Vlaky premávajúce v Japonsku by mali v prípade hroziacej zrážky so zvieratami namiesto tradičného pískania alebo trúbenia vydávať špeciálne zvuky, ktoré ich účinnejšie odplašia. Z ampliónov nainštalovaných skúšobne na niektoré súpravy sa po novom ozýva fŕkanie jeleňa a štekot psa, informoval o tom v článku tokijský denník Asahi šimbun.
Ukázalo sa, že nápad pracovníkov japonského Železničného technicko-výskumného ústavu (RTRI) funguje a kolízie vlakov s divo žijúcou zverou sú vďaka nemu menej časté. Počet zvierat spozorovaných na trati sa výrazne znížil. Ústav so sídlom v Tokiu dúfa, že nový systém sa mu podarí uviesť do praxe do konca fiškálneho roka 2018.
Jeho predstavitelia uviedli, že použili nahrávky zvukov, ktoré vydáva jelenia zver, ak chce upozorniť na nebezpečenstvo, ale aj zvukových prejavov jej nepriateľov, akým je napríklad pes. Pri testoch oba druhy skombinovali v niekoľkosekundových sekvenciách a púšťali ich z idúcich vlakov vo večerných a nočných hodinách, keď sa zver popri tratiach najčastejšie pohybuje.
Počas jazdy boli z takýchto vlakov spozorované zvieratá v priemere 7,5-krát na 100 kilometrov, čo je približne o 45 percent menej často ako predtým. RTRI by chcel v budúcnosti tento výsledok overiť dlhodobejším experimentom. Plánuje tiež vyvinúť zariadenie, ktoré bude "zvieracie" zvuky zapínať automaticky na úsekoch, kde sa divá zver bežne vyskytuje, a zaistí, že nimi nebudú obťažovaní ľudia v obytných zónach pozdĺž tratí. Pokiaľ sa nový vynález osvedčí, na mnohých miestach nebude nutné inštalovať popri tratiach fyzické zábrany, uviedol jeden z predstaviteľov RTRI.
Podľa údajov japonského ministerstva dopravy bolo vo fiškálnom roku 2016 zaznamenaných 613 prípadov, keď bola premávka na železniciach prerušená alebo zdržaná o minimálne 30 minút pre kolíziu s jeleňou alebo inou zverou. Oproti predošlému roku sa tento počet zvýšil o 185 prípadov, uviedol Asahi šimbun.
Britská stanica BBC, ktorá o novinke na japonských železniciach takisto informovala, poukázala v tejto súvislosti na zistenie, že jelenia zver trate priamo vyhľadáva ako zdroj potrebného železa. Olizuje pritom z koľajníc čiastočky ocele vznikajúce obrusovaním pri jazde, od čoho sa ich v minulosti železničiari snažili bezúspešne odradiť napríklad aj postrekovaním tratí levími výkalmi. Naopak, ako úspešný sa ukázal iný vynález z Japonska, ktorý využíva ultrazvukové vlnenie.