Kuriózna stavba minulosti: Svoju vlastnú Eiffelovku mal aj Londýn
Kúsok od Londýna by rád postavil vežu, ktorá sa stane svetovou raritou. Watkin osloví Gustava Eiffela, aby mu ju naprojektoval. Ako drzé! Francúzsky konštruktér ho samozrejme odmietne. Nevidí dôvod, prečo by mal budovať konkurenciu pre „svoju“ Eiffelovku, za ktorou sa schádzajú do Paríža ľudia z celého sveta!
V okolí Londýna prevádzkuje niekoľko železničných tratí. Ľudia ich však veľmi nevyužívajú, a tak britský podnikateľ Edward Watkin (1819-1901) hľadá spôsob, ako by do prímestských vlakov nalákal viac cestujúcich. Na pozemkoch vo Wembley severozápadne od metropoly, kadiaľ vedie jedna z vlakových liniek, sa rozhodne vybudovať obrovský zábavný park. Dlho zvažuje, aká by mala byť jeho hlavná atrakcia. Inšpiráciu nakoniec nájde v Paríži. Tamojšia Eiffelova veža, otvorená v roku 1889, priťahuje návštevníkov z celého sveta. Watkin usúdi, že podobná stavba s prekrásnym výhľadom na Londýn bude zásahom do čierneho!
Len výhľad nestačí
Francúzsky konštruktér Gustave Eiffel (1832–1923) mu dal košom. Watkin preto vyhlási medzinárodnú architektonickú súťaž, do ktorej zhromaždí na 70 návrhov. Niektoré sú vskutku bizarné a na prvý pohľad nerealizovateľné. Patrí k nim aj projekt veže, obtočenej železničnou traťou, po ktorej by malý vláčik vozil návštevníkov až na vrchol. Watkin si nakoniec vyberie návrh skupiny londýnskych architektov. Ich veža je štíhlejšia a vyššia verzia Eiffelovky. Okrem úchvatných výhľadov má ľuďom ponúknuť reštaurácie, obchody, turecké kúpele či zimné záhrady a projekt počíta aj so zriadením sústavy moderných elektrických výťahov.
Všetko platí sám
Dúfal, že mu na vybudovanie parku finančne prispeje štát, lenže úrady jeho žiadosť zamietnu. Watkin tak bude musieť celý projekt zaplatiť z vlastných prostriedkov. Z úsporných dôvodov vykoná niekoľko zmien, upraviť necháva aj pôvodný návrh „londýnskej Eiffelovky“. Veža bude menšia a počet jej ramien je zredukovaný z ôsmich na štyri. Vo Wembley sa začína stavať na jar 1892. O dva roky neskôr je park – hoci sa v ňom ďalej horúčkovito buduje – slávnostne otvorený pre verejnosť. V ďalšom roku sa podarí dokončiť prvé, 47 metrov vysoké poschodie veže s vyhliadkou, kam návštevníkov vozí niekoľko výťahov. Rozostavaná atrakcia priláka davy Londýnčanov. Ako ale dodáva súčasná publicistka Eliška Gáfriková, „počet návštevníkov bol pomerne uspokojivý, ale nie natoľko, aby zaplatil pokračovanie stavby“. Watkinovi tak nezostáva nič iné ako ďalšia práca na veži odložiť na neurčito.
Torzo musí preč!
Záujem verejnosti o nedokončenú atrakciu rýchlo opadne. Vyhliadka sa ľuďom omrzela, za vstup na ňu je ochotný platiť len zlomok návštevníkov parku. Watkin už vežu dostavať nestihne, po dlhej vážnej chorobe v roku 1901 umiera. V projekte nechcú pokračovať ani noví investori. Došli k záveru, že by sa im to finančne neoplatilo. Torzo veže má nestabilné základy a v priebehu rokov sa naklonilo. V roku 1902 ho úrady z bezpečnostných dôvodov uzavrú a čoskoro potom rozhodnú o jeho odstránení. „Na demoláciu bol používaný dynamit. Posledné odstrely sa konali v roku 1907,“ líči Gáfriková. Strata „unikátnej“ atrakcie parku vo Wembley neuškodí. Ľudia sem ďalej budú jazdiť za odpočinkom, zábavou a športom po celý rok. Na mieste Watkinovej veže dnes stojí najväčší futbalový štadión v Anglicku.
Tento a ďalšie zaujímavé články nájdete v časopise HISTORY Revue.
Autor: © HISTORY revue / Milan Uram
Zdieľať článok na FacebookuSúvisiace články
Novinky.sk
Varenie a recepty
TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.