V Banskej Štiavnici obnovujú jednu z dominánt: Piargska brána znova ožije
V Piargskej bráne v Banskej Štiavnici chce Pamiatkový úrad (PÚ) SR zriadiť kultúrno-spoločenské centrum so zameraním na lokalitu UNESCO. Na objekte tento rok zrekonštruovali fasádu a šindľové časti strechy. Ešte predtým objekt odvlhčili, odkanalizovali a napojili na inžinierske siete.
"To bude predmetom obnovy v nasledujúcom roku, a to spolu s prácami v interiéri Piargskej brány. Keďže posledné využitie objektu bolo na obytné účely a zámerom PÚ SR je zriadiť tu kultúrno-spoločenské centrum so zameraním na lokalitu UNESCO, sú pripravované i adaptácie interiéru s dôrazom na odstránenie všetkých nevhodných úprav z prechádzajúceho obdobia," podotkla Klasová s tým, že v tomto roku sa začalo s demontážou betónového schodiska, ktoré má byť nahradené dreveným.
Financovanie tejto obnovy je podľa Klasovej plne zabezpečované z rozpočtu PÚ SR, rozsah prác tak bude závisieť od pridelených financií Ministerstvom kultúry SR. "Našou snahou je ukončiť obnovu v nasledujúcom roku. Aby Piargska brána mohla byť komplexne prezentovateľná, však treba, aby taktiež mesto Banská Štiavnica – vlastník bašty, ktorá tvorí súčasť cintorína, realizovalo jej obnovu, pretože jej múry následkom zvýšenej úrovne terénu vlhnú," dodala Klasová.
Piargska brána je jedinou zachovanou vstupnou bránou do mesta. V období renesancie bolo totiž mesto obkolesené dvojitým vencom opevnenia, pričom z každej strany bola vybudovaná vstupná brána. V severnej časti bola Belianska (od Banskej Belej), v dolnej Antolská (od Svätého Antona) a Piargska brána sa zachovala ako jediná. Postavená bola pri vstupe do mesta zo Štiavnických Baní.
Renesančná budova bola postavená v roku 1554, neskôr v období baroka ju prebudovali na monumentálny barokový vstup do mesta. Stalo sa tak pri príležitosti návštevy cisára Františka Štefana Lotrinského v roku 1751. K Piargskej bráne boli v tom období dostavané aj bočné opevňovacie múry a bašty, ktoré sú v súčasnosti už zachované len po jednej strane. Tie na druhej strane boli odstránené ešte na konci vojny pre stavbu cesty, ktorá v súčasnosti vedie povedľa brány, kedysi však viedla jej podjazdom.
Zdieľať článok na Facebooku
Foto: TASR - Ján Krošlák
Zdroj: TASR
Súvisiace články
Novinky.sk
Gurman.sk
TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.