Streda25. jún 2025, meniny má Olívia, Tadeáš, zajtra Adriána

Luxus po slovensky: V Komárne spustili na hladinu výletnú loď Albertina

Prvá slovenská loď: V Komárne spustili na hladinu luxusnú Albertinu Zobraziť galériu (6)
Prvá slovenská loď: V Komárne spustili na hladinu luxusnú Albertinu (Zdroj: TASR - Michal Svítok)

V komárňanských lodeniciach spustili v stredu na vodu lodným výťahom luxusnú riečnu osobnú loď Albertina, ktorá by mala byť dokončená do štyroch mesiacov, potom by sa mala plaviť na európskych riekach. Loď naprojektovali v kancelárii v Komárne. Motory, vzduchotechniku, interiéry vyrábajú a dodávajú slovenské firmy, pričom slovenskí architekti projektovali aj interiéry.

 

Po dva a pol roku plánovania pred poldruha rokom sa začala stavať oceľová konštrukcia a pol roka na to sme začali stavať technológiu - cez hotelovú časť až po poslednú žiarovku - vo vlastnej réžii v priamej spolupráci so 65 dodávateľmi,“ informoval riaditeľ lodnej spoločnosti Riseday Ivan Sivák.

V Bratislave kotví Albertina, luxusná loď zo Slovenska (Zdroj: TASR)

Plavidlo je podľa neho teraz hotové na 85 %, chýba ešte 15 %, ktoré by mali byť dokončené v nadchádzajúcich štyroch mesiacoch. Albertína - nazvaná podľa umeleckej a grafickej zbierky, ktorú založili v Bratislave - má dĺžku 110 metrov, výšku 7,5 metra a šírku 11,4 metra. Má tri plnohodnotné podlažia a štvrtou je slnečná paluba. Poháňať ju budú dva motory Caterpillar s výkonom 1618 kilowattov (kW).

Prvá slovenská loď: V
Zobraziť galériu (6)
 (Zdroj: TASR - Michal Svítok)

Loď je určená pre 155 pasažierov a 38 členov posádky. Ak sa podarí, v závislosti od vývoja koronakrízy, v júni začať s plavbou po Dunaji, v zmysle cestovného plánu určeného cestovnou kanceláriou, ktorá ju bude mať v prenájme na osem rokov, tak sa tento rok bude plaviť medzi nemeckým mestom Passau a maďarskou Budapešťou, pričom raz týždenne loď zakotví aj v Bratislave. Na budúci rok ešte plán nie je spresnený, avšak zrejme sa bude plaviť na riekach Dunaj, Rýn a Mohan, celkom na území desiatich krajín Európy až po Dunajskú deltu, spresnil Sivák.

Prvá slovenská loď: V
Zobraziť galériu (6)
 (Zdroj: TASR - Michal Svítok)

Pôvodný plán bol stavať loď úplne mimo Slovenskej republiky, napokon som veľmi rád, že spolupracujeme s komárňanskými lodenicami, spoločnosťou Strojársky podnik SAM - Shipbuilding and Machinery, ktorá je veľmi ústretová,“ poznamenal riaditeľ.

Prvá slovenská loď: V
Zobraziť galériu (6)
 (Zdroj: TASR - Michal Svítok)

Máme tri staršie lode, ktoré úspešne prevádzkujeme posledných desať rokov, odkedy naša spoločnosť Riseday funguje. Táto loď je výnimočná samotným nápadom postaviť po dlhej dobe plavidlo v komárňanských lodeniciach," dodal.

Prvá slovenská loď: V
Zobraziť galériu (6)
 (Zdroj: ASR - Michal Svítok)

Špecialitou lode je, že trup je vyrobený z dvojitého boku a dvojitého dna na zabezpečenie nepotopiteľnosti plavidla a splnenie špeciálnych priestorových požiadaviek odberateľa. Plavidlo - v tomto prípade jeho trup - bude mať slovenský certifikát, uviedol inšpektor Henrich Illáš z klasifikačnej spoločnosti DNV (Det Norske Veritas) and GL (Germanischer Lloyd).

Prvá slovenská loď: V
Zobraziť galériu (6)
 (Zdroj: TASR - Michal Svítok)

Lodenice v Komárne založili v roku 1898. Počas Rakúsko-Uhorska v rokoch 1900 – 1918 začali vyrábať aj námorné lode. Do prvej svetovej vojny postavili 25 plavidiel a 8 železničných mostov, 23. apríla 1947 položili základný kameň nových lodeníc. Lode v Komárne stavali nielen pre Československo a Sovietsky zväz, ale aj pre Čínu, Anglicko či Južnú Afriku. Lodenica vyrábala aj súčiastky pre armádu. Po rozpade kombinátu ZŤS v roku 1990 sa stali lodenice samostatným štátnym podnikom. Dva roky nato sa z podniku stala štátna akciová spoločnosť, ktorú následne privatizovali.

 

Viac o téme: DopravaUbytovanieSlovensko
Nahlásiť chybu

Súvisiace články


Odporúčame

Novinky

Varenie a recepty

Zaujímavosti a atrakcie

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu