Pondelok14. október 2024, meniny má Boris, zajtra Terézia, Tereza

Tragická expedícia Denmark: Polárnici si zjedli vlastných kamarátov

Expedícia Denmark Zobraziť galériu (6)
Expedícia Denmark (Zdroj: Wikipedia)

Vedia, že vrátiť sa na loď už nezvládnu. Majú málo potravín aj ťažné psy jeden po druhom hynú. Trojica dánskych polárnikov preto v jednom zo svojich táborov postaví kamennú mohylu a do nej uloží správu o svojom fantastickom objave. „Snáď ju niekto niekedy objaví,“ dúfajú. Nikto ich už živých neuvidí.

 

Keď sa americký polárnik Robert E. Peary (1856 – 1920) v roku 1892 vracia z výpravy po Grónsku, je to v USA veľká sláva. Vyhlasuje totiž, že na severnom cípe tohto ostrova sa nachádza kus pevniny, zo všetkých strán obmývaný morom. Ak by to bola pravda, potom toto územie – ďalší ostrov, oddelený tzv. Pearyho kanálom – nie je súčasťou Grónska a nárok naň by mohli vzniesť Spojené štáty americké. To sa stretne so silným znepokojením v Dánsku, európskej severskej krajine, ktoré v tom čase už skoro 100 rokov najväčší ostrov sveta patrí. Dôjde preto k zriadeniu „domácej“ expedície, ktorá má za úlohu severné pobrežie Grónska detailne preskúmať a zároveň tak potvrdiť, alebo vyvrátiť Pearyho tvrdenia. Na jej čelo sa postaví dánsky dobrodruh Ludvig Mylius-Erichsen (1872-1907). K ľadovým grónskym brehom s ním v lete 1906 vyráža ďalších 28 mužov.

Členovia expedície Denmark na lodi
Zobraziť galériu (6)
Členovia expedície Denmark na lodi  (Zdroj: Wikipedia)

 

Robia si zásoby

Expedícia Denmark zakotví na polostrove Germania Land na severovýchode Grónska. Toto miesto jej členovia vybrali preto, že tunajší povrch napriek nadmorskej výške z väčšej časti nepokrýva ľad. Krátko po zakotvení a vztýčení hlavného tábora začnú polárnici zriaďovať potravinové skladiská pozdĺž ciest, po ktorých sa na jar ďalšieho roka v dvoch skupinách vydajú. Mylius-Erichsen predpokladá, že počas prvého roku zvládnu preskúmať severné pobrežie a ďalší rok sa presunú viac na juh, k fjordu Cisára Františka Jozefa. V tom čase už by malo byť jasno, ako je to s údajným Pearyho ostrovom... Začiatok prieskumných ciest vyjde Dánom podľa plánu. Sám Mylius-Erichsen ide na čele skupiny, ktorá preskúmava Zem korunného princa Christiána na severe Grónska.

 

Vpred s nepresnou mapou

Na konci mája 1907 sa Mylius-Erichsen oddelí od zvyšku výpravy, ktorá sa postupne vráti na loď kotviacu pri Bismarckovom myse, a vydáva sa k údajnému Pearyho kanálu. Poruke má len kartografa Nielsa Petera Høega Hagena (1877–1907) a zapisovateľa a psovoda Jørgena Brønlunda (1877–1907), ktorý je inuitského pôvodu. Ich sane ťahá 23 psov. V neprebádaných končinách sa orientujú iba podľa kompasu a mapy, ktorú počas svojej výpravy vytvoril Američan Peary. Tá je však nielen značne neúplná, ale aj nepresná. K miestam, kde sa má Pearyho kanál nachádzať, dôjdu v júni 1907. Údajný prieliv prejdú po celej jeho dĺžke a potom dospejú k jasnému záveru, ktorý zapíšu do denníka týmito slovami: „Pearyho kanál neexistuje, Námorný útes je spojený s Heilprinovou krajinou.“ Potom polárnici symbolicky znovu prekrstia Zátoku nezávislosti na Fjord nezávislosti a vztýčia na mieste mohylu, do ktorej umiestnia správu pre ich potenciálnych nasledovníkov. Po ceste potom ešte objavia niekoľko menších fjordov a pozostatky po niekdajšom osídlení domorodcami.

