ČESKO - Do Muchovho parížskeho ateliéru preniká len tenký lúč slnka. Okná sú zatvorené, rolety stiahnuté takmer až dole. Pri veľkom drevenom stole sa tlačí pätica mužov, nikto z nich ani nedýcha. Vtom sa ruka jedného z nich pomaly rozhýbe. „Čo je to?“ špitne Mucha. „Ticho,“ strčí do neho priateľ. „Nechaj ho písať…“
Ak niekto z českých výtvarníkov skutočne urobí dieru do sveta, je to Alfons Mucha (1860–1939). Sám si praje byť, ako neskôr napíše, „historickým básnikom“, ktorým sa na staré kolená v Slovanskej epopeji skutočne stane. Málokto však tuší, že je nielen talentovaným umelcom, ale aj zapáleným mystikom a špiritistom. Vo svojom parížskom byte sa venuje radu experimentov s rôznymi médiami, ktorých víziu sa pokúša zaznamenať – niekedy na papier, niekedy na fotografické platne a valčeky fonografu. „S dôverou sa obracal na mŕtvych príbuzných s otázkami, s ktorými si nevedel rady,“ vypovedá neskôr jeho syn Jiří (1915–1991). Muchova vášeň pre tajné spolky ho privedie až do slobodomurárskej lóže – v rokoch 1922–1938 je Grand Commanderom, teda najvyšším predstaviteľom českých slobodomurárov. Má značný vplyv a je držiteľom 33. škótskeho rítu, teda najvyššieho stupňa zasvätenia, ktorý môžu slobodomurári dosiahnuť.
Začal ako maliar kulís
Paríž na sklonku 19. storočia, „božská“ Sarah Bernhardt (1844–1923) a toľko obdivovaný Alfons Mucha. Viac ako výnimočná trojica. Do požehnanej metropoly nad Seinou sa pritom ivančický rodák vydáva pomerne neskoro, ťahá mu vtedy už skoro na 30 rokov. Väčšina z jeho tvorivých kolegov už kúzlu Paríža dávno podľahla, mnohí z nich tam odišli už v rámci štúdia na pražskej Akadémii výtvarných umení, prípadne hneď po jej absolvovaní. U Alfonsa, ktorého otec pôsobil ako súdny sluha, má tá cesta značne krivolaký priebeh. Počas štúdií na brnianskom gymnáziu sa nadaný mladík blysol v zbore, nakoniec však prevážila láska k výtvarnému prejavu. Zatiaľ však iba v teoretickej rovine. Rodinný nedostatok peňazí ho totiž po maturite donútil k návratu do Ivančic, kde mu otec dohodol miesto obecného pisára. Chvíľu to vydržal, má Moravu rád, ťahalo ho to ale do sveta. Keď neuspel pri prijímacích skúškach na Akadémii v Prahe, skúsil šťastie vo Viedni. Začal navštevovať kurzy ilustrácie a výtvarných techník, ale kvôli obžive sa nechal nakoniec najať ako maliar divadelných kulís.
Miláčik pána grófa
Dlho sa tu ale neohrial, po pár mesiacoch bol prepustený, pretože sa firma ocitla vo finančných problémoch. Mucha si ale zúfať nemusel, len čo sa vrátil domov na Moravu, dostal lákavú ponuku od grófa Khuen-Belassiho, aby mu vyzdobil Emin kaštieľ pri Hrušovian nad Jevišovkou. Vytvoreným dielom bol šľachtic natoľko fascinovaný, že sa rozhodol mladému umelcovi uhradiť štúdiá na slávnej Akadémii výtvarných umení v Mníchove. A odtiaľ už bol len krôčik do Paríža. Keď potom gróf ponúkol Muchovi, ktorý práve dokončil štúdiá, že mu zaplatí aj ďalšie tvorivé pôsobenie buď v Ríme, alebo v Paríži, vybral si z týchto dvoch možností umelec úplne bez váhania.
