa stavali na významnejších komunikáciách postupne od 12. storočia. ich výstavba však bola príliš nákladná a technicky náročná, najmä zložité zakladanie pilierov mosta do dna rieky.



Staršie mosty majú oblúky zaklenuté valenou klenbou v tvare polkruhu. Murovali sa z lomového kameňa aj z otesaných kvádrov a prežili storočia. Považujú sa za skĺbenie prvkov účelnosti, technickej dokonalosti a krásy. Na našom území sú doložené kamenné mosty hlavne z 15.-16. storočia, napríklad gotický most z lomového kameňa v Dravciach a v Kremnici pri bráne mestského opevnenia. Zaujímavý je štvorklenbový kamenný most v Lelesi na zaniknutej stredovekej ceste, ktorého každé z klenbových polí je inej veľkosti a aj torzo renesančného mosta cez rieku Muráň v Licinciach.

V Spišskom Hrhove sa na starej ceste do Levoče zachoval krásny renesančný kamenný štvorklenbový most dosahujúci dĺžku 35 metrov. Na návodnej strane sú na pilieroch mosta klinové ľadolamy. Most pochádza z roku 1670, viedol ponad potok Lodzina na starej historickej ceste z Levoče do Spišského Podhradia. Dnes sa nachádza mimo hlavnej cesty v bočnej uličke a je zarastený vegetáciou.

Zo 17. storočia pochádza aj veľmi pekný kamenný most v Poltári, presnejšie v miestnej časti Zelené, ktorá leží na druhom brehu rieky Ipeľ. Nazýva sa aj „turecký“. Ide o trojklenbový most cez Ipeľ v dĺžke asi 35 metrov, široký okolo 5 metrov. Nad hladinou rieky Ipeľ sa čnie do výšky 6 metrov, polkruhové oblúky majú svetlosť 5 až 6 metrov. Stredové piliere sú vybavené ľadolamami. Most je vybudovaný nad terénom asi 1 meter, preto má pomerne dlhé predpolia. Opravovaný bol v roku 1886.

Podobný charakter má i trojklenbový kamenný most v Novej Vsi nad Žitavou na potoku Drevenica, ktorý pochádza z 18. storočia. Leží na lokálnej komunikácii do obce Veľké Chyndice. Zväčšené rozpätie klenieb segmentového tvaru je na novších mostoch, na kamennom dvojklenbovom moste cez Hnilec v Gelnici, podobne aj v Novoveskej Hute a v Dobšinej.

Mostné staviteľstvo vo svojom vrcholnom vývoji v období baroka prechádzalo do oblasti výtvarného umenia a architektonickej tvorby. Často sú mosty zviazané výstavbou zámkovpreklenujú vodnú priekopu. Takýto charakter majú kamenné mosty z polovice 18. storočia pri zámku v Holíči, most na hrade Červený Kameň, most s plastikami na Nitrianskom hrade, no aj viaceré mosty barbakanov vo fortifikačných systémoch miest (pri Michalskej bráne v Bratislave). Postavené sú zväčša z precízne otesaných kamenných kvádrov. Príkladom je krásny barokový most v Bátovciach, ktorý postavili v roku 1780 cez rieku Sikenica na ceste do obce Pečenice. Tri vysoké kruhové majú na návodnej strane mohutných pilierov ľadolamy. Mostovku odvodňujú štyri kanalizačné otvory, nad stredovou klenbou je kamenná datovacia tabuľa viažuca sa k dátumu postavenia mosta. Most, ktorý stráži socha sv. Jána Nepomuckého, je dlhý vyše 15 metrov, s predpoliami takmer 40 metrov. (...)

 

Viac si môžete prečítať v knihe Mlynka, L., Haberlandová, K.: Technické pamiatky. Dajama 2007.

 

Zdroj/autor: Dajama, Technicke pamiatky, drom

Zdieľať článok na Facebooku

Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


Novinky.sk

Gurman.sk


Pondelok, 29. apríl. 2024. Meniny má Leo, Lea.
Stream naživo

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Foto dňa