Jørgen Brønlund, Ludvig Mylius-Erichsen a Niels Peter Høeg Hagen
Zobraziť galériu (6)
Jørgen Brønlund, Ludvig Mylius-Erichsen a Niels Peter Høeg Hagen  (Zdroj: Wikipedia)

 

Zásoby sa míňajú

Ševelenie vetra v ľadovej pustatine preruší výstrel. Veľké huňaté zviera padá k zemi, zatiaľ čo sa zvyšok stáda rozpŕchne. Dnes majú polárnici šťastie - podarilo sa im uloviť pižmoňa (druh severského párnokopytníka). Z neho bude veľa mäsa pre všetkých troch členov výpravy aj psy. Okrem pižmoňov polárnici jedia ešte divoké husi, polárne zajace a jarabice. Počas mapovania územia na severe Grónska v prvej polovici leta tak hladom netrpia. V júli sa ale situácia zmení. Zajačích ušiek v krajine ďalej od pobrežia ubúda, na väčšiu zver nenarazia. Hladné ťažné psy navyše začnú trápiť choroby. „Choroby a slabosť medzi psami oneskorili našu cestu… Akýkoľvek ďalší postup cez ľad bol v tom čase nemožný,“ stojí v denníku výpravy.

 

Zjedia si kamarátov

Nedostatok potravy Myliuse-Erichsena nakoniec prinúti k rozhodnutiu, že pôjdu smerom k pobrežiu, kde snáď bude fauna bohatšia. Nastane však ďalší problém. „Tak dopredu!“ reve Brønlund v snahe popohnať psie záprahy. Zvieratá majú napnuté všetky svaly a funia, až im od ňufákov odlietavajú kvapôčky vody. Sane sa napriek tomu sotva pohnú. Letné teplo rozpustilo sneh, takže sane namiesto toho, aby ľahko kĺzali po zľadovatenom povrchu, drhnú. V tej chvíli navyše dvojicu dopravných prostriedkov ťahá už iba posledných 14 psov. A ďalšie rýchlo hynú, pretože podmienky sa nelepšia. „Museli sme zabiť sedem psov na jedlo, aby sme udržali seba a zvyšné psy nažive,“ píše v zachovanej správe Mylius-Erichsen. Je to otázka „buď, alebo“. O tom, že polárnici svojich psích spoločníkov nevnímajú iba ako jedlo na nožičkách, svedčia aj slová jedného účastníka dánskej expedície, ktorý konzumáciu psov pripodobnil k „jedeniu drahého kamaráta“…

Expedícia Denmark
Zobraziť galériu (6)
Expedícia Denmark  (Zdroj: Wikipedia)

 

Zatiaľ zdraví

Prinesené obete nevyjdú nadarmo, aspoň zatiaľ. Po náročnej ceste juhovýchodným smerom skupina na konci augusta dôjde k pobrežiu, kde je potravy skutočne dosť. Na niekoľko dní sa tu preto utáboria. „Hoď tam ešte niečo, nech oheň vydrží,“ nabáda Mylius-Erichsen kamaráta, zatiaľ čo naťahuje ruky k plameňom, aby sa zahrial. Za chvíľu sa už v ohnisku váľajú dva veľké kusy polien. Hoci teplota sa v oblasti stabilne drží okolo mínus 15 stupňov Celzia a široko-ďaleko nič nerastie, na pobreží sa nachádza veľké množstvo naplaveného dreva, ktoré polárnici používajú na udržovanie ohňa. „Všetci traja sme dokonale zdraví,“ zhrnie svoj zdravotný stav a svojich dvoch druhov veliteľ výpravy. Večne tu ale trčať nemôžu. Svoju úlohu splnili a začnú preto plánovať návrat späť k lodi. V tejto chvíli majú pred sebou ešte veľmi dlhú cestu.