Z vrcholu až na dno
V Paríži si nežije vôbec zle. Vďaka bohatej apanáži od grófa si môže Mucha dovoliť takmer všetko, na čo si spomenie. Dobre býva, stravuje sa po reštauráciách, v čiernom redingote a cylindri sa denne pohybuje v prostredí parížskej bohémy. Stretáva sa s krajanmi Václavom Brožíkom (1851–1901) a Vojtechom Hynaisom (1854–1925), z Francúzov má najbližšie asi k Paulovi Gauginovi (1848–1903). Začiatkom roku 1889 však zasiahne do chodu vecí stručný a nie príliš konkrétny list od grófa Khuena-Belassiho: „Dovoľujem si Vášmu Blahorodiu oznámiť, že Jeho grófska Milosť uznala za vhodné ďalšiu finančnú podporu Vášmu Blahorodiu už neposkytovať.“ „Jeho Blahorodie“ sa tak odrazu ocitá na mizine. „Presný dôvod, prečo štedrý mecenáš náhle nechal Muchu napospas osudu, síce nepoznáme, ale asi chcel, aby sa konečne postavil na vlastné nohy – užívania bolo dosť,“ myslí si súčasný spisovateľ Petr Hora-Hořejš. V každom prípade sa strata podpory premení nakoniec na prínos, pretože prinúti Muchu nájsť si obživu na vlastnú päsť. Napokon, je načase.
Lukratívna zmluva
Hovorí „rečou anjelov“
Mystika na známke
Už ako uznávaný umelec precestuje Mucha Ameriku, aby sa začiatkom roku 1910 definitívne vrátil späť do Čiech. Ako člen slobodomurárskej lóže sa stretáva s vplyvnými osobnosťami a je isté, že sa spolu s Milanom Rastislavom Štefánikom (1880–1919), Aloisom Rašínom (1867–1923) a Edvardom Benešom (1884–1948) podieľa na presadení myšlienky. Muchovi je v tej dobe zverená výtvarná podoba nových bankoviek, ktoré zavádza do obehu jeho slobodomurársky brat Rašín. Tiež Muchou vytvorená poštová známka nového štátu zobrazuje významný mystický jav, pozorovateľný iba z Karlovho mosta – je to ono známe zapadajúce slnko, ktoré sa v podvečer slnovratu nenápadne schováva za siluetu svätovítskej katedrály.
Chrám času
Na konte má vtedy Mucha nespočetné množstvo diel, napriek tomu sa však pohráva ešte s jednou myšlienkou – túži sa venovať dávnej vízii Slovanskej epopeje. Rozmýšľa jej koncepciu, robí si uhlové náčrty, dospeje dokonca k predstave, že jeho veľké plátna ozdobia nové všeslovanské kultúrne centrum v Prahe. Dielo to má byť vskutku veľkolepé – cyklus najväčších obrazov na plátne, aké kedy boli namaľované, s pradávnym odkazom na osud slovanských národov. „Cyklom dvadsiatich obrích scén zaplnených postavami a emóciami chcel vybudovať akýsi slobodomurársky chrám času, v ktorom sa budú dejiny otáčať, ako symbolický kruh, držaný alegorickou bohyňou na úvodnom obraze,“ píše Česal.
Snáď ani sám Mucha vtedy netuší, že sa práce na tomto impozantnom cykle pretiahnu na celých 14 rokov. Drie do úmoru, zdanlivo v ústraní na zámku Zbiroh, kde si prenajme sálu s presklenou strechou a urobí z nej svoj ateliér. Je k tomuto miestu doslova magicky priťahovaný, snáď kvôli jeho histórii, ktorá je plná záhad. Kto vie, možno aj tu Mucha po večeroch pokračuje vo svojich mystických seansách. Nie náhodou tu vytvorí monumentálne dielo plné symbolov a výjavov, ktorému verejnosť nikdy tak úplne neporozumie…
Tento a ďalšie zaujímavé články nájdete v časopise HISTORY Revue.