 

Zálusk na medveďa

Ak zvládneme zohnať dostatočnú zásobu mäsa, máme v pláne, až ľad koncom tohto mesiaca bude zase použiteľný, ísť na saniach 580 míľ (asi 930 kilometrov – pozn. red.) k lodi. Dúfame, že sa k nej dostaneme koncom septembra, či už so psami, alebo bez nich,“ vypočítava Mylius-Erichsen ďalší postup s tým, že ešte pred dosiahnutím plavidla by mali naraziť na sklady, ktoré si predtým na severovýchode Grónska rozmiestnili. Na spiatočnú cestu sa ale nakoniec vydávajú až 12. septembra. Dáni v tej chvíli majú už len jedny sane a sedem psov. So sebou si vezú ešte drevo na osem dní a asi 150 kilogramov mäsa, čo by malo vystačiť na 16 dní pre tri osoby a na osem dní pre psy. Viac neuvezú, počítajú však s tým, že cestou nejaké jedlo zoženú – slovami vodcu výpravy, že napríklad ulovia ľadového medveďa…

Mylius-Erichsen a ďalší polárnici s uloveným ľadovým meveďom
Zobraziť galériu (6)
Mylius-Erichsen a ďalší polárnici s uloveným ľadovým meveďom  (Zdroj: Wikipedia)

 

Bez svitu slnka

S príchodom jesene sa pôda skutočne spevní a je lepšie zjazdná, ale mráz a nedostatok potravy si vyberajú svoju daň. Po ceste umierajú ďalšie tri psy. A situácia sa rýchlo zhoršuje. „Žiadne jedlo, žiadne topánky a niekoľko stoviek míľ k lodi. Naše vyhliadky sú vskutku zlé,“ zapíše si v tom čase Brønlund do denníka. Skutočne, v poslednej časti cesty je trojica polárnikov nútená šliapať takmer naboso. Zimné topánky sa im totiž v náročnom teréne dávno pretrhali. A čo viac, „slnko už nevylezie nad horizont,“ povzdychne si Brønlund. V Grónsku na konci septembra začína polárna noc, trvajúca pol roka. To znamená, že traja zúfalí Dáni idú prakticky v tme! „Keď pomyslím na ten severný vietor a tmu, keď zvážim, že sa museli každé ráno vydriapať z potrhaných spacákov, hoci mali len jedinú túžbu – spať večným spánkom, tak mám myseľ plnú ľútosti… Ale napriek tomu šli ďalej, šli k miestu, kde ich kamaráti mohli nájsť a rovnako tak výsledky ich práce,“ vyjadril sa k tragickému osudu svojich druhov iný účastník expedície, Alf Trolle (1879–1949).

 

Správy od mŕtveho

Ako prvý zomiera 15. novembra kartograf Hagen a asi desať dní po ňom aj vodca výpravy Mylius-Erichsen - len niekoľko posledných kilometrov pred skladiskom zásob. Informácie o ich záhube sa zachovali vďaka poslednému zo skupiny, Brønlundovi. Tomu sa podarilo dostať až do skladu, jeho stav je ale v tej chvíli už kritický. Uchopí napriek tomu pero, roztvorí cestovný denník a začne písať nasledujúce riadky: „Zomrel som na 79. severnej šírke pod ťarchou spiatočnej cesty cez vnútrozemský ľad v novembri. Došiel som sem za ubúdajúceho Mesiaca a nemôžem ďalej kvôli zmrznutým nohám a tme. Telá ostatných sú uprostred fjordu.“ Krátko nato zomiera aj on. Jeho telo nájde expedícia Ejnara Mikkelsena (1880-1971), ktorá sa v roku 1909 vydá stratených polárnikov hľadať. Ostatky Hagena a Myliusa-Erichsena už nenájdu. Mikkelsenovi sa však podarí objaviť správy, ktoré jeho predchodcovia ukryli po ceste v mohylách. Vďaka nim sa následne celý svet dozvie o tom, že Pearyho kanál bol fámou. Dáni môžu, pokiaľ ide o ich vlastníctvo Grónska, zostať v pokoji.

 

Tragická expedícia Denmark: Polárnici
Zobraziť galériu (6)
Tento a ďalšie zaujímavé články nájdete
v časopise  HISTORY Revue.

 

 

Viac o téme: HistóriaDejinyExpedíciaGrónsko
Nahlásiť chybu

Súvisiace články


Odporúčame


Novinky

Varenie a recepty

Zaujímavosti a atrakcie

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu